تأثیر نوسان قیمت ارز در كسب وكارهای صنعت چوب

تأثیر نوسان قیمت ارز در كسب وكارهای صنعت چوب

تأثیر نوسان قیمت ارز در كسب وكارهای صنعت چوب

به گزارش مدل كودك با انتشار كرونا و تأثیر آن بر فعالیتهای اقتصادی وضعیت صنعت چوب و دكوراسیون هم از این نوسانات بی نصیب نمانده است.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، در برهه زمانی خاصی قرار داریم، از طرفی بیماری همه گیر کرونا کسب و کارهای بسیاری را به شکل های مختلف تحت تاثیر خود قرار داده و از سوی دیگر وضعیت اقتصادی هم تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است. قیمت ارز مدام رو به افزایش است و این وضعیت نخستین و اصلی ترین تاثیر خویش را بر صنایع کلاسیک همچون صنعت چوب، فلز و … خواهد داشت. در این مقاله می خواهیم وضعیت صنعت چوب و دکوراسیون را مورد بررسی قرار دهیم و از تأثیرات رخ داده و تأثیرات احتمالی افزایش قیمت ارز در کسب و کارهای در رابطه با صنعت چوب بگوییم.
قبل از هر چیز بد نیست نگاهی به آمار و ارقام داشته باشیم. این اعداد و ارقام مربوط به سال ۹۹ است.
آمار و ارقام صنعت چوب
طبق آنچه که شورای ملی صنعت چوب اعلام نموده، مبلمان هم اکنون در دسته صنایع کوچک و متوسط با رویکرد صادراتی به حساب می آید، اما اعداد و ارقام نشان می دهند گستردگی فعالیت ها در صنعت چوب را نمی توان کوچک در نظر گرفت.
طبق آمار، گردش مالی در صنعت چوب و مبلمان چیزی در حدود هفتاد هزار میلیارد تومان است که البته این عدد در بخش های مختلف این صنعت همچون زنجیره تأمین، تولید، تجارت و توزیع پراکنده شده است.
آمارها همینطور می گویند که صنعت چوب به سادگی ۱ میلیون شغل و حدود ۸ درصد از اشتغال بخش صنعت را در خود جای داده است. این آمار اساسا برای شاغلان و صاحبان کسب و کار در این صنعت جالب توجه است.
تعداد واحدهای اقتصادی در رابطه با این صنعت در بخش های مختلف همچون تولید، توزیع و … هم چیزی در حدود ۱۰۰ هزار واحد اقتصادی را شامل می شود. بد نیست به اعداد و ارقام زیر هم توجه کنید؛ * بیشتر از ۳۵۰ کارخانه بزرگ تولیدی فعال در زمینه تولید مواد اولیه و مواد واسطه ای همچون ورق های ام دی اف، نئوپان و ورق های پوشانده شده با انواع روکش PVC. * حدود ۳۳۰ کارخانه بزرگ تولید کابینت و دیگر اقلام دکوراسیون * بیشتر از ۴۶۷۰۰ واحد اقتصادی صنعتی، کارگاهی و… * بیشتر از ۷ هزار شرکت مرتبط و فعال در زمینه توزیع، فروش و بازرگانی * ۷ شهرک صنعتی فعال در استان تهران (برای مثال شهرک صنعتی چهاردانگه) * مجموعاً ۱۵ شهرک صنعتی در دیگر استان های کشور * مشاغل در رابطه با صنعت چوب، همچون روکش، چسب، انواع فوم، فلز و رنگ و یراق آلات
تأثیر منفی افزایش قیمت ارز در صنعت چوب
تأثیر منفی افزایش قیمت از در صنعت چوب از این بخش از آمارها آغاز می شود. بر مبنای آمارها میزان صادرات محصولات چوبی و مبلمان، بیشتر از ۳۰ میلیون دلار در سال است. این عدد چندان کم نیست، اما با وجود اینکه فرصت های زیادی برای توسعه آن وجود دارد، اما فاصله بسیاری تا اعداد مربوط به آمار واردات این صنعت دارد.
بر اساس آمار، ارزش واردات در صنعت چوب چیزی در حدود ۳ میلیارد دلار در سال است. این عدد چندین برابر آمار صادرات این صنعت است و افزایش قیمت ارز سبب می شود این اعداد نگران کننده تر شوند و نگران کننده تر هم به نظر برسند. این ۳ میلیارد دلار در واقع صرف واردات مواد اولیه مورد نیاز در این صنایع، ماشین آلات، ابزار و یراق آلات است.
افزایش قیمت ارز در مرحله نخست بر کسب و کارهای فعال در این صنعت تاثیر گذاشته و در مراحل بعدی تأثیراتی بسیار بدی بر اقتصاد کشور هم به جا خواهد گذاشت.
افزایش قیمت ارز چطور تاثیر منفی خویش را می گذارد؟
همانطور که بیان کردیم، ۳ میلیارد دلار واردات در صنعت چوب به مواد اولیه، صنایع، ماشین آلات، ابزار و یراق آلات اختصاص می یابد.

متاسفانه برخلاف اینکه این صنعت وابستگی زیادی به واردات دارد، اما صنعت چوب و مبلمان و کابینت در فهرست مشاغل صدمه پذیر قرار نگرفته اند که این مساله سبب صدمه رسیدن به کسب و کارهای بزرگ و کوچک در این صنعت شده است.
کسب و کارهای کوچک فعال در این صنعت که نیاز مبرمی به مواردی مثل مواد اولیه و ابزار و یراق آلات دارند متأسفانه به علت افزایش قیمت ارز با مشکل شدید در واردات مواد اولیه رو به رو شده اند و این مساله در فعالیت آنها تأثیری بسیار منفی به جای گذاشته است. بدیهی است که برای مثال وقتی قیمت ارز افزایش می یابد قیمت روکش وکیوم که یکی از محصولات مهم در صنعت چوب است با افزایش شدیدی رو به رو شده و قیمت نهایی محصولات هم افزایش می یابد.
علاوه بر این در کسب و کارهای بزرگ فعال در این صنعت هم به تجهیزات و ماشین آلات و قطعات مورد استفاده آنها و همینطور مواد اولیه نیاز مبرمی دارند و مشکلات ارزی دامنگیر آنها هم شده است و در نتیجه میزان تولید و فروش محصولات آنها را کاهش داده است.
به دنبال این تغییرات میزان اشتغال در این صنعت هم متأسفانه رو به کاهش است.

افزایش قیمت ارز تنها مشکل نیست
مشکلات دیگری هم وجود دارند که مانع واردات مواد اولیه به کشور می شوند. برای مثال چوب که بعنوان یکی از مهمترین مواد اولیه در صنعت چوب شناخته می شود از داخل کشور غیر قابل تأمین است و به علت قوانین ممنوعیت بهره برداری از جنگل ها در ایران این مشکل هم یکی از اشکالات مهم می باشد. به قول صاحبان کسب و کارهای متوسط و کوچک فعال در حوزه چوب و کابینت این روزها حتی دیگر محصولات وارداتی معمولی مثل روکش ام دی اف MDF هم به سختی قابل تأمین است.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~