طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر محقق می شود؟

طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر محقق می شود؟

طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر محقق می شود؟

مدل كودك: «طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر قرار شد از سوی دفتر مطالعات راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شود.»
معاونت حقوقی، مجلس و امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته دیداری را با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس دهم شورای اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و روسای سازمان های تابعه برگزار کرد که در این دیدار اقدامات و چگونگی تعاملات این وزارتخانه با مجلس دهم بخصوص با کمیسیون فرهنگی آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، این دیدار که همزمان با آخر مجلس دهم شورای اسلامی بود، بهانه ای شد تا مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با علی اصغر کاراندیش معاون حقوقی، مجلس و امور استان های این وزارتخانه بعنوان متولی تعامل و ارتباط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره مجموعه اقدامات و تعامل این معاونت با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم گفت و گویی داشته باشد.
این گفت و گو را در زیر می خوانیم…
جنای آقای کاراندیش هفته گذشته نشستی به بهانه آخر دوره مجلس دهم شورای اسلامی با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتید و در آن جلسه به برخی اقدامات و تعاملاتی که در این دوره بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان متولی فرهنگ و هنر کشور و کمیسیون فرهنگی مجلس صورت گرفته اشاره شد؛ این اقدامات را توضیح دهید.
در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره دهم مجلس شورای اسلامی سه معاون حقوقی را همزمان با تغییر وزیر داشته است. جناب آقای حسین نوش آبادی، جناب آقای سیدهادی حسینی و از آذر سال ۹۷ تابحال هم من بعنوان معاون حقوقی، مجلس و امور استانها در این معاونت مشغول به خدمت بودهام.
خوشبختانه مجلس دهم شورای اسلامی همکاری و تعامل خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت و مشکل جدی در این دوره نداشتیم. از لحاظ بودجهای هم نسبت به لایحه بودجه دولت، اعتباری از این وزارتخانه کم نکرد و این بعنوان یک حُسن به شمار میآید.
بودجه دو سال قبل چگونه بود؟
در بودجه سال های ۹۸ و ۹۹ هم در هر دو سال اعتبارات ما نسبت به لایحه، رقم قابل توجهی افزایش داشت. در سال ۹۸ اعتبار ۱۱۵ میلیارد تومان و در سال ۹۹ هم اعتبار افزایشی ۱۸۴ میلیارد تومان نسبت به لایحه بود که این یکی از اقدامات مهم در دوره مجلس دهم محسوب میشود.
در این دوره پیشنهادها و لوایحی به مجلس بخصوص کمیسیون فرهنگی از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عرضه شد، چه لوایحی عرضه شد و به تصویب رسید. بعضی از لوایح هم به سرانجام نرسید که از آن جمله لایحه مالکیت فکری بود. دلیل بی سرانجامی این نوع لوایح چه بود؟
در دوره دهم مجلس شورای اسلامی غیر از بحث بودجه لوایحی داشتیم که لایحه مالکیت فکری یکی از این لوایح است که در کمیسیون فرهنگی انجام شد و در کمیسیون قضایی به علت همزمانی با اتمام کار مجلس دهم شورای اسلامی ناتمام ماند و امیدوارم در دوره بعدی مجلس باردیگر پیگیری و به سرانجام برسد.
اقدام دیگری که در دوره دهم از جانب کمیسیون فرهنگی مجلس بعنوان کمیسیون اصلی صورت گرفت، اصلاح بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بر این اساس قسمت سخت افزاری صنعت چاپ به وزارت صمت واگذار شد و بخش نرم افزاری و نظارت بر تولیدات محتوایی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
لایحه تنقیع قوانین در رابطه با موضوع وقف هم یکی دیگر از لوایح بود که در این دوره فعالیت مجلس شورای اسلامی انجام شد. بعضی از قوانین هم که با قانون اساسی جمهوری اسلامی مغایرت داشت در دوره دهم مجلس شورای اسلامی بازبینی شد.
پیش نویس طرح اصلاحی کارآمدی دستگاه های فرهنگی و اجرایی در گسترش اخلاق عمومی در جامعه، طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر و… از دیگر اقدامات و طرح هایی است که در مجلس شورای اسلامی در دوره دهم انجام شد.
برخی طرح ها هم به مجلس ارسال شد ولی به صحن مجلس ورود پیدا نکرد که از آن جمله می توان به طرح سازمان روزنامه نگاری جمهوری اسلامی ایران و سازمان نظام صنفی هنرمندان اشاره نمود که کمیسیون فرهنگی بعنوان کمیسیون اصلی آنرا دنبال می کرد.
از دیگر نکاتی که در این دوره به آن توجه شد این است که هماهنگی خوبی در پشتیبانی از برنامه های عرضه شده دکتر صالحی به مجلس شورای اسلامی از جانب کمیسیون فرهنگی مجلس صورت گرفت.
همینطور پشتیبانی از نیم درصد اعتبار نهاد کتابخانه ها بود که در این دوره تصویب گردید. طرح درآمد پایداری شهرداری ها در سال ۹۸ هم از مصوبات دوره دهم مجلس شورای اسلامی بود.
دولت هم حمایت های خوبی نسبت به تأمین ارز برای واردات کاغذ داشت که مجلس دهم هم در این عرصه همراهی های خوبی با وزارتخانه داشت.
به صورت کلی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم همراهی و حمایت های خوبی از فعالیتهای اصحاب فرهنگ، هنر و فعالیتهای قرآنی و دینی کشور برای رفع برخی موانع در این عرصه داشت که از آن جمله می توان به یارانه کاغذ، حمایت و پیگیری برای رفع توقیق برخی فیلم ها، پشتیبانی از وضعیت سینماداران، تماشاخانه ها و… در ایام شیوع کرونا اشاره نمود.
به طور قطع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در مقابل این همراهی و تعامل خوب کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اقداماتی داشته است. این اقدامات چیست؟
بله. حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در کمیسیون فرهنگی و هم در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به برخی سوالات همچون این اقدامات است. همینطور دکتر صالحی برای تبادل و همفکری در کمیسیون فرهنگی و عمران هم شرکت داشتند.
البته از نکات قابل توجه این است که خوشبختانه با همکاری و تعامل خوب همکاران من در معاونت حقوقی، مجلس و امور استان های وزارتخانه جلساتی مشترک بین نمایندگان و معاونان و روسای سازمان های تابعه وزارتخانه صورت گرفت و موضوعات مورد نظر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و خیلی از سوالات در این جلسات رفع ابهام شد و نیازی به حضور در مجلس برای پاسخگویی نبود. به نحوی که از آذر سال ۹۷ تابحال هیچگونه سوالی از وزیر محترم در صحن علنی مجلس مطرح نشد و این یکی از اقدامات خوب در جهت تعامل بین مجلس و وزراتخانه به شمار می آید.
حضور نمایندگان مجلس در دفتر وزیر محترم و ملاقات با ایشان با هدف بررسی مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه و مسائل کلان کشوری از دیگر اقدامات دفتر معاونت حقوقی، مجلس و امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره دهم مجلس است.
این نکته هم قابل توجه است که به تمامی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها تاکید کرده بودم که با نمایندگان مجلس ارتباطات دوطرفه و مستمری داشته باشند و این تاکید همچنان ادامه دارد و اقدامات و تعاملات خوبی هم در این عرصه صورت گرفت.
در طول دو سال قبل که شما بعنوان معاون حقوقی و پارلمانی وزارتخانه مشغول به فعالیت بوده اید چه تعداد بار وزیر و معاونان و روسای سازمان ها در کمیسیون فرهنگی و صحن علنی مجلس حضور یافتند؟
در این مدت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱ بار در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضور بهم رساندند و ۶ بار هم در صحن علنی مجلس شرکت کردند. معاونان ۲۵۵ بار حضور و دیدار با نمایندگان مجلس داشتند.
۱۷۲ نفر از نمایندگان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار داشتند و همینطور ۲۴۷ نماینده با معاون پارلمانی دیدار داشتند.
نمایندگان در طول دو سال قبل چه تعداد سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند؟
۶۲ سوال. البته پاسخ به نامه های نمایندگان هم به صورت مستمر در چارچوب مکاتبات صورت می گیرد.
ارتباط با مجلس و نمایندگان بخصوص اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را چگونه ارزیابی می کنید؟
با عنایت به این که از سال ۸۲ با مجلس شورای اسلامی در مسئولیتهای مختلف در ارتباط بودهام به این نتیجه رسیدم که نمایندگان مجلس انتظار دارند خواستهها و مکاتباتی که از سوی آنها به دستگاه های اجرایی منعکس می شود بررسی شود و به آنها پاسخ بموقع داده شود و این روش یکی از سیاستهای کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره از فعالیت مجلس شورای اسلامی بود و امیدوارم در ادامه کار مجلس یازدهم هم بتوانیم همین تعامل سازنده که در گذشته داشته ایم را ادامه بدهیم.
این نکته هم قابل توجه است که خیلی از نمایندگان مجلس اگر انتقادی به عملکرد وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی دارند و یا سوالی دارند از سر دلسوزی و دغدغه ای است که در جهت بهتر شدن امور دارند و ما هم باید از این فرصت بهره برده و از نظرات سازنده آنها برای بهتر شدن امور و فعالیتهای خود بهره ببریم.
از دیگر تجربه هایی که دارم این است که به ندرت با درخواست شخصی نمایندگان روبرو شده ام و دغدغه آنها همیشه برای رفع مشکلات حوزه انتخابیه و مسائل کلان کشوری بوده است.
یکی از طرح هایی که به نتیجه نرسید طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر بود. روند پیگیری آن چگونه بود؟
این طرح را هم کمیسیون فرهنگی مجلس و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال میکردند. به این صورت که از طرفی بعضی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس آنرا پیگیری میکردند و از سویی دیگر این طرح تکلیفی بود که بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید بعنوان لایحه آنرا عرضه نماید. ازاین رو قرار بر این شد تا به صورت هماهنگ این طرح را پیش ببریم و در یک کارگروه مشترک بین کمیسیون فرهنگی مجلس و وزارتخانه کارهای آن صورت گیرد. کمیسیون فرهنگی مجلس به صورت جداگانه نشستهایی با اصحاب فرهنگ و هنر برگزار کرده بود که بر مبنای نظرات آنها طرح را تهیه کنند و با امضای برخی از نمایندگان آنرا به مجلس عرضه کنند و همینطور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حال تدوین طرحی در این حوزه بود که بر مبنای همان توافق قرار شد این کار به صورت مشترک بررسی شود و در چارچوب لایحه به دولت و مجلس ارسال شود. این طرح در نهایت قرار شد از جانب دفتر مطالعات راهبردی وزارتخانه پیگیری شود.
و سخن آخر؟
گاهی برخی فعالیت ها و اقدامات که در رابطه با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، از جانب نمایندگان مجلس به این وزارتخانه نسبت داده می شود. دلیل این مورد عدم اطلاع رسانی دقیق، بموقع و مستمر دستگاه های مرتبط می باشد. همه دستگاه ها باید اطلاع رسانی مستمر و دوره ای برای نمایندگان داشته باشند و آنها را در جریان اقدامات صورت گرفته قرار دهند تا سبب ذهنیت های اشتباهی که برخی ایجاد می کنند برای نمایندگان نشود. وقتی اقدامات به صورت مستمر به اطلاع نمایندگان مجلس برسد قطعا در ذهن آنها می ماند و قابل دفاع می شود ولی وقتی نمایندگان مجلس به علت عدم اطلاع رسانی بموقع و مستمر در جریان اقدامات قرار نمیگیرند موجب می شود ذهنیت آنها نسبت به اقدامات ما مخدوش شود که جبران آن دشوار می باشد. بعنوان مثال اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش های مختلف در زمینه کرونا کم نبوده و باید برای نمایندگان اطلاع رسانی شود. البته ما علاوه بر بهره گیری از ظرفیت مجلس می توانیم از راه ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها مجموعه اقدامات و فعالیتهای خویش را نیز به استان ها و استانداران منتقل نماییم. وقتی اطلاع رسانی مستمر باشد منجر می شود تا جمع اثرگذار کشور در جریان این اقدامات قرار بگیرند و با آنها آشنا گردند. ازاین رو پیشنهاد می کنم تمامی معاونت ها و سازمان های تابعه و همینطور ادارات کل استان ها در اطلاع رسانی اقدامات خود در بخش های مختلف قوی عمل کنند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~