مونسان تاكید كرد: دوتار رایج ترین و محبوب ترین ابزار موسیقی ایران

مونسان تاكید كرد: دوتار رایج ترین و محبوب ترین ابزار موسیقی ایران

مونسان تاكید كرد: دوتار رایج ترین و محبوب ترین ابزار موسیقی ایران

به گزارش مدل كودك وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاكید بر این كه قدمت و رواج «دوتار» بیشتر از سایر سازهای فولكلوریك ایران است، اظهار نمود: مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار در تمام مناطق استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و مازندران به شكل گسترده رواج دارد.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، به نقل از اداره كل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – با بیان این كه ثبت جهانی مهارت های ساختن و نواختن دوتار به نام ایران در چهاردهمین اجلاس كمیته میراث ناملموس بشری یك موفقیت بزرگ برای ملت فرهنگ دوست ایران و دولت تدبیر و امید است، اظهار داشت: مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار در تمام مناطق استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و مازندران به شكل گسترده رواج دارد، دوتار جزو قدیمی ترین، رایج ترین و محبوب ترین ابزار موسیقی این مناطق است. البته در جاهای دیگر ایران نیز می توان آنرا پیدا كرد كه افرادی به نوازندگی آن مشغول باشند.
او با اشاره به وجود دو گروه معروف حاملان و مجریان در مناطقی كه مهارت ساختن و نواختن دو تار را دارند، اضافه كرد: می توان به “بخشی ها” بعنوان دوتارنوازان و دوتارسازان خراسان شمالی اشاره نمود، همین طور “دوتاری ها” كه دوتارنوازان و دوتارسازان استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی هستند. علاوه بر این جوامع دیگری مثل كردهای كرمانج وتركمن ها هم حاملان و مجریان این عنصر هستند.
وی دوتار را یكی ازمهم ترین سازهای زهی-زخمه ای فولكلوریك جوامع محلی روستایی و شهری استان های یاد شده، دانست و اظهار داشت: قدمت و رواج آن بیشتر از سایر سازهای فولكلوریك ایران است. دوتار شمال یك كاسه از جنس چوب خشك و مرده توت و دسته ای بلند از جنس خشك و مرده زردآلو یا گردو است. بیشتر كارگاه های ساخت دوتار خصوصی هستند كه در شهرها و روستاها دایرند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره كرد: دوتار در مراسم مختلف و رویدادهای گوناگون كاربرد دارد و دوتارنوازان علاوه بر نواختن تار، روایتگری نیز دارند و خیلی از اشعار محلی، نغمه ها و روایت های حماسی، قومی و عاشقانه، مذهبی و لالایی ها را كه قسمتی از هویت فرهنگی اجتماعی جوامع، گروه ها و حاملان ومجریان را تشكیل می دهد، روایت می كنند.
او با بیان این كه دوتار بوسیله شیوه استاد شاگردی منتقل می شود، اضافه كرد: در مناطق روستایی بیشتر شاگردان، فرزندان استادان هستند، كودكان معمولان آموزش را از پنج سالگی آغاز می كنند.
وی افزود: هم اكنون این ساز از رواج گسترده ای در تمام مناطق روستایی و شهری حوزه دوتار برخوردار است، شاگردان استقبال زیادی از این ساز می كنند و در نتیجه علاوه بر مناطق روستایی، در بیشتر مناطق شهری حوزه دوتار كلاس های بسیاری برگزار شده و به آموزش شفاهی و سنتی دوتار می پردازند.
مونسان بیان كرد: حفظ و صیانت از آثار فرهنگی تاریخی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس یك وظیفه ملی و همگانی است، امیدوارم در سال های آینده نیز شاهد ثبت دیگر پرونده های جمهوری اسلامی ایران در اجلاس كمیته میراث ناملموس بشری باشیم.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~