وزیر فرهنگ و ارشاد در كنگره مشاهیر كرد: فرهنگ و هنر كردی قسمتی از ذخایر بشریت است

وزیر فرهنگ و ارشاد در كنگره مشاهیر كرد: فرهنگ و هنر كردی قسمتی از ذخایر بشریت است

وزیر فرهنگ و ارشاد در كنگره مشاهیر كرد: فرهنگ و هنر كردی قسمتی از ذخایر بشریت است

مدل كودك: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: فرهنگ و هنر مردم كرد در طول هزاران سال، قسمتی از ذخایر بشریت است، زبان كردی با هزاران سال تاریخ خودش بعنوان یك زبان زنده و مستمر گنجینه ای از اشارات و گنجینه هاست.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، سید عباس صالحی امروز ۱۲ تیرماه در مراسم اختتامیه كنگره مشاهیر كرد، كه در تالار مولوی دانشگاه كردستان برگزار شد، اظهار نمود: بسیار خوشحالم كه امروز به مناسبت یك اتفاق خوب كه از خیلی وقت پیش منتظرش بودیم و امروز متولد شد، در كردستان و سنندج حضور دارم.
وی ادامه داد: كنگره مشاهیر كرد فقط به گذشتگان نپرداخته است چونكه از زندگان هم كم گنجینه ای نداریم، شما مردم خوب نشان دادید كه تنها به گذشتگانتان فكر نمی كنید و امروز هم كم افتخار در سراسر ایران و جهان ندارید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان كرد: شادمانی یك ایرانی كه در طول هزاران سال مردم عزیز و فرهنگ پرور كرد را در قلب تپنده خویش دیده است امری خرسند است. ایران با مردم كرد زاده شده است و دو واژه همزاد هستند، نه از شروع تاریخ بلكه از دوره اساطیری و پیش از ماقبل تاریخ مردم كرد و اقوام ایرانی در كنار هم بوده اند و پابه پای هم با خنده های هم خندیده ایم و با گریه های هم گریسته ایم.

صالی بیان كرد: فرهنگ و هنر این مردم در طول این هزاران سال قسمتی از ذخایر بشریت است، زبان كردی با هزاران سال تاریخ خودش بعنوان یك زبان زنده و مستمر گنجینه ای از اشارات و گنجینه هاست.

وی ادامه داد: ادبیات كردی، شعر، قصه و آنچه كه به حوزه ادبیات مربوط می شود هزاران سال فراز و نشیب این قوم و مردم است و هنرهای آوایی این سرزمین ما را به عمق تاریخ انسان می برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: امروز كنگره مشاهیر كرد فرصتی است به جهت اینكه این داشته های پربار را ببینیم و به آن افتخار نماییم و به نسل های آینده نشان دهیم كه قومی چنین پر افتخار در سیر خود حركت كرده و همچنان در حركت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره كرد: در این برهه زمانی كه بیشتر از هر زمانی نیاز داریم كه بر دوبال همبستگی ملی و تنوع فرهنگی حركت كنیم؛ دشمنان ایران و اقوام ایرانی گاهی یك بال را می شكنند تا ایران با دو بال پرواز نكند، ایران در هزاران سال حركت ماندگاریش نشان داده است كه همواره با دو بال حركت كرده است و وقتی سر افراز بوده كه این دو بال با هم پرواز كرده اند.
صالحی، اضافه كرد: پهنه جغرافیایی ایران اسلامی چهار اقلیم بوده و تنوع قومیتی اش بی نظیر است و همین امر ایران را حفظ نموده است.
وی بیان كرد: همبستگی ملی، باورها و ارزش های مشترك، عقاید و نمادهای مشترك در هر ایرانی وجود دارد و همین طور هر ایرانی به فردوسی و حافظ می بالد و فهرست بلند بالایی كه همبستگی ملی ما را در طول هزاران سال پدید آورده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان كرد: دشمنان ایران خیلی كوشیده اند كه در این همبستگی ملی و بال پرواز ایران خلل ایجاد كنند اما هیچگاه موفق نبوده اند. بال دیگر كشور ایران زمین تنوع فرهنگی است.
وی بیان كرد: تنوع فرهنگی در ایران زمین به ایران عزیز كمك می نماید و هرچه توانمندی ها بیشتر تقویت شود، تار و پود همبستگی محكم تر می شود.
وی عنوان كرد: جامعه ایرانی جامعه ایست كه اقوام و مذاهب اش در كنار یكدیگر به تعامل و مشاركت بپردازند. همه فرزند ایران اند، در این خاك زیسته اند و در رنج تاریخ این مرز و بوم در كنار هم بوده اند.
وزیر ارشاد عنوان كرد: در جای جای خاك ایران زمین همچون كردستان عزیز، مردم برای ایران جان داده اند و مقاومت كرده اند تا یك وجب خاك ایران اسیر بیگانگان نشود.
وی اشاره كرد: اتفاقات خوبی به وجود آمده كه گرچه كافی نیست اما می تواند امیدهایی در دل مردم پدید آورده است همچون ایجاد رشته زبان كردی در دانشگاه كردستان، راه اندازی پژوهشكده كردستان شناسی بوده و برنامه هایی در حوزه فرهنگ و میراث مردم كرد كه در حال انجام می باشد.
وی با اشاره به اینكه خوشبختانه اقدامات زیرساختی و رویدادهای فرهنگی خوبی در استان شروع شده است، عنوان كرد: تالار مركزی سنندج در یكسال اخیر شتاب خوبی را داشته است كه امیدواریم بتوانیم در زمان باقیمانده آنرا به افتتاح برسانیم و اینگونه اتفاقات فرهنگی را در آنجا برگزار نماییم.
صالحی اضافه كرد: شرمنده هستم كه این مكان برای برگزاری این برنامه مناسب نمی باشد و افرادی بسیاری روی پا ایستاده اند هرچند كردها همیشه ایستاده تاریخ بوده اند.
وی اعلام نمود: امسال هشت پلاتو در استان كردستان به بهره برداری می رسد.
وزیر فرهنگ و هنر افزود: همین طور جهت راه اندازی خیابان و گذرهایی فرهنگ و هنر نیز در سنندج پیشنهادهایی ارائه شده است كه با حمایت هایی كه اتفاق می افتد امیدواریم این مسئله هرچه سریعتر به نتیجه برسد.
وی افزود: ایده خوبی در فضای شهرهای ایران برای ایجاد خیابان فرهنگ و هنر شكل گرفته است و این امكان پدید خواهد آمد كه هر شهری یك خیابان داشته باشد تا هنرمندان در آن خیابان زیست فرهنگی و هنری داشته باشند.
وی با اشاره به اینكه ایده های دیگری نیز در حوزه زیرساختی در جریان است، افزود: همین طور رویدادهای فرهنگی و هنری خوبی در حال انجام می باشد كه با پیگیری های مركز آینده روشن تری را می شود دنبال كرد. جشنواره های فیلم كردی، رسانه های كردی، لباس كردی، موسیقی كردی و … امسال و سال های بعد در جریان است. همچون اهداف این جشنواره ها احیای میراث و فرهنگ و هنر كردی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همین طور اظهار داشت: یك عزم ملی برای پروژه تالار مركزی سنندج وجود دارد تا سریع تر به مرحله پایانی برسد.

به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، سیدعباس صالحی كه جهت شركت در آئین اختتامیه كنگره بین المللی مشاهیر كرد به شهر سنندج سفر كرده است، امروز بعدازظهر در بازدید از روند راه اندازی پروژه تالار مركزی سنندج اظهار نمود: سال ۹۷ با حمایت های استاندار كردستان و مركز، سال خوبی برای پروژه تالار مركزی سنندج بود و ابن پروژه شتاب خوبی گرفت.

وی ادامه داد: شرایط كشور از لحاظ منابع اعتباری و پروژه های عمرانی به سبب بالا رفتن هزینه ها شرایط سخت تر شده است اما پروژه تالار مركزی سنندج از پروژه های قابل توجه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است چون استان كردستان پایگاه فرهنگ و هنر است.
وی افزود: این تالار می تواند بسیار می تواند به جهش برنامه ها و فرصت سازی برای اهالی فرهنگ و هنر استان و منطقه و حتی فضای ملی ما كمك نماید.

صالحی عنوان كرد: یك عزم ملی برای این تالار وجود دارد كه سریع تر به مرحله پایانی برسد و استاندار هم پیگیری بسیار خوبی را برای تسریع این پروژه داشتند و ما هم تمام همت خودرا بكار برده ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: امیدواریم در ماه های آینده اتفاقات خوبی برای تأمین اعتبار این پروژه بیفتد و در فرصت زمانی نزدیك به زمان مشخص شده این تالار به نتیجه برسد. مهندسان به خوبی فعالیت می نمایند و امیدواریم دوستان ما هم همت خودرا مضاعف كنند و ما هم در مركز پیگیری های لازم را انجام می دهیم.
استاندار كردستان هم در ادامه خطاب به عوامل اجرایی پروژه اظهار داشت: سه ماه فصل كاری برای پروژه های عمرانی هست كه باید در این سه ماه همت خودرا مضاعف كنید.
علی فوضی، سرپرست ناظر پروژه هم اظهار نمود: پیشرفت فیزیكی این پروژه تا سال ۹۶ حدود ۳۰ درصد بوده اما در سال قبل حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشت و الان حدود ۴۷ درصد پیشرفت فیزیكی دارد. ۳۰ نفر در این پروژه مشغول به فعالیت هستند.

كنگره بین المللی مشاهیر كرد با هدف تجلیل از ۳۰ نفر نام آور و مشاهیر كرد روزهای ۱۱ و ۱۲ تیرماه در شهر سنندج برگزار می گردد.
مراسم اختتامیه كنگره مشاهیر كرد امروز چهارشنبه ۱۲ تیرماه در تالار مولوی دانشگاه كردستان اجرا شد. این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، میهمان های داخلی و خارجی و حضور پر شور مردم كردستان اجرا شد. كنگره بین المللی مشاهیر كرد برای نخستین بار، طی دور روز و با هدف تجلیل و شناساندن مفاخر كرد در سراسر دنیا انجام شد.
هنرمند نام آوازه كُرد نیز اظهار داشت: كنگره مشاهیر كُرد، پیام آشتی، صلح، فرهنگ و هنر كُردها را منتقل می كند كه این جای بسی افتخار است.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، قطب الدین صادقی روز چهارشنبه (۱۲ تیر) در آئین افتتاح پارك مشاهیر كُرد در آبیدر سنندج اظهار نمود: فرهنگ شامل سه مقوله مفهوم، تصویر و احساس مشترك است و تا این سه عنصر با همدیگر همراه نشوند، فرهنگی بوجود نمی آید.
وی ادامه داد: كاك هادی ضیاءالدینی كه مجسمه این مشاهیر كُرد را ساخته است با زحمت و تلاش شبانه روزی تصویر مشتركی را در امتداد ماندگاری فرهنگ كُردها به وجود آورده است. این مشاهیر مایه افتخار كُردها هستند و باید حتما شناسانده شوند.
ایشان سپس به برگزاری كنگره بین المللی مشاهیر كُرد اشاره و اشاره كرد: به اعتقاد من، این كنگره توانسته نشان دهد كه تعریف دولت از فرهنگ تغییر كرده است و فقط مركز كشور مورد توجه نیست و به فرهنگ و تاریخ قومیت ها نیز توجه می شود كه این بسیار با ارزش است.
صادقی، القای حس خودباوری و اعتماد به نفس را از دیگر نكات مثبت كنگره مشاهیر كُرد دانست و افزود: همین طور بسیار باارزش است كه مردم ما گذشته خودرا بشناسند و بدانند كه چه مفاخر و بزرگانی را داشته اند.
وی اظهار داشت: این مشاهیر، الگوها و شخصیت های سمبلیكی برای مردم ما می شوند و نسل جوان و آینده كشورمان می توانند از آنها الگو بگیرند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~