آغاز داوری شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

آغاز داوری شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

آغاز داوری شهرهای خلاق فرهنگ و هنر

مدل كودك: داوری اولین دوره برنامه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شروع شد.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، ابراهیم حیدری دبیر شهرهای خلاق و فرهنگ و هنر از آغاز داوری ها در روز چهارشنبه سی بهمن ماه برای ارزیابی برنامه ها و طرح ها و كارهای ۲۷۰ شهر مشاركت كننده در این رقابت آگاهی داد و اظهار داشت: فراخوان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر نیمه تیرماه سال ۱۳۹۸ در ۹ حوزه فرهنگ وهنر منتشر گردید و در آغاز راه حدود ۳۷۰ شهر برای مشاركت در این رقابت فرهنگی اعلام آمادگی كردند.
بعد از برگزاری مجموعا ۲۴۰۰ ساعت كارگاه آموزشی برنامه ریزی فرهنگی برای ۱۲۰۰ نفر در ۳۱ مركز استان كشور با حضور سه نماینده از هر شهر اجرا شد. با آموزش از شهرهای مختلف برای شناسایی ظرفیت های بومی و محلی و جلب مشاركت سازمان های همكار، در نهایت ۲۷۰ شهر مجموعه برنامه ها و طرح ها ایده های شان در عرصه خلاقیت فرهنگی وهنری را به دبیرخانه مركزی ارسال كردند. برمبنای فراخوان هر شهر در سه رشته مجاز به شركت در رقابت بود.
گروه های نه گانه هنری برای بهره گیری حداكثری از ظرفیت های فرهنگی و هنری شهرها در رقابت شهرهای خلاق فرهنگ و هنر دیده شده است. بخش های مختلف به این شرح است؛ ۱- هنرهای تجسمی شامل خوشنویسی، نقاشی، نگارگری، سفال و سرامیك، منبت كاری، نساجی، گرافیك، مسجمه سازی و گرافیك ۲-هنرهای نمایشی شامل تعزیه، تئاتر، نمایش خیابانی و میدانی، نمایش آیینی و سنتی، نمایش نامه و نمایش ۳- موسیقی، ۴- مد و لباس، ۵- صنایع سنتی، ۶- ادبیات، ۷- رسانه و مطبوعات و بازی های كامپیوتری، ۸- سینما و ۹- صنعت بسته بندی و چاپ
وی همینطور درباره فاكتورهای ارزیابی و داوری برنامه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اظهار داشت: باید برنامه ها، فعالیت ها و اقدام ها بطور ویژه برای این عنوان طراحی شده باشد و از ظرفیت های بومی و محلی به نحو احسن استفاده شده باشد. لازم است برنامه ها متناسب با نیازهای محلی، آیین های بومی و ارزش های دینی و ملی باشد. همین طور برنامه های مورد اشاره باید تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهر داشته باشد. برنامه ها باید از مشاركت مردمی و فعالان حوزه فرهنگ و هنر و پشتیبانی شركت های بزرگ تجاری، كارخانه ها و دستگاه های اجرایی برای تامین هزینه ها و سرمایه گذاری برخوردار و قابلیت الگوبرداری داشته باشد و مهم تر این كه در محتوا و شیوه اجرا نوآورانه و كیفی باشد. قابلیت و ضمانت اجرایی نیز از دیگر خاصیت های ضروری برنامه ها شهرهای خلاق فرهنگ و هنر است.
طبق گزارش ستاد اطلاع رسانی رویدادهای فرهنگی و كتابخوانی، این مقام مسئول درباره اهداف این رویداد اظهار داشت: شبكه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر با هدف برنامه ریزی برای توسعه پایدار، مشاركتی و مبتنی بر رویكرد آمایشی در شهرها و مناطق فرهنگی ایران، كشف، جذب، و پرورش فعالیت ها و پشتیبانی از پیشنهادهای نو، خلاقانه، اثربخش، و پایدار بومی، ساماندهی و بهره گیری از امكانات و ظرفیت های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، تمركززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت های مردمی در فرهنگ، تبادل تجربه ها و دانش بومی در بین شهرهای مختلف ایران و توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و كمك به بهبود كسب وكارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق توسط معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همكاری نهادها و دستگاه های مرتبط مثل كمیسیون ملی یونسكو و سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور به راه افتاده است.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~