با اهمیت ترین عوامل موثر در قیمت انواع میلگرد

با اهمیت ترین عوامل موثر در قیمت انواع میلگرد

با اهمیت ترین عوامل موثر در قیمت انواع میلگرد

مدل کودک: در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا این مساله را از زوایای مختلف و بطور دقیق تر تحلیل نماییم.

به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، بودجه ی سال آینده دولت مشخص شده است و فولادی ها می خواهند بدانند در سال جدید چه بر سر بازار آهن و محصولات استراتژیکی مانند میلگرد می آید؟! با توجه به این که بودجه ی دولت انقباضی بسته شده، پیش بینی می شود نرخ تورم تا ۲۰ تا ۲۵ درصد کم شود و اگر معاهده ی برجام احیا نشود، افزایش قیمت دلار هم چندان صعودی نخواهد بود. بر این اساس احتمال دارد بازار آهن نوسانات کمتری داشته و اثر تورم جهانی بر بازار داخلی محسوس تر باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا این مساله را از زوایای مختلف و بطور دقیق تر تحلیل نماییم.
نقش تورم جهانی و تأثیر آن بر وضعیت بازار آهن
تورم یکی از معضلات اقتصاد جهانی است که همه صنایع را تحت تأثیر قرار می دهد؛ همچون صنعت آهن و فولاد. همانطور که می دانید تولید ۶۰ درصد از آهن و فولاد جهان در کشورهای درحال توسعه انجام می شود و بیش از نیمی از این محصولات در کشور چین تولید می شوند.
از سوی دیگر کشورهای پیشرفته برای کاهش هزینه های تولید و استفاده از نیروی کار ارزان، کارخانه های خودرا به کشورهای درحال توسعه منتقل کرده اند. با انتقال این کارخانه ها، قیمت محصولات آهن و فولاد، مانند قیمت میلگرد، تحت تأثیر مستقیم نرخ تورم در این کشورها قرار می گیرد و تورم به یکی از شاخصهای غیرمستقیم مؤثر بر نوسان قیمت بازار آهن و محصولات آن تبدیل می شود.
عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت میلگرد
عوامل مختلفی در قیمت انواع میلگرد تأثیرگذار هستند، ولی در ادامه مهم ترین آنها را به شما معرفی می کنیم؛ فاکتورهایی که تا حد قابل توجهی در افزایش یا کاهش قیمت میلگرد ساده اثر دارند.
قیمت مواد اولیه برای ساخت میلگرد
قیمت مواد اولیه برای تولید انواع میلگرد، بطور مستقیم بر قیمت محصول نهایی اثر دارد. همانطور که می دانید، قراضه و سنگ آهن، مواد اولیه ای هستند که برای تولید میلگرد مورد استفاده قرار می گیرند. هرچقدر قیمت این مواد تحت تأثیر قیمت جهانی آهن تغییر کند، شاهد افزایش یا کاهش قیمت انواع میلگرد خواهیم بود. در حقیقت قیمت میلگرد تابع مستقیم قیمت قراضه و سنگ آهن است.
نوسان نرخ عرضه و تقاضای بازار میلگرد
فاکتور بعدی میزان عرضه و تقاضا است. مکانیزم کلی بازار این چنین است که با افزایش عرضه، قیمت انواع میلگرد کاهش می یابد و با کاهش عرضه، شاهد افزایش قیمت میلگرد می شویم. در این مورد تنظیم بازار عرضه ی میلگرد می تواند به تأثیر عرضه و تقاضا بر نوسان قیمت را مهار کند.
هزینه های مربوط به حمل و نقل میلگرد
هزینه ی حمل و نقل و قیمت سوخت، شاخص مهم دیگری است که نمی توانیم نقش آنرا در افزایش قیمت میلگرد نادیده بگیریم. میلگردها به طور معمول در حجم بالا جا به جا می شوند و به مسافت های بسیار دوری توسط کامیون یا کشتی جا به جا می شوند. قیمت بنزین هم که همه ساله درحال تغییر است و تأثیر مستقیمی بر گران شدن قیمت انواع میلگرد دارد.
نوسانات قیمت دلار و اُفت ارزش پول ملی
افزایش قیمت دلار، به مفهوم واقعی تمام ابعاد اقتصاد ملی ما را تحت تأثیر قرار داده است و بالطبع نوسان قیمت بازار محصولات آهن و میلگرد هم از این قضیه مستثنی نیست. ایران یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده محصولات آهن و فولاد است و قیمت نهایی مشخص شده برای صادرات این محصولات، بر طبق دلار محاسبه می شود. به همین دلیل، نوسان نرخ دلار از با اهمیت ترین عوامل مؤثر بر قیمت انواع میلگرد است.
شاخص بورس
یکی دیگر از انواع فاکتورهای مؤثر در قیمت میلگرد، بورس شاخص صنعت است. شاخص صنعت فولاد و آهن، نشان دهنده سطح عمومی قیمت سهام شرکت های فعال در بخش صنعت آهن و فولاد است. عملکرد هرکدام از این صنایع تحت عنوان شاخص جداگانه ای بررسی می شود و تأثیر آن در تغییرات قیمت انواع میلگرد قابل چشم پوشی نیست.

آیا قیمت انواع میلگرد در سال جدید بالا می رود؟
علیرغم تأثیر هر کدام از این فاکتورها، احتمال ورود نهادهای تنظیم بازار فولاد و آهن کشور، وضعیت بازار را به سمت احتیاط سوق می دهد. اما متأسفانه قیمت دلار، طلا و سایر فلزات گرانقیمت هم در قیمت گذاری آهن دخیل هستند و شرایط قیمتی میلگرد چندان قابل پیش بینی نیست. در حقیقت در وضعیت فعلی وجود ریسک های سیاسی در اقتصاد، عدم اطمینان در بازار را به اوج رسانده است.
همین عدم قطعیت ها و تردیدها، چالش های سرمایه گذاران را بیشتر کرده و سرمایه ها مدام درحال جابجایی از یک بازار به بازار جدید هستند. ولی درباره بازار میلگرد، می توان گفت با اهمیت ترین فاکتور تأثیرگذار، برنامه های سیاسی کشور باشد. برای اینکه نرخ دلار بیشتر از هر وقت دیگری، تحت تأثیر اخبار سیاسی کشور قرار دارد. بدین سبب بیش از هر عامل دیگری، سیاست خارجی ماست که قیمت میلگرد را در سال آینده تعیین می کند.
سخن پایانی
مواردی که در این مطلب مطرح کردیم، از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت میلگرد هستند. مطمئناً عوامل دیگری هم بر قیمت میلگرد تأثیرگذار هستند؛ همچون تورم جهانی. این نرخ بطور غیر مستقیم روی قیمت نهایی میلگرد اثر می گذارد و موجب نوسان قیمت لحظه ای محصولات میلگرد می شود.
صنایع فولادی آذر گستر سدید، بزرگترین و کامل ترین تولید کننده میلگرد ساده صنعتی در ایران است که برای استعلام قیمت یا مشاوره خرید میلگرد می توانید به وب سایت آن به نشانی ahan۲.com مراجعه کنید. تولیدات این مجموعه، شامل انواع میلگرد ساده صنعتی، میلگرد ترانس، میلگرد پیلینگ و میلگرد آلیاژی است.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~