تعریف استارتاپ و توضیح مفاهیم استارتاپی

تعریف استارتاپ و توضیح مفاهیم استارتاپی

تعریف استارتاپ و توضیح مفاهیم استارتاپی

مدل كودك: استارتاپ چیست و تفاوت آن با كسب وكارهای كوچك و تازه تاسیس چیست.

به گزارش مدل كودك به نقل از مهر، آیا هر كسب وكاری كه تحت اینترنت فعالیت می كند یك استارتاپ است ؟ آیا هر كسب وكاری كه از سرمایه گذاران خطرپذیر جذب سرمایه می كند استارتاپ است؟ آیا هر كسب وكاری كه در مراكز رشد یا شتابدهنده یا پارك های علم و فناوری مستقر است یك استارتاپ است؟ پس استارتاپ چیست ؟
پاول گراهام، دیو مك كلور، اریك ریس و افراد و موسسات گوناگونی در دنیا تعاریف زیادی از استارتاپ عرضه كرده اند كه می توانید در مطلب تعریف استارتاپ چیست در اینباره بخوانید. اما یكی از تعاریف پراهمیت استارتاپ را استیو بلنك عرضه كرده است.
تعریف استیو بلنك از استارتاپ چیست؟
استیو بلنك نویسنده ۴ كتاب بسیار معروف در حوزه استارتاپ ها تعریفی از استارتاپ دارد كه در زیر می خوانید:
«استارتاپ، سازمانی است موقتی كه در جستجوی مدل كسب وكاری تكرارپذیر و مقیاس پذیر است.»
در این تعریف آمده است كه اولاً استارتاپ ها مثل یك سازمان یا تعدادی از انسان ها هستند كه به صورت موقت در حال فعالیت هستند. به این مفهوم كه این جمع یا این تیم تا یك زمانی استارتاپ هستند و پس از آن دیگر یا به یك كسب وكار بالغ و موفق تبدیل می شوند یا شكست خورده و از بین می روند. متاسفانه بیشتر از ۹۰ درصد این استارتاپ ها شكست می خورند و این مدل كسب وكار مناسب را نمی یابند. می توانید داستان شكست استارتاپ های ایرانی را هم بخوانید.
خب تا چه زمانی یك تیم یك استارتاپ خطاب می شود و پس از آن دیگر استارتاپ نیست؟ از زمانی كه آن استارتاپ به مدل كسب وكار تكرارپذیر و مقیاس پذیر رسید دیگر آنرا استارتاپ نمی خوانند بلكه یك سازمان موفق است.

حال مدل كسب وكار استارتاپ چیست؟
مدل كسب وكار در واقع چگونگی سودآوری یك سازمان را نشان داده است. در مدل كسب وكار از این صحبت می نماییم كه مشتری كیست و چه ارزشی برای او خلق كرده ایم و چگونه می خواهیم از آن كسب درآمد نماییم. در زیر تعریف مدل كسب وكار از الكساندر استروالدر را می خوانید. برای درك بهتر از مدل كسب وكار می توانید كتاب استارتاپ بومی مدلهای استارتاپی از مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف را بخوانید. همینطور توضیح كتاب استارتاپی مذكور در خبرگزاری مهر را هم می توانید بخوانید.
حال مدل كسب وكار تكرارپذیر و مقیاس پذیر است كه تفاوت یك كسب وكار كوچك تازه تاسیس با استارتاپ را مشخص می كند. مدل كسب وكار را كه تعریفش را شناختیم. حال تكرارپذیری مدل كسب وكار به مفهوم آن است كه این مدل كسب وكار بتواند در مراحل و شرایط مختلف زمانی و مكانی قابل تعمیم باشد. مقیاس پذیری مدل كسب وكار هم نكته مهمی است كه تفاوت اصلی استارتاپ هاست.
مقیاس پذیری به صورت ساده به مفهوم نمایی بودن رشد درآمد نسبت به رشد هزینه هاست. یعنی هرچقدر درآمد یك استارتاپ یا تعداد كاربران آن افزایش یافت به صورت خطی هزینه ها افزایش نمی یابد بلكه سرعت رشد درآمد به مراتب بیشتر است و این سرعت افزایش هم خواهد یافت. به نمودار رشد زیر بعنوان مثال دقت كنید. این نمودار رشد یك استارتاپ است نسبت به سایر كسب وكارها:
این مطلب، یك خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~