فعال فرهنگی: ارتقای فرهنگ عمومی باید اولویت مسئولین استان قم باشد

فعال فرهنگی: ارتقای فرهنگ عمومی باید اولویت مسئولین استان قم باشد

فعال فرهنگی: ارتقای فرهنگ عمومی باید اولویت مسئولین استان قم باشد

مدل کودک: قم فعال فرهنگی  با بیان این که فرهنگ هر قسمت از جامعه با بخش های دیگر متفاوت می باشد، اظهار نمود: برای ارتقای فرهنگ  عمومی در وهله ی اول باید مسئولین فرهنگی اولویت های شان را تغییر دهند و بهبود فرهنگ را در اولویت قرار دهند.
فرهنگ عمومی عناصری از فرهنگ را شامل می شود که اثرات آن همه گیر باشد و بیشتر مردم یک جامعه در چگونگی آن نقش داشته باشند و در سبک های رفتار عمومی افراد جامعه یا عرف و عادات و رسوم و زبان آن جامعه ریشه دارد و اغلب ابعاد زندگی مردم را زیر نفوذ خود دارد و مردم نسبت به آنها حساسیت دارند.
به طور کلی در تعریف این عبارت به ظاهر ساده اما گسترده گفته می شود که فرهنگ عمومی؛ فرهنگ غالب و گسترده ای است که در بین عموم جامعه رواج دارد و حوزه ای از عقاید، ارزش ها، جلوه های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می کند. در مدلی که شورای فرهنگ عمومی عرضه کرده است فرهنگ شامل دو حوزه کلی فرهنگ نظری و فرهنگ عمومی است. فرهنگ عمومی شامل امور فرهنگی، فعالیت ها و امکانات می شود.
فرهنگ عمومی مانند کل نظام فرهنگی و فرهنگ، در چهار وجه ظاهر می ‏شود: درونی، روانی، نمادی، نهادی و آثار. ازاین رو می ‏توان رگه های فرهنگ عمومی را در همه این جلوه ‏ها یافت. فرهنگ عمومی، در کنار فرهنگ رسمی، در همه حوزه های زندگی اجتماعی، خانواده، حکومت، اقتصاد و آموزش و پرورش و نظایر اینها حضور دارد. ازاین رو نمی توان آنرا به حوزه مشخصی محدود ساخت.
سید محمد اسماعیل طبا در گفت و گو با ایسنا به اهمیت بهبود وضعیت فرهنگ عمومی اشاره نمود و اظهار داشت: فرهنگ به صورت کلی یک مجموعه ای از رفتار های هنجار و پذیرفته شده در یک جامعه است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ هر قسمت از جامعه با بخش های دیگر متفاوت می باشد، اظهار نمود: برای ارتقای فرهنگ عمومی در وهله ی اول باید مسئولین فرهنگی اولویت های شان را تغییر دهند و بهبود فرهنگ را در اولویت قرار دهند.
این فعال فرهنگی افزود: مسئولین در سیاستگذاری در زمینه فرهنگ عمومی باید ذائقه ی به روز مردم را در نظر بگیرند و متناسب با نیاز روز مردم به اعمال سیاست در این عرصه بپردازند.
طبا ضمن اشاره به ضرورت ایجاد اتاق فکر جهت هم اندیشی برای سیاستگذاری در امور فرهنگی استان، تصریح کرد: متاسفانه درحال صرفاً از ۱۰ درصد از ظرفیت های استان برای بهبود سازی مسائل فرهنگی استفاده می شود.
وی در مورد مولفه های فرهنگ عمومی در جامعه ابراز کرد: برای ساخت فرهنگ در استان قم، سه نهاد آموزش و پرورش، صدا و سیما و مساجد بسیار مهم و تأثیر گذار هستند.
این فعال فرهنگی دامه داد: با تمرکز بر سه مورد مذکور و سرمایه گذاری در آنها بطور قطع میتوان شاهد تاثیرات مثبت بر فرهنگ عمومی جامعه بود.
طبا طرح خانواده سالم را ضروری ترین برنامه عملیاتی بخش فرهنگی جامعه قلمداد کرد و اظهار داشت: اگر خانواده ها با کمک سیستم آموزشی، مساجد و رسانه ها بتوانند فرهنگ درونی خویش را ساماندهی کنند و بهبود ببخشند، تحول عظیمی در جامعه رخ می دهد و دیگر نیازی به سرمایه گذاری در مورد حل صدمه های اجتماعی نیست.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~