آرزوی بنیانگذاران جشنواره فیلم رشد برآورده می شود؟

آرزوی بنیانگذاران جشنواره فیلم رشد برآورده می شود؟

آرزوی بنیانگذاران جشنواره فیلم رشد برآورده می شود؟

به گزارش مدل كودك در اولین نشست هم اندیشی «در آستانه پنجاه سالگی» جشنواره فیلم رشد ابراز امیدواری شد: آرزوی بنیان گذاران آن سرانجام برآورده شود و وزارت آموزش و پرورش بتواند خرید و نمایش منظم فیلم های برگزیده «رشد» را در دستور كار قرار دهد.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا بر اساس گزارش رسیده، اولین نشست هم اندیشی «در آستانه پنجاه سالگی» جشنواره بین المللی فیلم رشد با حضور تعدادی از كارشناسان و همكاران سالهای دور و نزدیك این جشنواره در سالن سینمای موزه سینما شروع شد.
️در این نشست كه به میزبانی ستاد اجرایی چهل ونهمین دوره رشد برگزار می شود، ابتدا وحید گلستان دبیر جشنواره به میهمانان خوش آمد گفت و سپس با تشریح محورهای سه گانه، از ضرورت تحول همه جانبه در جشنواره فیلم های آموزشی و تربیتی گفت؛ و سپس احمد وحدت، دبیر یازده دوره جشنواره در سال های قبل از انقلاب را به عنوان اولین سخنران بر صحنه فراخواند.
احمد وحدت ضمن بیان مستنداتی درباره پایه گذاری این رویداد در ۴۶ سال پیش، به برخی خاصیت های تاریخی آن نیز اشاره نمود. همچون تصریح كرد كه این جشنواره اولین جشنواره سینمایی آنهم از نوع بین المللی در ایران است، و همین طور واژه پركاربرد «جشنواره» برای نخستین بار و در دوره ششم این رویداد بجای كلمه انگلیسی فستیوال ساخته شد.
وحدت ضمن بیان خاطراتی از سال های دور برگزاری جشنواره، ابراز امیدواری كرد آرزوی بنیان گذاران آن سرانجام برآورده شود و وزارت آموزش و پرورش بتواند خرید و نمایش منظم فیلم های برگزیده «رشد» را در دستور كار قرار دهد.
در ادامه هم اندیشی « در آستانه پنجاه سالگی» جشنواره بین المللی فیلم رشد، مهندس محسن چینی فروشان اولین دبیر این رویداد در سالهای بعد از انقلاب با ذكر یاد و نام گروهی از همكاران سالهای دور جشنواره و خاطراتی از دشواری های احیا و برگزاری در آن ایام طی سالهای جنگ، به اهداف نشست امشب پرداخت و جایگاه جشنواره بین المللی فیلم رشد را در بدنه آموزش وپرورش و در سینمای ایران زیر ذره بین قرارداد.
وی با تاكید بر این مهم كه وزارت آموزش وپرورش اگر نقشش را درست ایفا كند می تواند فیلم، كتاب، مجله و هر محصول فرهنگی مربوط به دانش آموزان را به اوج برساند، تعدد اهداف جشنواره رشد و مشابهت بخش هایش با سایر جشنواره های تخصصی نظیر جشنواره كودك و نوجوان اصفهان را همچون دلیلهای كم دیده شدن آن برشمرد.
دبیران و مسئولان دوره های بیستم تا چهل ونهم جشنواره رشد: جشنواره ای برای كشف یا بایگانی فیلم ها؟
در ادامه نشست هم اندیشی « درآستانه پنجاه سالگی» جشنواره بین المللی فیلم های آموزشی و تربیتی رشد، انتقاداتی به روند برگزاری و میزان اثربخشی آن عنوان شد.
دكتر مسعود فیاضی مدیركل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی كه شاخه برگزاركننده جشنواره در بدنه وزارت آموزش و پرورش است ضمن خوشامدگویی و تشكر از مهمانان، به شدت بر ضرورت تجدیدنظر در ساختارهای اجرایی جشنواره رشد اصرار كرد و كاركرد آنرا به روندی برای بایگانی شدن فیلم های آموزشی تشبیه نمود.
وی با تاكید بر عزم راسخ معاونت فناوری و شخص خودش بر تغییر این روند، آغاز این سلسله هم اندیشی به فاصله یك سال مانده تا دوره پنجاهم را گواه این عزم دانست و از حضار برای مشاركت فعال در كارگروه های تخصصی سند تحول جشنواره دعوت به عمل آورد.
سخنران بعدی احمد طالبی نژاد منتقد پیشكسوت سینما و سازنده برخی از فیلمهای آموزشی بود كه مسئولیت برگزاری چند دوره جشنواره رشد در دو دهه قبل را نیز در كارنامه دارد.
وی با استناد به سخنان دكتر فیاضی، به انتقاد شدید از أنچه كه «بی انگیزگی و بی اهمیت بودن جشنواره نزد مقامات وزارتخانه در سالهای قبل» نامید پرداخت و با یادكرد از بهروز صمدی مطلق و رحمت الله محرابی ( دبیر جشنواره و مدیر كل دفتر فناوری در دوره بیستم) به تلاش های آنان یرای غلبه بر كاستی های ناشی از فقدان بودجه و اثرات آن در پرستیژ و اثربخشی جشنواره ادای احترام كرد. گفته های تند طالبی نژاد سبب واكنش كلامی برخی از حاضران شد كه به قسمتی از حرف های وی اعتراض داشتند.
در ادامه نشست مهدی مسعودشاهی، موسس اولین و عضو سناد برگزاری خیلی از جشنواره های سینمایی بعد از انقلاب، دشواری های پیش روی ستاد برگزاری یك جشنواره بین المللی مثل «رشد» در سالهای جنگ را تصریح كرد و از اینكه فقدان زیرساختهای نمایش فیلم در مدارس، زحمات برگزاركنندگان جشنواره از دیرباز تابحال را تحت الشعاع قرار داده ابراز تاسف كرد.
آخرین سخنران هم اندیشی، دكتر احمد جولایی كارشناس پیشكسوت فناوری های آموزشی و دبیر دوره های ۳۷ و ۳۸ جشنواره بود كه در سخنانش از پیوند حیاتی آموزش با هنرهای نمایشی گفت و ساخت نخستین آمفی تئاترهای ایران در مدارس دارالفنون تهران و مسعودیه بوشهر شاهد مثال آورد. در ادامه، برخی مثال های وی در توضیح آنچه بی مسما شدن عبارات بین المللی و جشنواره و اداره محفلی رویداد می خواند، باردیگر سبب ورود بعضی حضار و سخنرانان قبلی به بحث شد.
محسن چینی فروشان در دقایق پایانی این تضارب آراء را به فال نیك گرفت و ضمن جمع بندی صحبتها از حاضرین خواست تا همین انرژی را به كارگروه های تخصصی ببرند و زمینه های تحول ساختاری جشنواره را فراهم آورند.
نخستین جلسه هم اندیشی «درآستانه پنجاهمین سالگرد» جشنواره فیلم رشد، با اعلان سپاس ویژه ستاد اجرایی كه توسط وحید گلستان، دبیر امسال این رویداد عنوان شد در ساعت ۲۳ چهارشنبه ششم شهریور به انتها رسید.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~