مدیركل توسعه اشتغال وزارت كار: مراکز کاریابی و مشاوره کارآفرینی نوجوانان

مدیركل توسعه اشتغال وزارت كار: مراکز کاریابی و مشاوره کارآفرینی نوجوانان

مدیركل توسعه اشتغال وزارت كار: مراکز کاریابی و مشاوره کارآفرینی نوجوانان

به گزارش مدل کودک، مدیرکل سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار اظهار داشت: راه اندازی مراکز کاریابی و مشاوره کارآفرینی نوجوانان همچون کارویژه هایی است که میتوان به صورت اختصاصی برای سنین ۱۵ تا ۱۸ سال ایجاد کرد.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، طه رمضانی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نشستی با عوامل برنامه نوجوانانه «ساعت صفر» پیرامون اقدامات، فرصت ها و سیاستگذاری ها در مورد اشتغال نوجوان، به ضرورت آشنایی نوجوانان با قانون بعنوان یک عنصر حمایت گر و تسهیلگر اشاره نمود و اظهار داشت: نوجوانان می توانند یک بازوی نظارتی برای اجرای قانون باشند. چه کسی می تواند بر بازار کار نوجوانان در شرایطی مثل کرونا نظارت داشته باشد؟ ما می توانیم از راه بازرسی کار وارد شویم و یک سری بازرس کار نوجوان داشته باشیم.
وی اضافه کرد: در بخش تعاون، مباحث فرهنگی مطرح می شود و یک سری تعاونی هم داریم که تعاونی دانش آموزی است و در مدارس تشکیل می شود؛ بچه ها در چارچوب تعاونی می توانند درآمدزایی را تجربه کنند. ضمن این که فضاهای نامناسب نوجوان در آنجا نیست. تا پیش از این هم یک بعضی تعاونی های دانش آموزی موفق شدند یک سری از کارهای مدرسه را از نظر مالی به عهده بگیرند؛ مثلا بوفه را اداره کنند. برخی از تعاونی های دانش آموزی این قابلیت را دارند که کل مدرسه را اداره کنند. پس این برش نوجوان در بخش تعاون است و شما می توانید با تعاونی دانش آموزی ارتباط بگیرید و کامل آنرا شناسایی کنید.
این مقام مسئول در وزارت کار اضافه کرد: در بخش معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی مسئله ایجاد شغل جدید است که از راه برنامه ریزی هایی که صورت می گیرد و نظارتی که بر دستگاه ها وجود دارد بررسی می شود که چه میزان زمینه شغلی بوجود آمده است. چقدر مجوز دادند؟ چقدر تسهیلات دادند؟ چقدر آموزش دادند؟ چقدر برای ایجاد مشاغل، مشاوره و اتفاقاتی از این دست افتاده است.
رمضانی افزود: ما نزدیک به ۱۹ دستگاه داریم که در حوزه اشتغال وظایفی بر عهده دارند. دستگاه هایی همچون وزارت جهاد کشاورزی، صنعت معدن تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری، وزارت فرهنگ، وزارت کار و نهادهایی مثل کمیته امداد که بناست در سال ۱۴۰۱، ۵۰۰ هزار شغل ایجاد نماید. همینطور بهزیستی و نهادهایی مثل بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام. پس ما دستگاههای زیادی داریم که در حوزه اشتغال وظیفه دارند. ما می توانیم در نسبت با همه اینها یک برش نوجوان به برنامه اشتغال شان بزنیم و ببینیم چه قدر از برنامه های اشتغال شان مختص این گروه سنی است.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما از آموزش و پرورش درخواست کردیم اقداماتی که در حوزه اشتغال در لایه های مختلف عملکردی خودش دارد را عرضه کند که ببینیم در این خصوص چه اتفاقات مشترکی رخ داده است چون که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از ساحت های ۶ گانه تربیت، تربیت اقتصادی و حرفه ای است که جای کار دارد.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به این که سمت بنده بحث سیاستگذاری و توسعه اشتغال است می توانیم در حوزه نوجوان، سیاستگذاری اشتغال را انجام دهیم. دفتر ما به روی همه نوجوانان فعال این حوزه باز است. هر فعالیتی که در حوزه کارآفرینی در این دفتر انجام می دهیم برای نوجوانان هم قابل استفاده می باشد. مراکز مشاور کارآفرینی که به آنها مجوز داده می شود توسط معاونت توسعه کارآفرینی عرضه می شود. حتی پیشنهاد من اینست که شما کاریابی ویژه نوجوانان را تأسیس کنید. مجوز کارآفرینی را هم معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی صادر می کند.
رمضانی با اشاره به اینکه خودکاریابی یک کار خوب برای نوجوان است خاطرنشان کرد: البته هم اکنون ضوابط دریافت مجوز کاریابی ۲۴ سال است اما می شود یک نفر مجوز را دریافت کند ولی تیمی که با او کار می کنند همه نوجوان هایی باشند که مسئله شأن کاریابی برای نوجوان ۱۵ تا ۱۸ است و به کاریابی تخصصی نوجوان شناخته شود که اگر به هر علتی نوجوان خواست از سن ۱۵ سالگی وارد فضای کار به معنای استخدام شود از راه این بستر اقدام نماید. محور بعدی هم مرکز مشاوره کارآفرینی نوجوانان است که بیاییم چند مرکز مشاوره کارآفرینی تأسیس نماییم مختص نوجوانان و این قابل بررسی است.
وی عنوان کرد: در معاونت روابط کار وزارت کار به تنظیم روابط کارگر و کارفرما پرداخته می شود. خیلی از امور کارگران نوجوان در معاونت روابط کار قابل رهگیری است. بازرسان کار ذیل معاونت روابط کار فعالیت می نمایند که به نظرم می شود با معاونت روابط کار وزارت کار گفتگویی داشته باشید آنها هم طرح بحث داشته باشند و بیایند شبکه بازرسان نوجوانان کار را راه اندازی کنند. فارغ از این که خود این شبکه چه طور پشتیبانی می شود می تواند انگیزه محور هم باشد و برای کسانی که وارد این عرصه می شوند آورده دارد. یعنی یک نوجوان به واسطه این که می تواند بازرس شود به شرکت ها و کارگاه های مختلف وارد می شود و فضای کار نوجوانان را می بینند و می دانند کدام کارگاه ها کارگر نوجوان دارند و می توانند طی این بازرسی کلی فرصت شغلی را شناسایی کنند برای خودشان خیلی آورده خواهد داشت. حتی می توانند طراحی نمایند و خوراکی را برای مجلس دانش آموزی در نظر بگیرند و به تقویت این بستر کمک کنند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~