دروغی که مد شد!

دروغی که مد شد!

دروغی که مد شد!

«دروغِ اول آوریل» و «سیزده به در» به علت تقارن تاریخی با یکدیگر، با فرهنگ ما هم‎ تاحدی عجین شده و در ایران سنّتی به نام «دروغ سیزده» به راه انداخته است.
به گزارش ایسنا، در بعضی از کشورها مانند آمریکا، انگلستان، اتریش، نیوزیلند و… روز یکم آوریل روز دروغ است؛ بدین صورت که افراد از بامداد تا ظهر به دروغ گویی و شایعه پراکنی می پردازند و در انتها روز باید دروغ شان را فاش کنند. در این میان، شخصی که بعدازظهر دروغی بگوید «احمق آوریل یا April Fool» لقب می گیرد! در این روز، برنامه های تلویزیونی و رادیویی، مجموعه های تفریحی، شبکه های اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام، فیس بوک(متا) و… سرشار از دروغ های ریز و درشتی ست که افراد برای هم لقمه می گیرند. البته این روزها و با گسترش اطلاعات و دانش عمومی، دست دروغ گوها رو شده و افراد زودباور هم کمتر رکب می خورند.
درباره چگونگی پیدایش «دروغ یکم آوریل» اطلاعات چندان دقیقی در دست نیست، اما گمانه زنی های پراکنده و مختلفی در مورد ریشه این رسم مطرح است، که یکی از معروف ترینِ آنها را به اقدام پادشاه فرانسه «شارل نهم» نسبت می دهند. این پادشاه در سال ۱۵۶۴ و هنگام اصلاح تقویم گریگوری، جشن های سال نو را از اول ماه آوریل، به اول ماه ژانویه منتقل کرد، اما پس از این تغییر، مخالفان همچنان مصرّانه در روز اول آوریل عید را جشن می گرفتند و موافقان، آنها دست انداخته و «احمق های آوریل» می نامیدند.
این رسم سال هاست که به صورت پراکنده و غیرجدی میان مردم ایران هم رایج است. به صورتی که افراد با ذکر یک شوخی در جمع های خانوادگی، یا انتشار تصاویر ساختگیِ ازدواج یا طلاق در صفحات شخصی، دیگران را دست می اندازند. هرچند دروغ به هر شکل و هر نحوی مذموم و ناپسند است اما دانستنِ نحوه شوخی با دیگران، می تواند لحظات مفرحی ایجاد نماید. البته این شوخی ها به مذاق همه کس خوش نمی آید و نیازمند وسواس در انتخاب فردی با ظرفیت پذیرش بالایی برای شوخی ست.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~