با هماهنگی بانك مركزی؛ سامانه سهمیه بندی كالاهای اساسی آماده شد

با هماهنگی بانك مركزی؛ سامانه سهمیه بندی كالاهای اساسی آماده شد

با هماهنگی بانك مركزی؛ سامانه سهمیه بندی كالاهای اساسی آماده شد

به گزارش مدل كودك سامانه سهمیه بندی كالاهای اساسی همچون گوشت و مرغ، با عنایت به سیاست دولت برای تامین كالاهای اساسی از راه كالابرگ الكترونیك توسط بانك مركزی و با بهره گیری از كارت بانكی و كد ملی آماده شد.

به گزارش مدل كودك به نقل از مهر به نقل از پژوهشكده پولی و بانكی، عبدالناصر همتی؛ رئیس كل بانك مركزی در گفتگویی تلویزیونی چند ماه گذشته با اشاره به سیاست مجلس در زمینه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی، برای تأمین كالاهای اساسی از راه كالابرگ الكترونیكی، از ایجاد سیستم سهمیه و نظارت بر تخصیص كالاهای اساسی با نرخ تعیین شده با استفاده از كارت بانكی اطلاع داد و اعلام نمود كه در گام نخست، این سامانه برای گوشت توسط متخصصین بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران آماده شده است.
بر همین اساس با عنایت به ضرورت نظارت بر عرضه و درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت عرضه راهكار از سوی بانك مركزی به منظور بهره گیری از زیرساخت شبكه پرداخت كارتی جهت توزیع عادلانه كالاهای اساسی همچون گوشت، فرایند رفاهی توسط بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران با همكاری شركت خدمات انفورماتیك، توسن و شركت های پرداخت الكترونیك، بازنویسی و با بهره گیری از زیرساخت ارزش افزوده سامانه شتاب (سامانه مانا) عملیاتی شد تا هر نوع سهمیه ای بر مبنای كد ملی شهروندان كنترل شود.
اجرای طرح سهمیه بندی گوشت و مرغ به صورت آزمایشی در تهران و البرز
بر اساس این گزارش، سیستم رفاهی بانك مركزی با برگزاری جلساتی به منظور ایجاد راهكاری اجرایی و امن نهایی شده و اطلاعات تمامی سرپرست های خانوار در استان های تهران و البرز، به روزرسانی شده و این افراد می توانند با بهره گیری از كارت بانكی و عرضه كد ملی از سهمیه اختصاص داده شده برای خرید گوشت كه بعنوان نخستین كالا در این سامانه اجرایی شده است، استفاده كنند.
در واقع افراد واجد شرایط دریافت سهمیه گوشت، با رجوع به یكی از فروشگاه های مجاز و با استفاده از یكی از كارت های بانكی معتبر متعلق به خود، مبادرت به ارسال تراكنش ویژه بررسی سهمیه گوشت بر روی پایانه فروش فروشگاه مربوطه كنند و در صورتیكه به كد ملی فرد مورد نظر سهمیه تعلق گرفته باشد، امكان دریافت گوشت سهمیه ای وجود خواهد داشت.
كارتخوان واحدهای عرضه كننده كالای اساسی به روزرسانی شد
این طرح كه فرآیندهای از پروژه سوخت و كارت سوخت بانكی سنگین تر بوده با همكاری شركت های ذی ربط به صورت آزمایشی در استان های تهران و البرز اجرا خواهد شد كه در همین راستا ۳ هزار نقطه اعلام شده برای فروش گوشت بعنوان نخستین كالای سامانه سهمیه بندی كالاهای اساسی در نظر گرفته شده و تمامی كارتخوان های فعال در واحدهای عرضه كننده گوشت و كالاهای اساسی به روزرسانی شده است؛ این سامانه به منظور اجرای فرایند سهمیه بندی با هدف حذف كوپن كاغذی، كارتی و الكترونیك انجام می شود كه سهولت استفاده برای شهروندان و كاهش صفوف خرید را به دنبال دارد.
سامانه سهمیه بندی مورد استفاده برای تمامی كالاهای اساسی
لازم به ذكر است زیرساخت بوجود آمده توسط بانك مركزی قابل استفاده برای سایر كالاهای اساسی هم خواهد بود و این سامانه از سامانه های سبد كالا و مانا به صورت تركیبی بهره می گیرد. همینطور سهمیه كالاهای اساسی همچون گوشت بر مبنای اعلام وزارت رفاه و سازمان هدفمندی برای سرپرستان خانوارها تعریف می شوند.
بانك مركزی معطل تصمیمات وزارت صمت!
در حال حاضر این سامانه توسط بانك مركزی آماده و آزمایش های اولیه آن هم با موفقیت به اتمام رسیده اما هنوز این سامانه در فروشگاه های عرضه كننده كالاهای اساسی و در فاز نخست گوشت اجرایی نشده است؛ بر مبنای شنیده ها از منابع آگاه، مسئولان وزارت صمت تاریخ معینی برای عملیاتی شدن طرح ندارند و این احتمال وجود دارد كه طرح سهمیه بندی با كارت بانكی را كه می تواند تقلب را از بین ببرد و شفافیت و سرعت در دریافت كالاهای اساسی توسط مردم را به ارمغان بیاورد، به ماه های آتی موكول شده است.
در همین راستا، با عنایت به لزوم نظارت دقیق بر عرضه كالاهای اساسی و پیشگیری از ایجاد صفوف طولانی، عرضه قیمت های غیر منطقی، اجاره كارت ملی به منظور دریافت گوشت نیاز است تا طرح سهمیه بندی برای نظارت دقیق و ایجاد شفافیت در بخش عرضه و تقاضا وارد فاز عملیاتی شود.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~