تارکان تحصیل به مدرسه بازمی گردند؟

تارکان تحصیل به مدرسه بازمی گردند؟

تارکان تحصیل به مدرسه بازمی گردند؟

مدل کودک: همدان شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن کلاس های آموزشی و تعطیلی ادامه دار مدارس در سه سال تحصیلی متوالی سبب شد تا تعدادی از دانش آموزان به دلیلهای مختلف که نیاز به واکاوی و ریشه یابی دارد، ترک تحصیل کرده و نام دانش آموزان بازمانده و تارکان از تحصیل را به خود بگیرند.
مرکز آمار کشور در فرودین ماه امسال از افزایش نرخ باسوادی کشور آگاهی داد و اعلام نمود: بر طبق آمار در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۹۷۰ هزار و ۸۷۱ نفر، یعنی نزدیک به یک میلیون دانش آموز از تحصیل بازمانده اند که در ترک تحصیل این تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل، شیوع ویروس کرونا نقش مؤثری داشته است.
شهرستان اسدآباد هم همچون شهرستانهایی است که به تبع سراسر کشور آموزش آن تحت تأثیر شرایط کرونا قرار گرفت و کلاس های آموزشی مدارس به سمت فضای مجازی سوق داده شد.
هم اکنون بر طبق آمار آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد حدود ۱۰۰۰ دانش آموز در این شهرستان ترک تحصیل کرده اند که بیشترین این ترک تحصیل ها در دوران شیوع ویروس کرونا بوده است.
اما برای بازگشت این دانش آموزان آیا مسئولان شهرستان راه حل و یا برنامه ای را در نظر دارند؟ و آیا علل ترک تحصیل این دانش آموزان بررسی و ریشه یابی شده است؟
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این زمینه در گفت و گو با ایسنا، مطرح کرد: دوران کرونا و دوری دانش آموزان از فضای کیفی آموزش و تعلیم و تربیت لطمه جدی به دانش آموزان وارد کرد.
کیومرث سرمدی واله اضافه کرد: گرفتاری هایی که فضای مجازی در کنار عدم دسترسی برخی دانش آموزان روستاهای دور افتاده به اینترنت و استفاده از فضای مجازی و کلاس های فضای مجازی ایجاد می کرد، سبب شد تا همه این عوامل دست به دست هم دهند و با افزایش دانش آموزان بازمانده از تحصیل مواجه شویم و آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل نسبت به قبل افزایش بیشتری داشته باشد.
وی افزود: علاوه بر آن مجازی شدن آموزش دانش آموزان در دوران شیوع ویروس کرونا سبب شد تا تعدادی از دانش آموزان هم که مشغول به تحصیل بودند، به لحاظ کیفیت علمی و تحصیلی و مسائل تعلیم و تربیت و مسائل اعتقادی با استفاده از فضای مجازی و غیرمستقیم بودن تعلیم و تربیت و آموزش گرفتار لطمه شوند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس تصریح کرد: مشکلات اخیر قسمتی از جوانان که به صورتی تحت تأثیر هیجانات و تبلیغات سوء فضای مجازی قرار گرفتند، ناشی از دوری و فاصله چند ساله این دانش آموزان از تربیت و سیستم آموزشی حضوری و مستقیم بوده است.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس تصریح کرد: مشکلات اخیر قسمتی از جوانان که به صورتی تحت تأثیر هیجانات و تبلیغات سوء فضای مجازی قرار گرفتند، ناشی از دوری و فاصله چند ساله این دانش آموزان از تربیت و سیستم آموزشی حضوری و مستقیم بوده است.
وی یادآورشد: کنترل و مدیریتی مناسب توسط خانواده ها، مدرسه و معلم جهت استفاده دانش آموزان در دوران کرونا از فضای مجازی نبود و گاهی نمی دانستیم دانش آموزان و فرزندانمان در فضای مجازی چه می کنند این بود که بحث مسائل غیراخلاقی و غیرعلمی فضای مجازی همه و همه لطمه های مختلفی به برخی دانش آموزان زد.
سرمدی واله با اشاره به دانش آموزان بازمانده از تحصیل شهرستان اسدآباد اظهار داشت: درحال حاضر آمار رسمی از تعداد بازماندگان از تحصیل شهرستان ندارم اما آمار دقیق بازماندگان از تحصیل شهرستان را از آموزش و پرورش و نیز فرمانداری درخواست خواهیم کرد و علت ترک تحصیل دانش آموزان را بررسی و زمینه بازگشت آنها به تحصیل را فراهم می نماییم.
رییس اداره آموزش و پرورش اسدآباد هم با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید امسال ۲۰ هزار دانش آموز در ۲۱۰ مدرسه مشغول تحصیل هستند که ۱۳۰۰ معلم کار آموزش آنها را به عهده دارند، اظهار داشت: در سال تحصیلی امسال ۲۰۰۰ نفر کلاس اولی به سیستم آموزشی شهرستان افزوده شد که نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.
سجاد محمدی شمیم در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ۱۰۰۰ نفر دانش آموز بازمانده از تحصیل در شهرستان اسدآباد بیان کرد: تلاش مجموعه آموزش و پرورش شهرستان این است که بتواند شرایط تحصیل را برای این دانش آموزان با پیگیری لازم فراهم نموده و آنها را باردیگر به مدرسه بازگرداند.
وی اشاره کرد: وجود این تعداد دانش آموز بازمانده از تحصیل در شهرستان دارای چند علت بوده که یکی از این علت ها ازدواج سریع دختران در مناطق روستایی شهرستان است که خانواده ها بواسطه این امر با ادامه تحصیل فرزندان خود مخالفت می کنند.
رییس اداره آموزش و پرورش اسدآباد اعلام نمود: بازماندن از تحصیل دانش آموزان شهرستان دارای چند علت شامل ازدواج سریع دختران در مناطق روستایی، نرساندن معدل برای رشته تحصیلی مورد علاقه، مخالفت خانواده ها با تحصیل فرزندان، مشکل اقتصادی و جذب شدن در بازارکار است. محمدی شمیم اضافه کرد: تعدادی هم به دلیل مشکلات تحصیلی که داشته اند، معدل لازم را برای رشته تحصیلی که به آن علاقه دارند، نرسانده اند که در این رابطه تلاش شده با استان هماهنگ نماییم تا بتوانیم با یک ترمیم معدل و ترمیم نمره و امتحان مجدد این دانش آموزان بتوانند در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند.
وی مخالفت خانواده ها با تحصیل فرزندان خودرا یکی دیگر از موارد و دلیلهای ترک تحصیل دانش آموزان و افزایش تعداد بازماندگان از تحصیل در شهرستان دانست و اشاره کرد: برای جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه، برای خانواده این دانش آموزان حاشیه شهر و روستاها کلاس های آموزشی با حضور کارشناسان دانشگاه و بهزیستی درحال برگزاری داریم تا با برگزاری این کلاس های آموزشی و مهارتی دید والدین نسبت به تحصیل فرزندان خود بازتر شده و تغییر یابد.
وی مشکل اقتصادی را یکی دیگر از دلیلهای ترک تحصیل برخی دانش آموزان برشمرد و تصریح کرد: برخی موارد که تعداد این موارد به نسبت دیگر علل کمتر است، مسائل اقتصادی دانش آموزان بوده که در این رابطه دانش آموزانی که دارای مشکلات اقتصادی باشند، نهادهای حمایتی را برای مساعدت با این دانش آموزان پای کار می آوریم و کمک می نماییم که به خاطر مسائل ضعف اقتصادی ترک تحصیل نکنند.
سجادی شمیم افزود: عمده علت بازمانده از تحصیل در میان دانش آموزان در پایه دوم متوسطه خصوصاً پسران بوده که این دانش آموزان جذب بازارکار شده اند و دیگر تمایلی برای تحصیل ندارند.
رئیس اداره آموزش و پرورش اسدآباد تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۴۰۰ نفر از دانش آموزان پایه دوم متوسطه شهرستان جدب بازارکار شده اند و دیگر به مدرسه نمی آیند.
وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا از نقش مؤثری در افزایش تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل شهرستان برخودار بوده و بیشتر این بازماندگان از تحصیل در دوران کرونا اتفاق افتاده است، اظهار داشت: امسال آموزش و پرورش شهرستان مدیران مدارس ابتدایی خودرا ملزم کرده که دانش آموزان فارغ التحصیل خودرا رصد و پایش کنند که در کدام آموزشگاه و مدرسه ثبت نام کرده اند و اگر ثبت نام خودرا انجام نداده اند مدیر مدرسه حتی اگر شده با مراجعه حضوری پیگیر ثبت نام دانش آموز در متوسطه اول باشد.
محمدی شمیم با اشاره به اینکه مدیران مدارس متوسطه اول هم باید دانش آموزان خودرا رصد کنند که در کدام مدرسه ثبت نام کرده است، اضافه کرد: با این روش توانسته ایم خیلی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل را رصد و پایش نماییم ضمن این که در آبان ماه آمار کامل دانش آموزان بازمانده از تحصیل شهرستان مشخص خواهد شد که آیا باردیگر برای ادامه تحصیل بازمی گردند یا خیر؟ با دادستان شهرستان هم مکاتبه ای داشته ایم تا خانواده هایی که از ادامه تحصیل فرزندان خود ممانعت می کنند را به دستگاه قضا معرفی نماییم.
وی در حوزه تحصیل دانش آموزان در دوران پساکرونا نیز مطرح کرد: جدا بودن دانش آموز از فضای درس و مدرسه سبب شده است که ضعف و تنبلی در تحصیل بیشتر آنها مشهود شود که بدین منظور آموزش و پرورش اسدآباد از همکاران فرهنگی خواسته بمنظور جبران اُفت تحصیلی طرح های خودرا در این رابطه عرضه کنند.
محمدی شیمیم اظهار داشت: بمنظور رشد علمی و ارتقاء سطح آگاهی دانش آموزان در مناطق محروم ۴۸ نفر از معلمان این شهرستان در قالب گروه جهادی شهدای فرهنگی مشغول فعالیت هستند که در نوع خود یکی از فعال ترین گروههای جهادی استان همدان به حساب می آید.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، امیدواریم با عزم راسخ دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و ارگان ها و سازمان های سهیم و مؤثر، همه دانش آموزان در گستره عدالت آموزشی از موهبت تحصیل بدون دغدغه و سرشار از شوق یادگیری بهره مند شوند و با برنامه های پیش بینی شده آموزش و پرورش و نیز همکاری دیگر دستگاه های ذیربط شاهد بازگشت باردیگر دانش آموزان بازمانده از تحصیل به کلاس درس و مدرسه باشیم چونکه آموزش با دانش آموز معنا می یابد.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~