نمایندگان ۱۳۰ كشور در باره تاثیر كرونا بر فرهنگ چه گفتند؟

نمایندگان ۱۳۰ كشور در باره تاثیر كرونا بر فرهنگ چه گفتند؟

نمایندگان ۱۳۰ كشور در باره تاثیر كرونا بر فرهنگ چه گفتند؟

مدل كودك: نخستین جلسه مجازی وزرای فرهنگ كشورهای عضو یونسكو با موضوع تاثیر كووید ۱۹ بر فرهنگ و هنر جهان با حضور تعدادی از وزرای فرهنگ كشورهای جهان و نمایندگان آنها اجرا شد.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا بهمنی _ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی _به عنوان نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اجلاس شرکت کرد و اقدامات فرهنگی و هنری ایران برای مقابله با بیماری کرونا را تشریح نمود.
بهمنی در این اجلاس اظهار داشت: با توسعه مبادلات فرهنگی هنری و پرورش ارزش های بشر دوستانه تهدید کرونا به فرصت تبدیل می شود.
او با اشاره به اهم چالش های فرهنگی ناشی از همه گیری بیماری کرونا و همین طور نحوه عملکرد مردم و دولت ایران با این وضعیت، بیان کرد: امسال مراسم نوروز که آداب و رسوم چند هزار ساله دارد، برگزار نشد و روابط خانوادگی و اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفت. بدین سبب برای کم کردن آثار منفی این مسئله، ارتباطات و دیدارهای صوتی و تصویری افزایش یافت.
بهمنی افزود: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از نظر حضور مردم یکی از نمایشگاههای پررونق دنیا به شمار می آید هم به سبب شیوع ویروس کرونا تعطیل شد. اما تامین هزینه ارسال پستی کتاب، ارائه تخفیف های تا ۸۰ درصد برای کتب دیجیتال و اجرای طرح هر کتابدار یک کتابخانه برای راهنمایی دستیابی به کتاب بوسیله مجازی، بعضی از طرح های جبرانی دراین زمینه بود که در ایران اجرا شد.
او اظهار داشت: معمولا در ایران در تعطیلات سال نو، سینماها، کنسرت ها، تئاترها و فروشگاه های کتاب رونق زیادی دارند که امسال تعطیل شدند. این وضعیت سبب خسارت های زیادی شد که دولت در تلاش است تا قسمتی از آنرا پرداخت کند، اما تحریم اقتصادی ایران توسط دولت آمریکا که مغایر با مقررات سازمان ملل است، این گونه کمک ها را بسیار دشوار کرده است. بنا بر این صدها هنرمند ایرانی برای کمپین اعتراض به تحریم اقتصادی ظالمانه آمریکا مقابل مردم ایران، فراخوان داده اند.
نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد: حضور در اماکن مذهبی از علائق اصلی مردم ایران در ماه های عبادی رجب، شعبان و رمضان است که با شیوع کرونا، با عقلانیت دینی از این کار نیز پرهیز شد، اما مردم مومن ایران عبادات فردی و معنویت در خانواده را مورد توجه قرار داده اند.
او اشاره کرد: با توجه به این که نزدیک شدن به بیماران مبتلا به کرونا، کار بسیار خطرناکی شمرده می شود، اما گروه های زیادی از جوانان دانشجو و روحانیان دینی و نیروهای نظامی در محیط های بیمارستانی حضور بهم رساندند و به کادر بهداشتی و درمانی کمک کردند.
بهمنی اظهار داشت: تولید و نشر محتواهای فرهنگی و هنری توسط هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران و مبلغان دینی در بسترهای ارتباطی فضای مجازی در ایام شیوع کرونا، تا ۵ برابر افزایش یافت که این اقدامات به تحمل در خانه ماندن، کمک زیادی کرد.
او در آخر اشاره کرد: بیایید با هم تلاش نماییم تا این تهدیدات همه گیری بیماری کرونا را به فرصتی دیگر تبدیل نماییم. این امر بوسیله توسعه مبادلات فرهنگی و هنری و همین طور پرورش ارزش های اساسی بشردوستانه قابل دستیابی است.
در بخش دیگری از این اجلاس که بیش از ۱۳۰ وزیر و معاون وزیر فرهنگ حضور آنلاین داشتند، برخی دیگر از وزرای فرهنگ کشورهای مختلف به ارائه نظرات و اقدامات خود در زمینه تاثیرات ویروس کرونا بر بخش فرهنگ و هنر کشور خود پرداختند.
همین طور آدری آزولی، مدیر کل یونسکو در سخنانی تصریح کرد: ما به فرهنگ نیاز داریم؛ بدین سبب برای تحمل این شوک باید به آن کمک نماییم. ما باید تأثیر بحران را ارزیابی نماییم، تأمل مشترک و ابتکارات هماهنگ را آغاز نماییم.
مدیرکل یونسکو در عین حال اشاره کرد: یونسکو کاملاً در نظر دارد نقش خودرا در این فرآیند، متناسب با تعهد خود ایفا کند.
در بخش دیگری از این جلسه وزرای فرهنگ به معرفی بسته های بودجه اضطراری که در کشورهای خود به وجود آورده اند، پرداختند. رسیدگی به وضعیت معیشت هنرمندان، فعالان صنایع فرهنگی و متخصصان خلاق در کوتاه مدت و نیز راه اندازی کارهای جدید در محیط دیجیتال که امکان درآمد مداوم برای اهالی فرهنگ و هنر و دسترسی به فرهنگ برای کل جامعه فراهم را کند همچون این اقدام ها بود.
در قسمتی از این اجلاس، نماینده کشور امارات متحده عربی اظهار داشت: ما باید بحث در مورد نظام جامع اقتصاد فرهنگی دیجیتال را شروع نماییم و برای پشتیبانی از قسمتی از فرهنگ که به راحتی قابل انتقال به دنیای مجازی نیست، برنامه ریزی نماییم. با این وجود همانطور که خیلی از وزیران محترم اشاره کردند، فرهنگ نیز یک تجربه تعدادی از انسانیت مشترک ما است و احیای مجدد ارتباط انسان منوط به امنیت در این امر مهم خواهد بود.
نماینده کشور چین نیز در سخنانی اشاره کرد: فرهنگ می تواند و باید ما را با هم جمع کند، تعهد بین المللی را تقویت کند و امید و اطمینان را احیا کند. برخی دیگر بر ضرورت سازوکارهای مالی بین المللی برای پشتیبانی از کشورهایی که با توان حداقلی قادر به تقویت بخش های فرهنگی خود هستند، تاکید کردند. تقویت اسناد قانونی یونسکو بعنوان یک هدف طولانی مدت ذکر شد.
همین طور خیلی از وزرا خاطرنشان کردند که تأثیر بحران کرونا بر بخش فرهنگی در کوتاه مدت کاهش نخواهد یافت و جهان بعد از برداشته شدن این اقدامات استثنایی، متفاوت بنظر می رسد.
نماینده سوئد از وزرای همکار خود خواست تا به کوشش های مشترک در دفاع از جوامع آزاد و دموکراتیک بپردازند.
ارنستو اوتونه، دستیار مدیر کل فرهنگ هم در این اجلاس یادآوری کرد: بدون فرهنگ آینده ای وجود ندارد و این جلسه تعهد بزرگ شما را نشان داده است و یونسکو همچنان از شما حمایت خواهدنمود.
ایجاد بستری برای گفت وگوی مستمر با وزرای فرهنگ، بمنظور آغاز تاملی مشترک در مورد تاثیر بحران کرونا بر بخش فرهنگ در مقیاس جهانی، شناسایی چالش های اقتصادی و اجتماعی بحران کووید- ۱۹ بر بخش فرهنگ به صورت کلی و تجهیز تعهدات مقامات دولتی و جامعه بین الملل برای پشتیبانی از بخش فرهنگ، تشویق به تبادل تجارب میان کشورهایی که قبل از دیگر کشورها تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته اند. پیش بینی یا کاهش تاثیر بحران بوسیله ارزیابی اولیه تاثیر کووید- ۱۹ بر فرهنگ و بخش فرهنگی درسطح ملی و بحث و گفت و گو درباره اقدامات و مراحل تدوین سفارش های مدنظر برای کاهش بحران سلامت بر بخش فرهنگ در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت از اهداف این اجلاس به شمار می آید.
موضوع برگزاری نخستین جلسه مجازی وزرای فرهنگ کشورهای جهان، جهت بررسی تأثیر شیوع ویروس کرونا برحوزه فرهنگ، در چارچوب دعوتنامه معاون فرهنگی سازمان یونسکو، در تاریخ ۲۱ فروردین از طرف جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونسکو دریافت شد.
در این دعوتنامه آمده بود: «بحران فعلی سلامتی به سبب ویروس COVID-۱۹ به شدت بر بخش فرهنگ در سراسر جهان تأثیر می گذارد. اقدامات قرنطینه یا محدودیت تحرک که در خیلی از کشورها برای مهار همه گیری انجام می شود، دسترسی به فرهنگ را به شدت محدود می کند و اکوسیستم فرهنگی را بطور کلی تضعیف می کند، خصوصاً این که؛ بواسطه تعطیلی اماکن میراث فرهنگی و کارهای فرهنگی، تعطیلی فضاهای فرهنگی، لغو یا تعویق رویدادها و تولیدات فرهنگی، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی بحران، خصوصاً برای فعالان صنایع خلاق، عمیق و ماندگار خواهد بود. ماهیت و دامنه بی سابقه این بحران، ما را مجبور می کند تا بیش از هر زمان دیگری در همکاریهای بین المللی و گفت و گوهای بین دولتی مجدداً سرمایه گذاری نماییم تا کوشش های خودرا متحد نماییم و تأمل مشترک ایجاد نماییم. فرهنگ، بعنوان یک کالای اساسی، در قالب سیاست های ملی اتخاذ شده، عامل مقاومت و توسعه انسانی شامل – اجتماعی و اقتصادی برای غلبه بر این بحران است. برای پشتیبانی از این تلاش مشترک، یونسکو بمنظور ارزیابی تأثیر – کووید ۱۹در بخش فرهنگی و شناسایی اقدامات حمایتی که توسط دولت ها برای این بخش انجام شده است، تلاش گسترده ای برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در مقیاس جهانی انجام داده است. جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها این امکان را فراهم می آورد تا ضمن آگاهی از اقداماتِ کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت کشورها، از سیاست های عمومی بهتر حمایت نماییم.»
بدین سبب گزارش ۱۳۶ کشور برای حضور و ارائه در این جلسه ثبت نام کرده بودند که ۸ ساعت به طول انجامید و بطور مستقیم از یوتوب پخش گردید.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~