علت بروز استرس و اضطراب برخی کودکان

علت بروز استرس و اضطراب برخی کودکان

علت بروز استرس و اضطراب برخی کودکان

به گزارش مدل کودک، مسئول واحد صدای یارای انجمن پشتیبانی از حقوق کودکان ضمن اشاره به این که کودکان و نوجوانان گاهی مواقع به علل مختلفی گرفتار تنش و اضطراب می شوند، جهت رفع استرس و اضطراب و همینطور جلوگیری از برخی صدمه های روانی آنها راهکارهایی به والدین ارائه نمود.
سمیه امیدی در گفتگو با ایسنا، ضمن سفارش به خانواده های دارای کودک و نوجوان، بیان نمود: کودکان و بخصوص نوجوانان تحت فشارهای ناشی از کمال گرایی والدین، موضوع هایی مانند فشار بیش از اندازه در کسب نمرات و رتبه های برتر درسی آموزشی، ورزشی و… و همینطور گروههای دوستی، انتظاراتِ خانواده و جامعه و تحت تأثیر قرار گرفتن سطح بالای هورمون ها که به دنبال آن تغییرات در خلق و خو، حاصل می شود، هستند. هر یک از این موارد می تواند فشار سنگینی بر نوجوانان وارد کرده و منجر به تحریک پذیری، عصبانیت و آشفتگی خلقی آنها شود و این درحالیست که بزرگسالان به سادگی این فشارها را نادیده می گیرند.
وی افزود: با توجه به موارد ذکر شده، به صورت عمومی کودکان و نوجوانان به علت انتظارات بالای والدین، روابط اجتماعی با دوستان، تغییرات زیاد در محیط زندگی مثل تغییر مدرسه، جابجایی منزل، جدایی والدین و تنش های رابطه بین والدین، کمبود خواب، مسئولیت های زیاد و فرصت ناکافی گرفتار تنش و اضطراب می شوند.
این روانشناس در ادامه به عرضه راهکارهایی جهت کمک به نوجوانان جهت رفع استرس و اضطراب و جلوگیری از برخی صدمه های روانی پرداخت و خاطرنشان کرد: والدین برای رفع استرس و اضطراب کودکانشان در ابتدا باید اضطراب و استرس خویش را کنترل کنند تا بتوانند الگوی مناسبی برای فرزندشان باشند.
امیدی یکی دیگر از طریق های کمک به نوجوانان را بررسی و اصلاح سبک فرزندپروری والدین عنوان و خاطرنشان کرد: انتخاب سبک مقتدرانه یعنی محبت و نظارات در برخورد با فرزند یکی از بهترین روش های فرزندپروری عنوان نمود.
ایشان در ادامه نقش و تأثیر روابط والدین بر کاهش و افزایش استرس و اضطراب و همینطور آشفتگی خلقی کودکان و نوجوان بسیار مهم و اثرگذار دانست و به والدین سفارش کرد که روابطشان بگونه ای باشد که فرزندان احساس امنیت و آرامش کنند.
امیدی اظهار داشت: یکی از خطرات جدی در زمینه پیش آگاهی صدمه های روانی کودکان و نوجوانان وجود اختلالات روانی و شخصیتی والدین است. ازاین رو خانواده ها توجه نمایند که در کل در روند زندگی کودکان و نوجوانان استرس و اضطراب و همینطور بهم ریختگی خلقی به صورت مشکلات رفتاری، مشکلات تحصیلی، روابط با والدین و همسالان و تحریف شناختی (من زشتم، کسی منو دوست نداره ) بروز داده می شود.
این روانشناس همینطور به والدین سفارش کرد که برای جلوگیری از اضطراب و استرس، به هم ریختگی خلقی کودکان و نوجوان به آنها تعلیم عاطفی دهند؛ به این صورت که با ارتباط مناسب و محیط غنی به آموزش شناخت احساسات و خودآگاهی، کمک به بیان آنها داشته باشند. در واقع راجع به احساسات مختلف با او صحبت و احساسات کودکان و نوجوان را درک کنند. به صورت واقع بینانه و عادلانه از فرزند خود انتظار داشته باشند، یک فعالیت ورزشی برای نوجوان ترتیب دهند. فعالانه به حرف های فرزندشان گوش کنند. کمتر به او امر و نهی کنند. تفریحات مشترک ترتیب دهند. مهارت های حل مساله را آموزش و در نوجوانان با تشویق این مورد را تقویت نمایند. به تصمیم نوجوان شان احترام بگذارند تا به مرور این مهارت را خود به دست بیاورند و همینطور برای برخی مشکلات خانوادگی از نوجوان شان کمک بگیرند.
این روانشناس تصریح کرد که والدین و افراد در ارتباط با کودکان تلاش کنند تا آگاهی از برخی تفاوت های اضطراب و افسردگی در کودکان و بزرگسالان به دست بیاورند تا در برخورد با این مورد مداخلات لازم را انجام دهند. به صورت مثال یکی از موارد مهم مبحث احساسات کودکان است؛ کودکان گاهی اوقات احساسات خویش را نمی شناسند یا کلمه ای برای بیان آن ندارند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~