یك مقام صنفی در گفت وگو با مدل كودك مطرح كرد؛ عزم جدی دولت در مبارزه با لوازم خانگی قاچاق

یك مقام صنفی در گفت وگو با مدل كودك مطرح كرد؛ عزم جدی دولت در مبارزه با لوازم خانگی قاچاق

یك مقام صنفی در گفت وگو با مدل كودك مطرح كرد؛ عزم جدی دولت در مبارزه با لوازم خانگی قاچاق

یک عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران اظهار داشت: مقایسه هزینه های تولید داخلی و هزینه های قاچاق به داخل مرزها، حاکی از یک رقابت نابرابر است و دراین زمینه شاهد عزم جدی دولت در مبارزه با ورود غیرقانونی کالاها هستیم.
به گزارش مدل کودک به نقل از خبرگزاری ایرنا، کارشناسان معتقدند قیمت محصولات قاچاق لوازم خانگی بطور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین تر از تولیدات داخلی است، این در حالیست که مواردی همچون بیمه، مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، گمرکی و غیره ۳۰ درصد قیمت تمام شده تولیدکنندگان داخلی را تشکیل می دهد. قرار دادن این دو مقوله در کنار هم عدم توان رقابت محصولات داخلی با کالای قاچاق را نشان میدهد که این مساله ناشی از خلأهای قانونی می باشد و تا این شرایط را داریم ارزش اقتصادی شرکت های ما نمی تواند رشد کند و منجر به کاهش تولید و اشتغال می شود.
امروز عزمی جدی برای مقابله با قاچاق لوازم خانگی در کشور شکل گرفته است و اقدامات متنوعی در دستور کار قرار دارد، با این وجود بهترین راه مقابله افزایش کیفیت و قیمت های منصفانه و رقابتی است که می تواند حتی در صورت آزادی واردات لوازم خانگی هم بزرگ ترین حامی این صنعت باشد.
برآوردهای برگرفته از کشفیات نشان میدهد که از کل قاچاق کالاهای وارداتی به کشور سهم لوازم خانگی حدود ۱.۶ میلیارد دلار است.
در این زمینه، یک عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: امروز با حضور در بعضی مناطق مرزی کشور، شاهد حجم بالای لوازم خانگی قاچاق هستیم که در ادامه نمود آنرا در پایتخت و خیابان ها و مراکز اصلی عرضه این قبیل اجناس قاچاق در تهران شاهد می باشیم.
«نوید ایزدپناه» اضافه کرد: در صورتیکه در سالهای قبل کوشش های زیادی برای کنترل این پدیده شوم در پشتیبانی از تولیدات داخلی انجام شده، اما همچنان این کالاها خصوصاً در تلویزیون و کولرآبی حتی با تاریخ تولید امسال در سطح خرده فروشی ها یافت می شود.
وی با اشاره به ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی به کشور طی سه سال گذشته، اشاره کرد: در عین حال ممنوعیت ها به قاچاقچیان این سیگنال را می دهد که در صورت وارد کردن کالا، تقاضا برای آنها وجود دارد.
ایزدپناه بیان داشت: پدیده دیگری که این روزها شاهد آن هستیم، نصب برند خارجی در کارگاه های زیرپله ای و بدون مجوز بر روی محصولات ایرانی است که همه این موارد نشان میدهد باید همیشه برای هر سلیقه ای امکان تامین کالاهای مختلف وجود داشته باشد که در غیر این صورت به نابودی صنعت داخلی خواهد انجامید.
وی، گرفتن مالیات ۲۵ درصدی از تولید، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و همین طور رشد ۴.۵ درصدی هزینه بیمه تامین اجتماعی را تصریح کرد و اظهار داشت: به این ترتیب، تولیدکننده داخلی در حالی با افزایش ۳۹ درصدی هزینه ها مواجه می باشد که حداکثر هزینه قاچاقچیان برای واردات لوازم خانگی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و نشان دهنده یک رقابت نابرابر است.
این مقام صنفی اشاره کرد: این مساله حتی می تواند مشوق لایه توزیع برای فروش کالای قاچاق باشد که در این صورت در همان ابتدای امر ۲۰ درصد به نفعش خواهد بود.
به گزارش مدل کودک به نقل از خبرگزاری ایرنا، قبل تر دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اشاره کرد: از حدود پنج سال پیش موضوع «شناسه کالا» برای لوازم خانگی با برگزاری جلسات گوناگون کارشناسی شروع شد و امروز دیگر هیچ کالای ایرانی از این صنعت وجود ندارد که شناسه کالا نداشته باشد.
«عباس هاشمی» افزود: امروز شاهد سوءاستفاده از قوانین و مقررات در مناطق مرزی و واردات گسترده کالاهای لوازم خانگی بصورت ته لنجی، کولبری و غیره هستیم که فقط به کام عده ای خاص در کشور است و اصلاح سهمیه ها یا اصلاح برخی قوانین در حوزه خروج از شعاع خاص در این مناطق لازم است.
قیمت گذاری دستوری یا تولید دانش بنیان؟
ایزدپناه در ادامه با اشاره به نام گذاری امسال به «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین»، گفت: یکی از اهداف در تولید کالاهای دانش بنیان، دست یافتن به ارزش افزوده، درآمد و سود بالاتر است.
این عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران بیان داشت: با این وجود برخی قوانین و مقررات ازجمله محدود کردن سود فروش و ارائه قیمت های دستوری، انگیزه حرکت به سمت تولیدات دانش بنیان را کمرنگ می کند.
این مقام صنفی با تاکید بر این که تولید دانش بنیان، هزینه های سربار مهندسی دارد، اظهار داشت: بطور مثال یک تیم حرفه ای و با دانش در شرکت مستقر می شود که موتور یا الکتروموتور نسل جدید طراحی می کند که صدای فر، هود یا… را کاهش داده و عملکرد مطلوب تر ازنظر مصرف انرژی دارد و در ضمن قیمت تمام شده محصول را نیز می کاهد، همه این موارد هزینه بر بوده و نیاز به سرمایه گذاری دارد، اما برخی نهادها و سازمان ها بدون توجه به این موارد و کوشش های انجام شده فقط بصورت دستوری اهتمام در کنترل قیمت ها یا سود شرکتها دارند.
وی افزود: چنین برخوردی مانع از سمت دانش بنیان شدن شرکتها و حرکت آنها در لبه فناوری است و سبب فاصله افتادن بین محصولات ایرانی و مشابه خارجی خواهد شد و انتظار می رود وزارت صمت دراین زمینه تمهیداتی برای افزایش انگیزه بخش خصوصی و حرکت سریع تر به سمت تولید دانش بنیان که در بسیاری موارد زمینه های آن نیز وجود دارد، بیندیشد.
ایزدپناه با اشاره به برند شرکت متبوع خود که بتازگی وارد چهارمین دهه فعالیت شده است، اشاره کرد: ما یک مجموعه دانش بنیان هستیم که علاوه بر تولید محصولات، توانایی تولید قطعات های تک نظیر بردهای الکترونیکی را نیز داریم و بعنوان یکی از صادرکنندگان نمونه کشوری، کل زنجیره دانش را در اختیار داشته و به بلوغ رسیده ایم.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~