تأثیر ارتباطات در نوروز

تأثیر ارتباطات در نوروز

تأثیر ارتباطات در نوروز

بطور قطع همه ما با نوروز و جشن سال نو آشنا هستیم اما شاید نکاتی باشد که راجع به نوروز ندانیم. پس بیایید کمی بیشتر با واژه و همینطور خاستگاه نوروز آشنا شویم.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، نوروز اولین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن شروع سال نوی ایرانی و یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران ایران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران باستان است و مردم مناطق متعدد فلات ایران، نوروز را جشن می گیرند در بعضی مناطق ایران، پیوسته و بدون انقطاع در دوران مختلف قبل و پس از اسلام زمان این جشن کم و بیش برگزار شده است. نوروز، در آغاز فصل بهار است که امروزه به آن برابری بهاری می گویند.
نوروز بعنوان یک جشن قدیمی و کهن از اقوام گوناگونی در منطقه به ارث رسیده است و با رنگ و انگ ویژه، شناسنامه ایرانی به خود گرفته و از آن بعنوان نماد پیوند دهنده افراد و اقوام ایرانی و ملت ایران یاد می شود. نوروز، با عنوان رسمی «روز بین المللی نوروز»، توسط یونسکو بعنوان میراث فرهنگی و معنوی بشر به ثبت جهانی رسیده است. این روز همینطور یکی از روزهای مقدس و اعیاد مذهبی زرتشتیان و بهاییان هم محسوب می شود.
پاسداشت نوروز در گذشته و امروز
قدمت نوروز به هخامنشیان و مادها برمیگردد و از نیاکان و اجداد ما طی سالیان سال به فرندانشان منتقل شده و در نهایت ما هم این عید را گرامی می داریم، طی سال ها نه تنها از اهمیت این عید بزرگ کاسته نشده بلکه با ورود به عصر ارتباطات به برگزاری هر چه با شکوه تر آن کمک کرده، به این صورت که از گذشته نوروز به صورت سینه به سینه منتقل شده و از دیر باز در عید نوروز مردم به دید و بازدید رفته و این عید بزرگ را به یکدیگر تبریک می گفتند، امروزه علاوه بر دید و بازدید، از راه فضای مجازی و همینطور چاپ بنر نوروز و کارت پستال نوروز سبب گسترش این فرهنگ و برگزاری هر چه باشکوه تر این عید می شوند.
همه ما تلاش می نماییم به بهترین شکل ممکن این عید بزرگ را به یکدیگر تبریک بگوییم. همه بر سر سفره هفت سین منتظر می مانیم، گوش به زنگ تا رادیو و تلویزیون لحظه تحویل سال را اعلام کنند. یکدیگر را در آغوش می کشیم و این گونه احساسات خوب خویش را با یکدیگر به اشتراک می گذاریم. به اقوام دور و نزدیک تلفن می زنیم و عید نوروز را به آنها هم تبریک می گوییم. به خانه دوستان، همسایگان و آشنایان نزدیک می رویم و احوالشان را جویا می شویم و این جشن بزرگ را به آنها هم تبریک می گوییم.
در فضای مجازی هم بیکار نمی نشینیم و تمام تلاشمان را می نماییم تا به هر نحوی که شده این حال خوب را با همه به اشتراک بگذاریم. طرح های بنر نوروزو پوسترها را استوری می نماییم و در فضای مجازی به اشتراک می گذاریم و حتی گاهی با ارسال کارت پستال نوروز برای عزیزانمان به آنها تبریک می گوییم.
همانطور که درختان شکوفه می دهند و جوانه می زنند تا لباس نوی خویش را به رخ ما بکشند مانیز تمام تلاشمان را می نماییم تا خویش را تازه نماییم و حال و هوایی بهاری و مطبوع به محل زندگی و ظاهر خود بدهیم.
در سطح شهر از المان های زیبا و در رابطه با نوروز استفاده می نماییم، با کاشت گل های زیبا خانه و حتی شهر را عطر آگین و رنگارنگ می نماییم و اعلامیه های جذاب و زیبا برای تبریک نوروز و انتشار هرچه بیشتر این حال خوب را در جایجای شهر نصب می نماییم. و اینجاست که باردیگر سروکله هنرمندان پیدا می شود.
نقاشان، خطاطان، مجسمه سازها، طراحان گرافیک و سایر هنرمندان هر یک به نوبه خود در این زیباسازی به نحوی ایفای نقش می کنند.
در این بین چیزی که شاید بیشتر از همه اقلام مورد استفاده قرار گیرد، طرح بنر نوروز است.
بنر نورز همیشه در میان سایر اقلام تزئینی و هنری و گرافیکی جایگاه خاص خویش را داشته است.
در گذشته هیچ کدام از مواردی که ذکر شد وجود نداشت با این وجود این عید در گذشته تا به امروز به گرم ترین شکل خود و سال به سال باشکوه تر برگزار شده.
با آرزوی این که سال جاری سالی بهتر برای تمامی ملت شریف ایران باشد.
بی شک شما لایق بهترین هستید و ما در کوشش برای عرضه بهترین ها.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~