به گزارش مدل كودك مدیركل دفتر صنایع خودرو و نیرو محركه وزارت صمت اظهار داشت: زمان آن رسیده است كه محصولات جدید جایگزین خودرو های قدیمی ایران خودرو و سایپا شوند.
به گزارش مدل كودك به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیدرضامفیدی با بیان این خبر اظهار داشت: توسعه محصول یكی از وظایف بنگاه ها در جهت بقا و حفظ آن است و این مهم در صنعت خودرو نسبت به دیگر حوزه ها پیشرو است و از دیر باز مورد توجه بوده به صورتی كه در سند استراتژی خودور در افق ۱۴۰۴ هم پیشبینی هایی برای این مورد انجام گرفته است.
وی افزود: در تدوین توسعه سند خودرو افق ۱۴۰۴ پیشبینی كرده ایم كه محصولات خارجی كه وارد بازار ایران می شوند حداكثر هفت سال بعد از نخستین لانچ در هریك از بازار های جهانی كه می توانند تولید می شوند و برای محصولات داخلی هم با كمی زمان بیشتری محصولات جدید خودرا جایگزین محصولات قدیمی كند. این هدفگذاری همیشه در صنعت خودرو بوده و كما اینكه پیكان در سال۸۴ با همین هدف از خط تولید ایران خودرو حذف شد.
مفیدی با اشاره به اینكه لزوم دارد درسال ۹۸ شركت های خودروساز به منظور جلب رضایت مشتریان و توسعه بازار، محصولات جدید را جایگزین محصولات قدیم كنند توضیح داد: محصولات قدیمی به صورت معمول وقتی نتوانند مشتری در بازار بدست بیاورند و استاندارد و شاخصهای كیفی و ایمنی را پاس كنند حذف می شوند.
او با اشاره به اینكه علل مختلف برای حذف یك محصول وجود دارد، اضافه كرد: در بعضی مواقع برخی از محصولات هم اگر نتوانند برای بنگاه سودآوری داشته باشند حذف می شوند. ولی مهمترین بحث در حذف یك محصول این است كه اگر محصولی قدیمی شد و از تكنولوژی محصولی به مفهوم استفاده از تجهیزات و آپشن های نوآورانه و های تك جاماند؛طبیعی است كه مورد استقبال بازار نیست و جای خویش را باید به محصولات جدید بدهد.
مدیركل دفتر صنایع خودرو و نیرو محركه وزارت صمت اظهار داشت: در بعضی بازارها با عنایت به شرایط خاص عرضه محصول محدود و از نظر زمانی طولانی تر می شود همانند بازار كشور ما كه نتوانسته ایم برپایه اهداف و برنامه های پیشبینی شده محصولات قدیمی را حذف نماییم.
او با اشاره به محدویدت های بین اللملی برضد صنعت خودرو و كشورمان افزود: در این شرایط صنعت خودرو تلاش كرد بازار را تاحدی كنترل كند و به مرور كه وضعیت بازار پایدارتر می شود زمان آن می رسد كه به توسعه محصول هم توجه كردو زمان جایگزینی محصول هم فرا می رسد و از این مسیر می تواند تصویر ذهنی بهتری برای مشتری ایجاد كند و اصطلاحاIMAGE این صنعت را بهسازی كند و مشتریان در كنار مبحث كمیت و كیفیت تنوع محصول را هم تجربه می كنند.
مفیدی در ادامه با اشاره به اینكه در ایران خودرو و سایپا قدیمی ترین محصول پراید و پژو ۴۰۵ است اظهار داشت: به علت اینكه عمری ازخطوط تولید، قالب هاو جیك و فیكسچرها گذشته است و هزینه های بهسازی و بازسازی و ارتقا آنها بیشتر از طراحی و تولید محصول جدید است این محصولات جای خویش را به محصول های جدید می دهند.
وی افزود: توقف خط تولیداین محصولات باید در سال های پیش اتفاق می افتادولی به علل مختلف همچون ضعف و مشكلات نقدینگی در صنعت خودرو و محدودیت های بین المللی و برای پیشگیری از آشفتگی بیش از اندازه بازار خودرو، خودروسازان تصمیم گرفتند تولید این محصولات را ادامه دهند.
مفیدی بیان كرد: خودروسازان باید تقاضای بازار را پاسخگو باشند و در نخستین فرصت و امكانی كه فراهم گردد و باتشدید نظارتی كه از جانب دولت و وزارت صمت صورت خواهد گرفت با هدف پاس كردن استاندارد های سختگیرانه تر و برخورداری جامع از محصولات مطمعن و ایمن تر و به لحاظ تكنولوژی پیشرفته تر ؛ این محصولات تولید را ترك خواهند كرد.
مدیركل دفتر صنایع خودرو و نیرومحركه توضیح داد: تا آخر دولت دوازدهم محصولات قدیمی از خط تولید خداحافظی خواهند كردولی همه دست اندركاران وبنگاه ها در تلاشند كه زودتر محصولات قدیمی را با محصولات جدیدتر جایگزین كند.
او اظهار داشت: هردو گروه ایران خودرو و سایپا برنامه هایی برای تولید محصول جدید دارندولی سرعت عرضه محصولات جدید با عنایت به عمق ساخت داخل و با الویت كاهش ارزبری با تاخیر روبرو است و تحریم های بین المللی فرصتی برای تولید و طراحی محصولات جدید به وجودآورده است