چرا باید هر روز كتاب بخوانیم؟

چرا باید هر روز كتاب بخوانیم؟

چرا باید هر روز كتاب بخوانیم؟

مدل كودك: «خواندن آن هم خواندن درست و حسابی امتیازهای بسیاری دارد كه در این مطلب فقط بعضی از آنها گنجانده شده است. بخوانید و سپس عادت خواندن را به زندگی تان بیاورید؛ حسابی هم بیاورید!»

به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، روزنامه سازندگی نوشت: «آخرین باری كه كتاب خواندید كی بوده است؟ یا حتی آخرین باری كه یك مقاله را در مجله یا روزنامه ای خواندید به چه زمانی بازمی گردد؟ آیا شما جزو آن دسته آدم هایی هستید كه عادت خواندن تان حول مطالب توئیتر، فیس بوك و اینستاگرام باز می چرخد؟ باید بدانید اگر شما هم جزو آن دسته آدم هایی هستید كه عادت كتاب خواندن منظم در زندگی شان را نهادینه نكرده اند، خیلی چیزها را از دست داده اید!

ذهنی كه انگیزه می گیرد

مطالعات نشان داده اند تحریك ذهن و شكل گرفتن انگیزه های ذهنی می توانند روند آلزایمر و زوال عقل را كند كند. (چه بسا از بروز آنها جلوگیری كند.) مادامی كه شما مغز خودتان را فعال نگه دارید و آنرا وادار به مشاركت در فعالیت های ذهنی كنید، مانع از دست رفتن قدرت آن شده اید.

در واقع درست مانند عضلاتی كه در بدن وجود دارند، مغز هم برای سالم و قوی ماندن نیاز به ورزش كردن دارد. بدین سبب این اصطلاح را جدی بگیرید: «یا از آن (مغز) استفاده كن، یا از دستش می دهی!» خواندن یكی از طریق های فعال نگه داشتن مغز است. به همین سادگی.

استرس هایی كه از بین می روند

مهم نیست شما در كارتان، روابط تان شخصی تان یا سایر دیگر موارد بیشماری كه در زندگی با آنها مواجه هستید گرفتار استرس های فراوان شده اید؛ مهم این است كه وقتی غرق در یك قصه درست و درمان می شوید همه این استرس ها به ناكجاآباد فرستاده می شوند! داستانی كه به خوبی نگارش شده باشد می تواند ذهن شما را به قلمروهای دیگری از آنجایی كه در آن هستید ببرد. مكان ها و زندگی هایی كه نه قبلاً آنها را دیده اید نه درباره شان شنیده اید اما حالا با تمام وجود و به لحاظ ذهنی دركشان می كنید. این موهبت را از خودتان دریغ نكنید و اجازه بدهید از روزمره های پراسترس دست كم برای ساعاتی جدا شوید و دنیاهای دیگری را در راه داستان دنبال كنید و البته به آرامش برسید.

درهای زندگی تان را به روی دانش و آگاهی باز كنید

هر چیزی كه شما می خوانید مغز شما را با قسمتی از اطلاعات و آگاهی های جدید پر می كند؛ و خب نكته اینجاست كه وقتی در بزنگاه هایی این دانش درست دم دست شما قرار دارد تا بهترین استفاده را از آن بكنید هیچ گاه به یاد نمی آورید چطور این آگاهی را كسب كرده اید كه حالا این قدر راحت در اختیارتان است! هر چه سطح دانش شما بالاتر برود برای مقابله با چالش هایی كه پیش تر هیچ گاه با آنها مواجه نشده بودید بیشتر مجهز شده اید.

حالا این قسمت را با دقت بیشتری بخوانید. شاید روزگاری خودتان را در شرایط سختی ببنید. یادتان باشد گاهی حتی امكان دارد همه چیزتان را از دست بدهید. شاید شغلتان را از دست بدهید، شاید هم اموال یا پولتان را اما آن چه هیچوقت و تحت هیچ شرایطی از شما كنده نمی گردد دانش و آگاهی تان است.

دایره واژگان شما به همین ترتیب گسترده می شود

هر چه بیشتر بخوانید لغات بیشتری برای نمایش كردن در اختیار دارید. در واقع باید بدانید كه این لغات بطور اجتناب ناپذیری راهشان را به مكالمات روزمره ما باز می كنند. مهارت در صحبت و گفتار صحیح می تواند در هر حرفه ای ختم به موفقیت شود. در ضمن وقتی از خودتان مطمئن باشید كه شما با اتكا به دانش خود و دایره لغات گسترده تان از قدرت خوب صحبت كردن برخوردار هستید ناخودآگاه اعتماد بنفس شما هم بالا می رود.

شما این گونه به داد حافظه تان می رسید

وقتی یك كتاب را می خوانید مجبور هستید ترتیب شخصیت های آنرا به یاد بیاورید؛ مشخصات آنها، جاه طلبی هایشان، پیشینه و البته نكات ظریف دیگر همه از مواردی هستند كه مجبور به یادآوری شان هستید. در كنار همه اینها تمام كش و قوس های داستان و سناریوهایی كه قصه را جلو می برد باید در ذهن شما باقی بماند. عادلانه است كه اینها را به خوبی به یاد بیاوریم اما مغز چیزی اعجاب انگیز است كه می تواند همه این موارد را با سهولت نسبی به یاد بیاورد.

مسئله ویژه اینجاست؛ هر نكته جدیدی را كه شما در چارچوب حافظه خلق می كنید سیناپس های (محل تماس دو عصب؛ مسیرهای مغزی) تازه ای ساخته می شوند و البته سیناپس های موجود را هم تقویت می كنند. به همین سادگی حافظه كوتاه مدت تان قبراق می شود و البته حال روحی تان به ثبات می رسد! حالا خودتان قضاوت كنید؛ از این بهتر چه می خواهید؟!

مهارت های تفكر تحلیلی شما این طور قدرتمند می شود

آیا تاكنون یك رمان فوق العاده مرموز خوانده اید؟ آن هم در حالیكه پیش از رسیدن به اختتام كتاب خودتان معمای درون داستان را حل كرده باشید؟ اگر پاسخ تان “بله” است پس شما توانایی این را دارید كه افكار تحلیلی و قطعی را به كار برده و با یادداشت نكات ظریف و جزئیات و همین طور دسته بندی آنها به چاره و پاسخ های مورد نظر برسید.

در همین راستا آیا تاكنون برایتان پیش آمده كه با دیگران درباره یك كتاب بحث و تبادل نظر داشته باشید؟ اگر شما از مهارت تفكر تحلیلی برخوردار باشید خیلی شفاف می توانید نظر خودرا بیان كنید آن هم در حالیكه همه جوانب ماجرا را در نظر گرفته اید.

تمركز شما به همین راحتی بالا می رود

ما در دنیای دیوانه كننده اینترنت زندگی می نماییم. بدین سبب طبیعی است كه بویژه وقتی چند كار را با هم انجام می دهیم حواسمان به میلیون ها جهت مختلف معطوف شود كه شاید هیچ ربطی هم به یكدیگر نداشته باشند.

حالا به این قسمت قضیه دقت كنید؛ در یك فاصله زمانی ۵ دقیقه ای یك فرد زمانش را بین انجام دادن یك كار، چك كردن ایمیل، چت كردن با دو الی سه نفر از دوستان، سر زدن به توئیتر، نگاه انداختن به تلفن همراه و البته معاشرت با همكارانش تقسیم می كند. فكر می كنید نتیجه چیست؟ این رفتار بدون تردید نتیجه ای جز بالا رفتن میزان استرس و البته متعاقب آن پایین آمدن سطح بازدهی ندارد.

حالا وقتی كه شما یك كتاب می خوانید، تمام هوش و حواستان معطوف به داستان می شود. بدین سان بقیه دنیا و همه اتفاقاتش از ذهنتان فاصله می گیرد. به همین سادگی می توانید در جزئیاتی كه می خوانید غوطه ور شوید.

این راه را امتحان كنید! پیش از كار ۱۵ الی ۲۰ دقیقه را به خواندن اختصاص بدهید. به مرور از مقدار تمركزی كه می توانید بر روی كارتان داشته باشید متعجب می شوید.

نكته ها

خواندن كارهای انتشار یافته ای كه خوب نوشته شده اند (در قالب مقاله و كتاب و روزنامه) تأثیر قابل توجهی در افراد دارد. مشاهده آهنگ نوشتن، سیالیت (روانی بیان) و سبك نوشتن یك نویسنده همواره بر نوشتن یك خواننده تأثیر می گذارد.

علاوه بر آرامشی كه خواندن نصیب شما می كند، این امكان وجود دارد خواندن یك كتاب برمبنای موضوعی كه دارد شما را به سمت یك صلح و آسایش خاطر درونی سوق بدهد.

اگر به هر دلیلی خرید كتاب خارج از استطاعت مالی شما باشد نباید توجیهی بر نخواندن تلقی شود. اهمیت كتابخانه ها دقیقاً بنا بر این است. این محیط امن و آرام و كتاب هایی كه در اختیارتان قرار می گیرد آن هم بدون صرف هزینه زیاد می تواند چاره ای قطعی برای این مسئله باشد. پس خواندن كتاب را فراموش نكنید.

انت های پیام

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~