مهر از بازار اردبیل گزارش می دهد؛ نان دلالان در روغن

مهر از بازار اردبیل گزارش می دهد؛ نان دلالان در روغن

مهر از بازار اردبیل گزارش می دهد؛ نان دلالان در روغن

به گزارش مدل کودک بازاری که در چند ماه اخیر با وجود وعده های مسؤلان استانی هنوز هم در اردبیل سامان نگرفته، بازار روغن خوراکی است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان ها- نوشین سلامت: بازار روغن در اردبیل در یکی دو ماه اخیر با عنایت به قول جدی مسؤلان برای ساماندهی این بازار در اواخر سال گذشته، هنوز هم حال و روز خوشی ندارد. به صورتی که باز هم به اقرار عاملان فروش در استان روغن خوراکی مایع به صورت نوبتی و هر چند روز یک مرتبه به تعداد محدود و سهمیه ای برای عرضه به جامعه مصرف کننده در این فروشگاه ها توزیع می شود که این مقدار هم کفاف نیاز روز مردم را نمی دهد.
به دنبال دریافت گزارش های مردمی در دفتر خبرگزاری مهر اردبیل در خصوص کمبود روغن، احتکار توسط فروشگاه های زنجیره ای، گران فروشی، ممانعت از عرضه، توزیع نامتوازن توسط شرکتهای عامل و مسائلی از این دست، با هماهنگی های لازم با اداره بازرسی و معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای بازدید میدانی از فروشگاه های معین عرضه روغن خوراکی به سطح شهر رفتیم.
پس از بازدید از چند ۱۰ فروشگاه عرضه محصولات خوراکی و کالاهای اساسی در شهر مشخص شد که بازار عرضه روغن خوراکی در چند ماه اخیر به رغم وعده های مسؤلان نه تنها به آرامش نرسیده که برخی تخلفات از بازار واسطه گری به خود فروشگاه های زنجیره ای هم سرایت پیدا کرده است، طوری که الان فروشگاه های زنجیره ای خود در خیلی از موارد نسبت به امتناع از فروش روغن و ذخیره آن در انباری های خود اقدام می کنند.
در گفت وگویی که با منصور پناهی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان داشتیم ادعا شد که هیچ گونه کمبودی در حوزه عرضه روغن خوراکی و فروش این محصول در بازار اردبیل وجود ندارد.
این مسئول در اینباره اظهار نمود: اگر خبری با عنوان کمبود روغن یا برخی تخلفات صنفی در این عرصه انتشار یافته است، دلیل متقن بر صحت آن نیست چون که الان بازار روغن در اردبیل وضعیت تعادلی خویش را طی می کند و هیچ گونه تنشی در این بازار دیده نمی شود!
توزیع روغن در اردبیل بدون مانع در حال انجام است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از عرضه روغن مایع در بازار داخل اطلاع داد و اظهار نمود: از آغاز سال ۱۴۰۰ تا به حالا بیشتر از ۱۸۰ هزار تن روغن خوراکی مایع صرفا برای مصرف بازار داخل و غیرصنعتی در میان عاملان فروش این کالای اساسی در استان توزیع شده است.
رامین صادقی با رد کمبود روغن خوراکی مایع در بازار اردبیل مشکل کمبود روغن در بازار را به علت مصرف بالا و مازاد بر نیاز مردم دانست و اظهار داشت: بنا بر سهمیه فروشگاهی هر یک از واحدهای صنفی در سطح شهر مقداری روغن مایع به صورت دوره ای برای عرضه در بازار به این فروشگاه ها اختصاص داده می شود.
تمامی سهمیه های اصناف بر مبنای نیازسنجی و سرانه مصرف مردم تعیین شده و توزیع روغن خوراکی به دور از هر گونه تخلف از جانب شرکتهای پشتیبانی صورت می گیرد و مو لای درز آن نمی رود.
به گفته وی تمامی این سهمیه های اصناف بر مبنای نیازسنجی و سرانه مصرف مردم تعیین شده و توزیع روغن خوراکی به دور از هر گونه تخلف از جانب شرکتهای پشتیبانی صورت می گیرد و مو لای درز آن نمی رود.
این مسئول اما کمبود روغن در اردبیل را از نوع روغن خوراکی جامد تصدیق و خاطرنشان کرد: با عنایت به تصمیم ستاد ملی تنظیم بازار برای پیشگیری از تشکیل صف های طولانی برای خرید و تهیه روغن خوراکی از نوع جامد این روغن مدتی است در هیچیک از فروشگاه های استان عرضه نمی گردد.
هم حالا در حالی عرضه روغن نباتی در کل کشور و به تبع در بازار اردبیل از جانب ستاد تنظیم بازار ممنوع اعلام شده است که به صورت میانگین سالانه ۲ میلیون تن روغن جامد در ۲۵ واحد مجزای روغن کشی در کشور تولید و روانه بازار می شود.
از طرفی بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال کارخانجات تولیدی موظف به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن نباتی هستند که طبق برنامه می بایست ۱۲۰ هزار تن از این مقدار در بخش خانگی، ۲۵ هزار تن در بخش اصناف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت توزیع شود!
البته پس از طرح این مساله مسؤلان استانی اقرار کردند که در این برهه زمانی صرفا با هدف کاهش تنش تأمین روغن در بازار، روغن جامد نباتی برای مصرف سازمان ها و تشکل های دولتی و حمایتی همانند بهزیستی و کمیته امداد تخصیص می یابد و سهم بازار از این مقدار تقریباً هیچ است.
بی ثباتی بازار روغن / نظام توزیع کالا لنگ می زند
یکی از شهروندان اردبیل در ارتباط با مشکلات حوزه بازار روغن در اردبیل به خبرنگار مهر اظهار داشت: از ماه ها پیش در سطح استان شاهد کمبود بعضی از کالاهای اساسی هستیم که پشت پرده این مشکلات متأسفانه اصلاً خوشایند نبوده و با اطلاعاتی که به دست می آوریم به این یقین می رسیم که متأسفانه در مورد بیشتر کالاهای اساسی در بازار اردبیل تخلفات هنگفتی صورت می گیرد.
این شهروند با تکیه بر مخدوش کردن قیمت روی بطری های روغن و درج قیمت جدید بر روی این کالا از جانب برخی فروشگاه های عرضه در سطح کلان اظهار داشت: متأسفانه به رغم اطلاع دهی به سامانه بازرسی استان این مورد تا به امروز به صورت کامل برطرف نشده است.
تناقض در گفتار فروشگاه ها و مسؤلان جامعه مصرف کننده را با سردرگمی عظیمی روبه رو کرده است.
یکی دیگر از شهروندان اردبیل در اینباره اذعان کرد: کمبود روغن در بازار اردبیل به حدی آشکار است که ما این روزها شخصاً هنگام رفتن به فروشگاه های زنجیره ای با جمله های «روغن نداریم»، «داشتیم، نیم ساعت پیش تمام شد»، «به محض شروع توزیع، به یک ربع نمی کشد که تمام روغن ها توسط مردم خریداری می شود»، مواجه می شویم که همین تناقض در گفتار فروشگاه ها و مسؤلان جامعه مصرف کننده را با سردرگمی عظیمی رو به رو کرده است.
وی ضمن اشاره به توزیع نامتوازن روغن خوراکی در بازار اردبیل اظهار داشت: در چند نقطه مشخص از شهر و از همه بدتر در چند فروشگاه معین روغن خوراکی و سرخ کردنی مایع به مردم عرضه می شود که همین مبحث مردم مناطق دیگر را با مشکل مواجه کرده است.
این شهروند افزود: نظام توزیع در شهر ما مشکل اساسی دارد و با یک یا دو بار اخطار به خاطیان قابل رفع و رجوع نیست چون مسئولیت پذیری حقیقی از جانب مسؤلان که می تواند نجات بخش باشد، در میان دستگاههای اجرایی و نظارتی دیده نمی گردد. همین اخیراً هم با انتشار رسمی در شبکه های خبری و اجتماعی افزایش ۳۵ درصدی روغن مایع اعلام گردید که به دنبال این مورد قیمت مصوب هر بطری روغن مایع سرخ کردنی ۸۱۰ گرمی از ۹ هزار و ۶۵۰ تومان به حدود ۱۳ هزار تومان و روغن مایع آفتابگردان از ۹ هزار و ۹۰۰ تومان به حدود ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده است.
۱۲۸ فقره پرونده تخلف به ثبت رسید
علی رحیمی آذر، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر به آخرین تخلفات بازار روغن در اردبیل اشاره و اظهار نمود: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۲۸ فقره پرونده تخلف صنفی در ارتباط با کالای روغن خوراکی در استان به ثبت رسیده و احکام لازم صادر گردیده است.
وی ضمن اشاره به مجموع تخلفات بازار روغن در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: از آغاز سال جاری تا اواسط اردیبهشت ماه در حدود ۲۵ فقره پرونده تخلف صنفی روغن ثبت شده است که از این تعداد متأسفانه یک فقره در سطح کلان واحد تولیدی و شرکت توزیعی بوده که مبحث سریعاً شناسایی و جریمه هنگفتی بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای واحد خاطی صادر گردیده است.
به گفته مجموع جریمه اعمالی برای ۱۲۸ فقره پرونده پارسال در حدود ۵ میلیارد ریال بوده است.
خرید تحمیلی از جانب کارخانه ها / کسی رسیدگی نمی کند
در بررسی های بیشتر مشخص شد که کارخانه ها در فروش روغن خوراکی برند خود به شبکه توزیع با شگردی نوین، خرید دیگر محصولات برند خویش را به عاملان فروش در بازار تحمیل می کنند.
این تمام ماجرا در مورد بازار روغن نبود، چون که در بررسی های بیشتر مشخص شد که کارخانه ها در فروش روغن خوراکی برند خود به فروشندگان این محصول با شگردی نوین، خرید دیگر محصولات برند خویش را به این عاملان در بازار تحمیل می کنند، به تعبیری دیگر فروش الزامی از مقیاس کوچک صنفی در اواخر سال قبل به دنبال عدم رسیدگی در سطح استانی و کلان کشوری حالا به مقیاس خیلی بزرگ تر یعنی به کارخانه ها و تولیدکنندگان این کالای اساسی امسال ارتقا یافته است.
در واقع شرکتهای پخش و کارخانه ها در این اوضاع نابسامان بازار روغن چشم به روی مشکلاتی همچون گرانی و کاهش قدرت خرید مردم بسته و با استفاده سو از وضعیت پیش آمده در بازار کالاهای اساسی از آب گل آلود ماهی می گیرند.
یکی از متصدیان فروشگاه های زنجیره ای در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: به هنگام خرید محصول روغن از کارخانه های صنعتی متأسفانه این کارخانه ها در کنار محصول روغن خود فروشگاه های توزیعی مرکزی را مجبور به خرید دیگر محصولات خود همچون کنسرو تن ماهی یا رب گوجه فرنگی می کنند که خریدار که ما و واحد اصلی ما یا همان انبار باشد، برای تأمین نیاز مردم به روغن، مجبور به خرید با همین شرایط هستیم.
به گفته وی، خیلی از کارخانه های روغن برند در داخل کشور الان با چنین وضعیتی نسبت به عرضه کلان محصول روغن خود و دیگر محصولات تولیدی به بازار اقدام می کنند که در همین راستا در سطح کلان کشوری هم رسیدگی از جانب مسؤلان صورت نمی گیرد.
این متصدی اذعان کرد: با حضور بازرسانی از استانداری اردبیل از شعبه فروشگاه زنجیره ای، ما فاکتورهایی را هم که به صورت مستند مبحث خرید تحمیلی از جانب کارخانه روغن را علنی می کرد، عرضه دادیم که با دریافت فاکتور از ما قول پیگیری و رسیدگی جدی از جانب مسؤلان داده شد، اما متأسفانه الان در موعد خرید روغن باز هم با چنین مشکلی مواجه می شویم.
یکی از صاحبان واحد صنفی بزرگ در اردبیل به خبرنگار مهر اظهار داشت: بازرسی هایی به صورت دوره ای از فروشگاه ها انجام می شود اما متأسفانه پس از شناسایی تخلف، یا جریمه ها از جانب مراجع رسیدگی به قدری نیست که حالت بازدارندگی داشته باشد، یا با قصور مسؤلان این مورد به باد فراموشی سپرده می شود که حالا شاهد چنین ناآرامی در بازار هستیم.
حالا با گذشت چند ماه از وعده مسؤلان نهادهای دخیل در ارتباط با تأمین آرامش نسبی در بازار پر تنش روغن، هیچ گونه ثباتی در این بازار در اردبیل به چشم نمی خورد، چون که الان مشکلاتی همچون فروش اجباری، گران فروشی، کم فروشی همچنان در بازار روغن خوراکی رایج است.
در پی جویی مشکل موجود از دستگاههای ناظر که وظیفه بازرسی و رسیدگی به تخلفات صنفی را عهده دار هستند، عنوان شد که تعداد معدود بازرسان کفاف رسیدگی به حجم بالای تخلفات را نمی دهد که در این راستا پیشنهاد می شود از ظرفیت بازرسان افتخاری برای تشدید نظارت و پیشگیری از تضییع حق مردم استفاده گردد.
نهایتاً امید است که مسؤلان استانی در کنار دیگر مشکلات بازار روغن بعنوان یکی از کالاهای اساسی در بازار، به بحث «فروش اجباری» که شگردی جدید در شبکه توزیع روغن در استان است به شکل جدی ورود پیدا کنند، چون که حالا همین تخلف از جانب خیلی از شرکتهای پخش در استان به صورتی کاملاً آشکار انجام می گیرد.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~