بازی های ایرانی در خانه، ۱۲ اسم فامیل به سبكی جدید

بازی های ایرانی در خانه، ۱۲ اسم فامیل به سبكی جدید

بازی های ایرانی در خانه، ۱۲ اسم فامیل به سبكی جدید

مدل كودك: «اسم فامیل» بازی معروف و البته محبوبی بین ایرانی هاست، اما برای تنوع می توانید از مولفه های طنزآمیز اسم بیاورید.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، برای بازی «اسم فامیل» هرچه تعداد شركت كننده ها بیشتر باشد، جذاب تر است اما دو نفری هم می توانید این بازی را انجام دهید.
به تعداد بازیكن ها به خودكار و كاغذ نیاز است. هر یك از شركت كننده ها روی برگه كاغذ خود یك جدول می كشند و در هر یك از ستون ها یك عنوان را می نویسند. تعداد این عناوین برمبنای توافق بین شركت كننده ها است، اما معمولاً عناوین بدین سان است: نام، نام خانوادگی، شهر، كشور، رنگ، نام اشیا، نام گل، نام حیوان، نام میوه، نام غذا و نام خودرو. البته عده ای كه در بازی اسم فامیل تبحری دارند؛ موضوعاتی مثل اسم اعضای بدن، نام شغل، نام ورزش، نام مشاهیر، نام فیلم و… را هم در جدول جزء عناوین قرار می دهند.

بازی با انتخاب یكی از حروف الفبا آغاز می شود. هر یك از بازیكن ها بطور جداگانه باید نام موضوعات مختلفی را كه با آن حرف آغاز می شود، روی كاغذ بنویسند؛ برای مثال اگر حرف «میم» انتخاب گردد باید همه كلمه های نوشته شده با حرف میم باشد.
هر كسی زودتر همه عناوین را بنویسد و خانه های جدول را پر كند، با گفتن كلمه «تمام»، اختتام آن مرحله از بازی را اعلام می كند. دیگر بازیكنان با شنیدن كلمه «تمام» باید از نوشتن دست بكشند، حتی اگر هنوز همه اسم ها را ننوشته باشند.
در این مرحله امتیازشماری شروع می شود. اگر كلمه نوشته شده در هر ستون منحصر به فرد باشد و فقط یك نفر آنرا نوشته باشد، ۱۰ امتیاز می گیرد، اگر كلمات نوشته شده در هر ستون مشترك باشد به هر نفر پنج امتیاز تعلق می گیرد و اگر كلمه ای نوشته نشده باشد، امتیازی به فرد تعلق نمی گیرد. همین طور اگر موضوع یا عنوانی را تنها یك نفر پاسخ داده باشد و سایر شركت كنندگان آن خانه را خالی گذاشته باشند، آن فرد ۲۰ امتیاز می گیرد. جمع امتیاز هر ردیف یا ستون از جدول، برنده آن هر مرحله را مشخص می كند.

بازی تا چند دور ادامه می یابد و به كسی كه مجموع امتیاز بالاتری داشته باشد، بعنوان برنده انتخاب می شود.
اگرچه روال معمول بازی اسم فامیل به ترتیبی است كه شرح داده شد اما میترا ناظم – مربی بازی های خلاق – پیشنهاد می دهد برای بازی اسم فامیل، اسم ها و كلمه های طنزآمیز انتخاب نماییم. برای مثال اگر حرف انتخاب شده در بازی «الف» است و می خواهیم اسم گل از الف بنویسیم، می توانیم بنویسم «از اون قشنگا كه بوی خوبی می ده». شكل طنزآمیز از بازی اسم فامیل علاوه بر این كه خلاقیت را تقویت می كند، مفرّح تر است و موجب خنده و شادی بیشتری می شود.
او می گوید: در این روزهای قرنطینه خانگی می توانیم بازی های قدیمی را با تغییراتی، احیا و بازی نماییم.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~