جایزه جشنواره فارابی به ایران شناس ایتالیایی اهدا شد

جایزه جشنواره فارابی به ایران شناس ایتالیایی اهدا شد

جایزه جشنواره فارابی به ایران شناس ایتالیایی اهدا شد

به گزارش مدل کودک جایزه دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی، ویژه علوم انسانی، طی مراسمی در محل رایزنی فرهنگی ایران در شهر رم، به پروفسور «آدریانو والریو رُسی» اهدا شد.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره فارابی در ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد و به علت شیوع کووید-۱۹ امکان حضور برگزیدگان این جشنواره در بخش بین الملل در ایران فراهم نشد.
حسین میرزایی، رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی، در آغاز این مراسم در سخنانی که به صورت مجازی عرضه شد، ضمن اشاره به اینکه پروفسور رُسی در بخش بین الملل دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی به جهت فعالیتهای درخشان در زمینه ایران شناسی بعنوان برگزیده جشنواره معرفی شده است، اظهار داشت: توجه ویژه ایشان به زبان ها، تاریخ ایران و تحقیقات ارزشمندشان در این عرصه ها سبب شد تا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران تقدیر از این استاد پرارزش را بعنوان ایران شناس برجسته وظیفه خود بداند.
دبیر جشنواره بین المللی فارابی افزود: از اینکه به علت شیوع کووید -۱۹ امکان میزبانی از پروفسور رُسی در ایران فراهم نشد، بسیار متأسفیم و امیدواریم که بزودی در نخستین فرصت امکان سفر ایشان به ایران فراهم گردد و حضورشان را در ایران شاهد باشیم.
او در انتها سخنانش گفت یاد مرحوم اکبر قولی، رایزن فرهنگی سابق ایران در ایتالیا را که در آشنایی با پروفسور رسی نقش بسیار موثری ایفا کرد، گرامی می دارد.
در ادامه این مراسم، محمدتقی امینی رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در ایتالیا هم بیان نمود: نقشی که پروفسور رسی، فراسوی حوزه تخصصی شان، به صورت فردی یا در کسوت مدیریت مجموعه های متبوع مانند دانشگاه شرق شناسی ناپل در گذشته، و انجمن بین المللی مطالعات مدیترانه و شرق در زمان حاضر، در ارتقاء درک متقابل دو فرهنگ و تمدن غنی و پرقدمت ایران و ایتالیا ایفا کرده، ستودنی ست.
نماینده بنیاد سعدی در ایتالیا افزود: مشارکت در انتشار خروجی مکتوب طرح رایزنی فرهنگی درباره گردآوری تاریخ شفاهی ایران شناسان و اسلام شناسان ایتالیایی، مشارکت در طرح رایزنی فرهنگی درباره لیست نگاری میراث و آثار فرهنگی ایران در مجموعه ها و موزه های ایتالیا، یا مشارکت در برگزاری دوره آتی گفتمان بینافرهنگی ایران و ایتالیا، تنها نمونه های اخیر، از همپوشانی و هم افزایی ها با انجمن تحت مدیریت ایشان است، که بی تردید، شبکه ساختاری چنین همپوشانی و هم افزایی هاست، که مناسبات همه جانبه ایران و ایتالیا را فرهنگ محور و ارتقای درک متقابل را ممکن ساخته و به تبع آن، صلح و دوستی میان دو ملت و دولت ایران و ایتالیا را تحکیم بخشیده است.

سپس «آدریانو والریو رُسی» در سخنانی، با تقدیر از دبیرخانه جشنواره فارابی بابت اهدای این جایزه و رایزنی فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در ایتالیا بابت هماهنگی و پیگیری تحویل آن، جمله رئیس دبیرخانه جشنواره فارابی در این مراسم را با این مضمون که این ایران شناس به صرف عمر خود در راه شناخت ایران و قرابت فرهنگی ایرانی پرداخته مایه مباهات خود دانست و گزارشی اجمالی از نقش خویش در تأسیس انجمن ایران شناسان اروپا و همکاری با همتایان ایرانی و ترغیب رؤسای دانشگاه های ایتالیا به گسترش همکاریهای علمی دانشگاهی با دانشگاه های ایران عرضه کرد و ضمن معرفی ساختار و فعالیتهای انجمن بین المللی مطالعات مدیترانه و شرق که تحت مدیریت اوست و تاریخچه همکاریهای این انجمن با همتایان ایرانی بر نقش این انجمن و ایران شناسان ایتالیایی بعنوان رکن فرهنگی، در کنار ارکان سیاسی و اقتصادی، در تشکیل، تحکیم و گسترش شبکه مناسباتی دو کشور تاکید کرد.
در انتها این مراسم، جایزه «رسی» شامل نشان جشنواره بین المللی فارابی، لوح های تقدیر رئیس جمهور ایران، «آیسسکو» و «یونسکو»، هدایایی از صنایع دستی ایران و…توسط محمدتقی امینی رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در ایتالیا، به این ایران شناس ایتالیایی اهدا شد.
«آدریانو والریو رسی» نقش پررنگی در گسترش مطالعات ایران باستان، میانه و جدید در ایتالیا داشته و عمر خویش را صرف مطالعه درباره تاریخ و زبان های ایرانی کرده است. او هدایت طرح بین المللی برای انتشار اولین واژه نامه ریشه شناسی زبان بلوچی را به عهده داشته و بنیان گذار خبرنامه مطالعات بلوچستان است. پروفسور رسی همواره از طرح های تحقیقاتی در مورد ایران استقبال و حمایت کرده و آثار پرشماری در حوزه زبان شناسی قومی و تاریخی (فارسی قدیم، ایلامی، اشکانی، فارسی میانه، سغدی، کردی، بلوچی، فارسی، براهویی، اردو) و تاریخ سیاسی شرق و غرب آسیا عرضه کرده است. وی همینطور مدیر طرح بین المللی (داریوش) بوده، که هدف از تشکیلِ آن بررسی کتیبه های هخامنشی و تهیه نسخه جدید و رقومی از کل مجموعه کتیبه های هخامنشی ست. رُسی که در گذشته مدیریت دانشگاه شرق شناسی ناپل را بر عهده داشته، هم اکنون مدیریت انجمن بین المللی مطالعات مدیترانه و شرق (I S M E O) را عهده دار است که از اقدامات علمی و فرهنگی در ایتالیا، در حوزه ایران باستان و جدید و همکاریهای علمی ایران و ایتالیا پشتیبانی می کند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~