معاون وزیر صمت اظهار داشت: گران شدن لوزام خانگی مربوط به تولید نیست و این گرانی در بازار اتفاق افتاده است.
به گزارش مدل کودک به نقل از وزارت صمت، مهدی صادقی نیارکی در گفتگو با خبر ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به افزایش تولید در صنایع لوازم خانگی گفت: تولید تلویزیون در مقایسه با ۸ ماهه نخست سال ۹۸، پنجاه و نه درصد، ماشین لباسشویی ۵۸ درصد و یخچال فریزر ۲۸ درصد افزایش داشته است، اما در کولر آبی منفی ۶ درصد کاهش داشتیم. وی اظهار داشت: این میزان تولید در مقایسه با زمان مشابه سال ۹۶ که بیشتر برندهای بین المللی در کشور حضور داشتند، میزان تولید، تلویزیون ۸ درصد، لباسشویی ۱۹ درصد، یخچال فریزر ۴۵ درصد و کولر آبی ۶ درصد رشد داشت. نکته ای که در عرصه تولید لوازم خانگی در مقایسه با سال ۹۶ و۹۷ بسیار حائز اهمیت محسوب می شود، افزایش عمق ساخت داخل در این صنعت است. الان میزان عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی بزرگ ۷۰ درصد بوده و تولید داخل پاسخگوی ۱۰۰ درصد نیاز داخلی است. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سیاست های وزارت صمت برای توسعه صنعت لوازم خانگی اشاره کرد: امسال برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک برنامه ریزی کرده ایم و سال قبل نیز ۹ میلیون دستگاه تولید کردیم. صادقی نیارکی اضافه کرد: تولید لوازم خانگی حدود یک میلیارد دلار ارزبری دارد، اما حدود ۸ میلیارد دلار کالای تولید داخل جایگزین آن می نماییم که اگر این کالاها در داخل تولید نمی شد، باید ۸ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می کردیم. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: باتوجه به رشد ۱۰۰ درصدی نرخ ارز، ۳۰ درصد واردات مربوط به لوازم خانگی از این افزایش تأثیر مستقیم گرفته است، اما گران شدن لوازم خانگی مربوط به گرانی در تولید نیست بلکه در بازار این اتفاق افتاده است. صادقی نیارکی اضافه کرد: شاخص بهای تولید کننده بیشتر از شاخص بهای مصرف کننده است. وی اظهار داشت: مهمترین اولویت وزارت صمت تامین مواد اولیه برای تولید کنندگان لوازم خانگی همچون توزیع عادلانه ورق و محصولات پتروشیمی برای این صنعت وهمه صنایع کشور است. صادقی نیارکی اضافه کرد: در حال مشخص کردن جامعه هدف برای عرضه مستقیم لوازم خانگی از تولید کننده به مصرف کننده هستیم.