سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

به گزارش مدل کودک با ابلاغ ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی(پس از آخر متوسطه)ˮ از جانب رئیس شورای انقلاب فرهنگی، سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته های پرمتقاضی در سالهای آتی اعلام گردید.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، حذف کنکور باتوجه به صدمه ها و تبعاتی که دارد سال هاست محل توجه کارشناسان، تصمیم گیران و مراجع قانونگذاری بوده و قبل از این قوانینی پیرامون آن تصویب شده بود که به مرحله اجرا نرسیده اند.
آخرین مصوبه کنکوری در ارتباط با شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که طی دوسال اخیر واکنش های مختلفی را برانگیخت. این تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی با موافقت و استقبال کارشناسان و همینطور مسؤلان وزارت آموزش و پرورش روبه رو شد، اما مخالفانی هم داشت که تردیدهایی نسبت به نحوه اعمال سوابق تحصیلی، اعتبار آزمون های نهایی دبیرستان، عدم توزیع عادلانه امکانات آموزشی در سرتاسر کشور و… داشتند.
سرانجام و بعد از کش و قوس هایی که این مصوبه کنکوری پشت سر گذاشت و گاها باعث سردرگمی داوطلبان کنکوری برای سال آینده هم شده بود، عصر روز گذشته، بیست و پنجم تیرماه، ماده واحده “تکمیل و اصلاح موادی از سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی(پس از آخر متوسطه)” مصوب ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ را که در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خردادماه ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود از جانب آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت اجرا ابلاغ گردید.
بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی»، از فرایند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه تحت عنوان سنجش یاد می شود که از راه «نمره ­کل سابقه تحصیلی» و «نمره ­کل آزمون اختصاصی» انجام می­ شود.
طبق تعریف، آزمون اختصاصی، آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته­ های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه ­های آزمایشی است که برپایه کتاب­ های درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار می ­شود و سابقه تحصیلی به نمرات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه اطلاق می شود که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه ­گیری، به صورت استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.
بر اساس مفاد مصوبه ابلاغی روز گذشته از جانب رئیس جمهور، سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته های پرمتقاضی به این شرح است:

– سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳: فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی
– سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴: فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی
– سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵: فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی
– سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و پس از آن: پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی

بر این اساس، وزارت آموزش و پرورش موظف شده است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش آموزان اقدام نماید، به شکلی که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و به بعد، همه فارغ التحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند.
همینطور در مصوبه مذکور آمده است که ضوابط اجرایی و سایر شرایط در ارتباط با این مصوبه مانند مفاد ایجاد سوابق تحصیلی و تعداد تکرار آن و تأثیر آن و نحوه اعمال میزان تأثیر سوابق تحصیلی برای پایه های مختلف تحصیلی در نظام آموزشی ۳ـ۳ـ۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی و متقاضیان از شاخه فنی و حرفه ای و کار دانش و گروههای آزمایشی هنر و زبان، بعد از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو با رعایت تبصره یک ماده ۲ این مصوبه و در امتداد تحقق عدالت آموزشی به اطلاع ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور می رسد.
در همین راستا، جلال موسوی، مدیرکل سیاستگذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایسنا گفته است که بخشی از بندهای مصوبه تکمیل و اصلاح موادی از سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی بعد از آخر دوره متوسطه توسط وزارت آموزش و پرورش و بخشی از آن هم توسط سازمان سنجش آموزش کشور باید اجرایی شود.
ایشان سپس اضافه کرده است: یکی از مهم ترین اقدامات آموزش و پرورش در امتداد اجرای مصوبه فوق برگزاری آزمون نهایی و استاندارد با نظام تصحیح الکترونیک است. آزمون نهایی دانش آموزان باید با استاندارد لازم برگزار شود، در همین زمینه آموزش و پرورش موظف است بخشنامه اجرایی آنرا تصویب کند و به منظور اطلاع داوطلبان از فرآیند برگزاری آزمون ابلاغ کند تا آنها در جریان فرآیند برگزاری آزمون قرار بگیرند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~