دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار می کند؟

دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار می کند؟

دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار می کند؟

مدل کودک: در این مقاله با ما همراه باشید تا با طرز عملکرد دستگاه های دیزل ژنراتور آشنا شوید.

به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، آیا تابحال به فکر خرید دستگاه دیزل ژنراتور برای برق اضطراری افتاده اید؟ دستگاه های دیزل ژنراتور جریان برق مستمر ساختمان ها را در هرمکان جغرافیایی و در هر زمانی تامین می کنند. ژنراتورهای دیزلی کاربردهای مختلفی دارند که یکی از آنها استفاده برای مصارف شخصی است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با طرز عملکرد دستگاه های دیزل ژنراتور آشنا شوید.
دیزل ژنراتور با عملکرد اضطراری چیست؟
دستگاه دیزل ژنراتور اضطراری که به آن در اصطلاح Genset هم می گویند، دستگاهی است که یک موتور دیزل و یک ژنراتور دارد. پروسه عملکرد این دو در کنارهم، انرژی سوخت گازوئیل را به انرژی برق تبدیل می کند. درنتیجه دستگاه بعنوان برق پشتیبان جای برق شبکه را می گیرد و تمام دستگاه هایی که به برق نیاز دارند می توانند از انرژی برق تولیدی دستگاه استفاده کنند، حتی اگر برق شبکه اصلی وجود نداشته باشد.
اکثر دستگاه های دیزل ژنراتور با سوخت گازوئیل با عملکرد اضطراری در موقع قطع برق، یک منبع مورد اطمینان تامین انرژی بصورت مکمل هستند و کاربردشان تامین برق مورد نیاز در مواقع قطع برق ناشی از حوادثی از قبیل طوفان، سیل و یا ساعات اوج مصرف است.
دستگاه دیزل ژنراتور اضطراری چطور کار می کند؟
منبع سوخت اصلی ژنراتورهای اضطراری، گازوئیل است. گازوئیل به نسبت سایر منابع سوختی در دمای بسیار بالاتری می سوزد و همین مسئله آنرا به سوختی کارآمدتر و قدرتمندتر تبدیل نموده است.
دیزل، سوخت گازوئیل را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و همین انرژی است که موجب چرخیدن روتور ژنراتور می شود و انرژی مکانیکی در آن زمان تبدیل به برق می شود. ژنراتور علاوه بر روتور، استاتور و میدان مغناطیسی بین این دو را دارد. میدان مغناطیسی موجب چرخیدن روتور شده تا بوسیله القای الکترومغناطیسی دراستاتور ولتاژ بوجود آورد. بعد از اتصال به بار، ولتاژ استاتور بصورت جریان الکتریکی جریان پیدا می کند و امکان تولید برق به ژنراتور را می دهد و برق تولیدی بوسیله کلید حفاظت اتصال کوتاه نصب شده بر روی دیزل ژنراتور قابل استفاده می باشد.
طرز کار ژنراتورهای دیزلی
هوا داخل دیزل دمیده شده تا فشرده شود و سپس گازوئیل مطابق با حجم استارت اولیه به آن اسپری می شود.
ترکیب هوای فشرده و متراکم و گازوئیل موجب احتراق هوا شده و دیزل استارت می خورد.
گرمای حاصل از دیزل به انرژی مکانیکی تبدیل می شود، حال نوبت به ژنراتور می رسد که به کار بیفتد و انرژی مکانیکی را به برق تبدیل کند.
با نگهداری مناسب و تامین سوخت کافی می توان ساعت ها، روزها، و حتی هفته ها از ژنراتورهای دیزلی استفاده کرد، درنظر داشته باشید شرایط محیطی از قبیل ارتفاع از سطح دریا، دما و رطوبت هوا و مدت زمان کارکرد در میزان توان خروجی یک دیزل ژنراتور تأثیرگذار است.
اجزا و قطعات دیزل ژنراتورهای اضطراری
یک دستگاه دیزل ژنراتور از قطعات مهمی تشکیل شده است که عملکرد کلیه این قطعات بواسطه مصرف سوخت برق مورد نیاز را تامین می کند، در بخش دیزل تجهیزاتی از قبیل رادیاتور، استارت، دینام، سیلندرها، توربوشارژر عناصر اصلی بشمار می آید. همین طور در بخش ژنراتور مواردی از قبیل سیم پیچی مسی، روتور، استاتور و … عناصر کلیدی است.

یکی دیگر از قطعات مهم دستگاه دیزل ژنراتور عبارت است از تابلو کنترل دستگاه که شامل کلید انتقال اتوماتیک اضطراری و کنترل پنل می باشد. تابلو ژنراتور یک عدد باکس نصب شده در انتهای یک دستگاه دیزل ژنراتور (درکنار ژنراتور) می باشد، تا عملکرد و یکپارچگی ژنراتور را هم حفظ کند. کنترل پنل دستگاه دیزل ژنراتور منطق عملکرد دستگاه را کنترل می کند و کلید انتقال قدرت، مسئولیت حفاظت ژنراتور را به عهده دارد.
از کمپانی های معتبر تولید کنترل پنل، می توان به کنترل پنل Deep Sea، Comap، Datakom و PCC اشاره داشت. همین طور کمپانی های معتبر تولید تجهیزات ابزار دقیق می توان به Schneider Electric، Merlin Gerin، Hyundai، ABB اشاره نمود.
گازوئیل درون مخزن سوخت تعبیه شده در داخل شاسی، زیر دیزل ژنراتور نگهداری می شود. مخزن سوخت بسته به نوع و مصرف ژنراتور می تواند ظرفیت های متفاوتی داشته باشد.
ژنراتور خانگی (سیار) در مقایسه با ژنراتورهای صنعتی
ژنراتورها بسته به کاربردی که دارند در اندازه ها و قدرت های مختلفی تولید می شوند. دستگاه های دیزل ژنراتور با عملکرد اضطراری که برای تامین برق یک بیمارستان، بانک و … در مواقع اضطراری به کار می روند بسیار بزرگ تر از ژنراتورهای سیار هستند که برای ماشین های کاروان استفاده می شوند.
دستگاه های ژنراتور تولید برق می توانند بصورت سیار و قابل حمل نیز باشند. ژنراتورهای قابل حمل می توانند از لحاظ وزنی در حدی باشند که یک نفر بتواند آنرا به آسانی جابجا کند، بطور معمول اینگونه ژنراتورها مصارف مسکونی و یا خانگی دارند. از نظر راحتی، سهولت و هزینه های جاری، ژنراتورهای سیار هرکدام مزایا و معایب خاص خودرا دارند. ژنراتورهای سیار به طور معمول کم هزینه هستند، انرژی کمتری تولید می کنند و نسبت به ژنراتورهای اضطراری دیزلی سر و صدای کمتری دارند. منبع اصلی سوخت بیشتر این ژنراتورها بنزین است، اما برخی مدلها هم هستند که با گازوئیل، پروپان مایع یا گاز طبیعی کار می کنند.

از مزایای ژنراتورهای سیار، قابلیت جابجایی نسبتاً ساده و راحت آنها می باشد. مواقعی هم که از آنها استفاده نمی کنید می توانید آنها را در جای امن و دور از چشم نگهداری کنید. و هر وقت که لازم شد آنها را بصورت دستی به خانه یا کاروان وصل کنید یا کلید قطع و وصل را بزنید. اگر در وضعیت آب و هوایی نامساعد مجبور به استفاده از ژنراتورهای سیار شدید حتما روی ژنراتور را بپوشانید. بارزترین تفاوت بین ژنراتورهای سیار و ژنراتورهای صنعتی همین ثابت و بی حرکت بودن ژنراتورهای اضطراری صنعتی است. به همین خاطر است که متخصصان برای نصب این مدل ژنراتورها در فضای اتاق دیزل یا بیرون از ساختمان یا محیط کار از محفظه های مقاوم در مقابل آب وهوا (کاناپی) استفاده می نمایند.
مزیت اصلی ژنراتورهای صنعتی اضطراری این است که بمحض قطع جریان برق شبکه بلافاصله روشن می شوند و مطابق با توان خروجی، برق مورد نیاز برای روشن کردن تمام وسایل برقی خانگی یا محیط کار را تامین می کند.
ژنراتورهای دیزلی اضطراری بخاطر نوع سوخت مصرفی شان (گازوئیل) مقرون به صرفه تر و بهینه تر هستند چونکه مدت زمان بیشتری کار می کنند. ماجرا زمانی جالب تر می شود که سوخت مصرفی ژنراتور، گاز طبیعی و پروپان باشد، آنوقت است که ژنرانور ساعات بسیار طولانی تری کار می کند.
میزان توان خروجی یک دستگاه دیزل ژنراتور در کنار کمپانی سازنده آن، ارتباط مستقیم با قیمت دیزل ژنراتوردارد. در ازای هزینه بالاتری که می پردازید، ضریب اطمینان بالاتر، عملکرد مورد اطمینان و بهتری خواهید داشت.
سایر مزایای یک دیزل ژنراتور عبارتند از:
مصرف سوخت بهینه
ضریب اطمینان بالا
عملکرد در وضعیت بحران
عملکرد در وضعیت آب و هوایی غیرنرمال
طراحی حجم فیزیکی دستگاه در مقایسه با توان تولیدی آن
قابلیت استفاده در محیط های محلی و دورافتاده
کنترل بارگیری بصورت اتوماتیک
ساختار محکم
میزان آلایندگی پایین
کاربرد ژنراتورهای اضطراری
برق تولیدی و پایایی ژنراتورهای دیزلی اضطراری سبب شده که از این ژنراتورها در هرشرایط جغرافیایی برای کاربردهای مختلف بهره برد که تعدادی از کاربردهای ژنراتورها عبارتند از:
تأمین برق اضطراری ساختمان های مسکونی
تأمین برق اضطراری مراکزداده
تأمین برق اضطراری مراکز درمانی و بیمارستان ها
تأمین برق اضطراری ساختمان و ادارات دولتی
کاربرد در زمینه کشاورزی، دامپروری و شیلات
تأمین برق در پروژه هایی که هیچ برق شبکه ای ندارد مثل خطوط انتقال گاز، معادن و…
تأمین برق اضطراری در سدها و پروژه های عمرانی
تأمین برق اضطراری در مگامال ها
تأمین برق اضطراری نمایشگاه ها و کارناوال ها
تأمین برق اضطراری در فرودگاه ها
تأمین برق اضطراری در کشتیرانی و یا معادن
ژنراتورهای دیزلی برای هرشرایط و موقعیتی که برق پشتیبان لازم داشته باشند مناسب هستند اما پیشنهاد می نماییم برای مشاوره بیشتر درباب تهیه انواع دیزل ژنراتورها، باتوجه به حساسیت انتخاب اصولی و صحیح دیزل ژنراتور، با متخصصین این حوزه در تماس داشته باشید و از آنها مشاوره بگیرید.
شرکت صنایع کوپله رعد با بهره مندی از تیم متخصص و دانش روز می تواند مشاوره های لازم در جهت انتخاب یک دستگاه دیزل ژنراتور ایده آل، مطابق با مصرف در ساختمان و یا پروژه خودرا به شما عرضه نماید.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~