دبیر شورای فرهنگ عمومی: اسباب بازی می تواند برای كشور ارزآوری كند

دبیر شورای فرهنگ عمومی: اسباب بازی می تواند برای كشور ارزآوری كند

دبیر شورای فرهنگ عمومی: اسباب بازی می تواند برای كشور ارزآوری كند

به گزارش مدل كودك دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور اظهار داشت: با عنایت به نیاز صادرات محصولات فرهنگی و ارزآوری برای كشور، صنعت اسباب‎بازی این پتانسیل را دارد كه به یكی از پول سازترین صنعت‎ها در كشور تبدیل گردد و در كشورهای مختلف بتوانیم فرهنگ خودمان را از راه اسباب‎بازی و عروسك‎های بومی منتقل نماییم.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، محمدرضا موالی زاده، در تحلیل وضعیت صنعت اسباب بازی اظهار داشت: به نظر من روندی كه هم اكنون در حوزه صنعت اسباب بازی شروع شده، روند خوبی است و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در بخش شورای نظارت بر اسباب بازی به شكل جدی وارد عمل شده است و این جدیت در چندین سال گذشته، هم در زمینه ورود اسباب بازی و هم در زمینه طراحی، تولید و تناسب آن با مبانی فرهنگی جامعه و همین طور تناسب اسباب‎بازی‎ها با پیچیدگی‎های روان شناسی كودكان و نوجوانان شروع شده و با همكاری همه‎ بخش‎ها ادامه خواهد داشت.
او با اشاره به گذشته صنعت اسباب بازی افزود: هم اكنون تولیدكنندگان اسباب‎بازی در كشور دارای دو انجمن هستند كه در كنار هم با سیاست گذاری های مشترك كارها را پیش می‎برند كه این نكته‎ مهم و حائز اهمیتی است، البته اسباب بازی هنور به آن جایگاهی كه واقعا جامعه ما به آن نیاز دارد، نرسیده و علت آن هم مسائل اقتصادی، فرهنگی، باورهای خانواده ها و تاثیرهایی است كه از راه دیگران بر جامعه ما تحمیل می شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور تصریح كرد: ضروریست كه تعامل بیشتری با جامعه داشته باشیم، تا تولیدكنندگان شناخت درستی از جامعه به دست بیاورند و نیازهای موجود را رصد كنند و متناسب با چیزی كه در جامعه مورد نیاز است، وارد عمل شوند. هم اكنون رقابت‎های خوبی در جریان است و نكته مهمی كه وجود دارد این است كه تولیدكنندگان ما با نهادهای تعلیم و تربیتی مانند كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش به درستی وارد عمل شده اند و ارتباط خوبی میان نهادهای متولی تعلیم و تربیت و همین طور تولیدكنندگان اسباب‎بازی وجود دارد. چون اگر این ارتباط وجود نداشته باشد، شرایط مناسبی به وجود نمی‎آید و در روند تولید وسایل بازی مورد نیاز كودكان خلل وارد می شود.
موالی زاده اظهار داشت: در جلسه های گوناگونی كه با دوستان تولیدكنندگان داشتم به این مسائل پی بردم كه ارتباطات بین نهادهای متولی بیشتر شده و این نشانه خوبی برای پیشرفت و به روز شدن دنیای اسباب‎بازی در كشور است.
او درباره راهكارهایی مثل جشنواره ملی اسباب بازی و تأثیر آن در صنعت اسباب بازی، اظهار داشت: در چند سال قبل به جدیت این جشنواره رشد پیدا كرده و تعداد افرادی كه در این جشنواره هستند هرساله بیشتر می شود، انگیزه‎ها رشد پیدا می‎كند و رقابت‎های ارزشمند و تعاملات مناسبی در جریان است و این نوید را می‎دهد كه در آینده اگر با پشتكار و مدیریت درست منابع انسانی جلو برویم، علاوه بر رفع نیاز داخلی كشور، قدم‎های موثر و بزرگی برای برنامه‎های صادرات اسباب‎بازی به خارج از كشور هم برداریم.
اسباب بازی تمرینی به منظور زندگی
دبیر شورای فرهنگ عمومی به شعار جشنواره‎ امسال «تمرین زندگی» اشاره نمود و اظهار داشت: برای تحلیل این شعار باید به دنیای كودكی خودمان برگردیم و تأثیر اسباب بازی ها را بر روی خودمان، پرورش فكر و ایده، خلاقیت، شخصیت، پرورش اجتماعی و حتی جسمی خود بررسی نماییم. همه‎ ما در كودكی اسباب‎بازی‎هایی داشتیم كه تعداد شاخصی از آن‏ ها امروز توانسته است شاكله‎ اصلی شخصیت ما را تشكیل دهد.
او افزود: اگر این را قبول نماییم كه ما بزرگترها بخشی از شخصیتی كه داریم از راه همان ابزارهای بازی كودكی شكل گرفته، می‎توانیم به این باور برسیم كه نقش اسباب‏ بازی در آینده‏ كودكان پررنگ‏ تر از چیزی است كه تصورش را می‎كنیم.
بومی سازی اسباب بازی ها
طبق گزارش روابط عمومی و امور بین الملل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، دبیر شورای فرهنگ عمومی درباره بومی سازی اسباب بازی ها هم اظهار داشت: در كودكی ما بیشتر اسباب‏ بازی ‏ها دست‏ ساز و ساخته دست خانواده بود كه در آن فرهنگ و سنت ‏های شهر یا روستای ما نهفته بود، به همین خاطر نقش «عدم فراموشی هویت» را هم برای ما بازی می‏ كرد؛ اگر اسباب‎بازی‎ها امروزه مسیری را در پیش بگیرند كه علاوه بر سرگرمی بتوانند ریشه‏ های هویتی ما را هم به كودكان بیاموزند، می‎توانیم بگوییم تا حد زیادی به هدف این شعار نزدیك می شویم.
موالی زاده در انتها تاكید كرد: نقش صلح و دوستی باید در اسباب بازی‎ها وجود داشته باشد، همینطور نگاه مستتر در صنعت اسباب بازی، باید به آینده و افق دوردستی كه برای كودكان و نوجوانان ترسیم می‎كند، قوی و قابل قبول باشد تا كودكان در سن پایین بتوانند به شكلی با ابزار و اسباب بازی خود تمرینی برای روزهای مسئولیت پذیری و بزرگسالی و پذیرش نقش ‏های خود در جامعه داشته باشند.‎‎‎‎‎‎‎‎
پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی از جانب كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با همكاری انجمن تولیدكنندگان اسباب بازی، ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای نظارت بر اسباب بازی از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مركز آفرینش های فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می گردد.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~