سیدعباس صالحی مطرح كرد چالش های فرهنگ و هنر در دولت دوازدهم

سیدعباس صالحی مطرح كرد چالش های فرهنگ و هنر در دولت دوازدهم

سیدعباس صالحی مطرح كرد چالش های فرهنگ و هنر در دولت دوازدهم

به گزارش مدل کودک سیدعباس صالحی در آخرین بخش از گفت وگوی خود درباره چالش های فرهنگ و هنر در دولت دوازدهم گفت.
به گزارش مدل کودک به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در آخرین بخش از گفت وگوهایی که در امتداد اجرای طرح تجربه نگاری با هدف ثبت و انتقال تجربیات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، به تشریح چالش های موجود در زمینه فرهنگ و هنر در چهار سال قبل پرداخته است.
او دراین زمینه می گوید: هر کاری که آغاز می شود برحسب مقدورات خود پیش می رود و بطور طبیعی موانعی دارد که گاهی مانع تحقق و گاهی مانع سرعت آن می شود. در چهار سال قبل نیز ما با چالش های فرابخشی در زمینه فرهنگ و هنر کشور روبه رو بودیم.
کرونا؛ نخستین چالش
وی در ادامه این گفت و گو به چالش های فرابخشی و فرانامه ای اشاره می کند و می افزاید: شیوع ویروس کرونا نخستین چالش در این حوزه بود. از اسفند سال ۹۸ تا حالا با آن مواجه هستیم و این اتفاق کل فضای جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده و بطور خاص حوزه فرهنگ و هنر را نیز تحت تأثیر قرار داده است. در ایران ارزیابی خسارت های عرصه فرهنگ هنر و رسانه تا اختتام فروردین ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم تا اختتام خرداد به بالای ۹هزار میلیارد هم می رسد.
صالحی به تاثیرات شیوع ویروس کرونا در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری اشاره می کند و می گوید: بعنوان مثال در زمینه نشر در سال ۱۳۹۷ یکصد و یک هزار مجوز کتاب صادر شده و این رقم در سالهای ۹۸ و ۹۹ به ترتیب به ۱۰۵ هزار و ۸۲ هزار مجوز رسیده است. در زمینه نمایش های اجرا شده نیز در سال ۹۷ حدود ۷۰۰۰ اجرای نمایشی داشتیم و و در سالهای ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۶ هزار و یک میلیون و ۲۶۰ اجرا داشته ایم. همین طور از لحاظ تعداد تماشاگر ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۹۷ و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال ۹۸ و یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در سال ۹۹ بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه می دهد: در زمینه موسیقی های صحنه ای در سال ۹۷، ۱۰هزار اجرا و در سال ۹۸ ۶۸۰۰ اجرا بوده و در سال ۹۹ این تعداد به ۸۹ اجرا رسیده است. همین طور تعداد فیلم های اکران شده در سال ۹۷، ۸۰ فیلم و در سال ۹۸، ۷۴ فیلم بوده و در سال ۹۹ ۲۲ فیلم اکران شده است. از لحاظ تعداد تماشاگر سینما در سال ۹۷، ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تماشاگر سینما داشته ایم و این تعداد در سالهای ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و ۶۱۸ هزار نفر بوده است.
صالحی در ادامه به فروش سینما در این بازه زمانی نیز اشاره می کند و می گوید: فروش سینما در سال ۹۷، ۲۵۰ میلیارد تومان، در سال ۹۸، ۳۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹، ۹ میلیارد تومان بوده است. بدین سبب تاثیر شیوع ویروس کرونا بر فضای اصحاب فرهنگ و هنر بسیار گسترده و وسیع بوده است و خساراتی که بر این عرصه تحمیل شد، منجر گردید که تعدادی از برنامه هایی که وجود داشته به سبب شروع این ویروس یا شروع نشود، یا تداوم نیافته و یا سرعت پیدا نکرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم تصریح می کند: کرونا چشم انداز توسعه در عرصه فرهنگ، هنر و اقتصاد آنرا کاهش داده است همین طور در دیپلماسی ارتباطی حضوری ما در فضای جهانی نیز تاثیر گذاشته است. البته در فضای کرونا کارها و اقداماتی صورت گرفت که تا حدی بتواند خسارت ها را تامین کند که از آن جمله می توان به حوزه تسهیلات بلاعوض اشاره نمود.
صالحی می گوید: همچون این تسهیلات بلاعوض می توان به پرداخت ۲۴۰ میلیارد تومان در دو نوبت به اصحاب فرهنگ و هنر که عضو صندوق اعتباری هنر هستند اشاره نمود. حق بیمه اصحاب فرهنگ و هنر که خود آنرا از قبل پرداخت می کردند به مدت ۶ ماه پرداخت گردید. در زمینه تسهیلات مالی نیز در مرحله اول تسهیلات سامانه کارا ۷۵۰ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت داشت. در مرحله دوم هم در جریان و درحال ثبت نام است. همین طور سامانه تحفه نیز تا کنون رقم هایی را پرداخت کرده است. البته تسهیلاتی هم از طرف معاونت ها و سازمان ها در حد مقدور ارائه شده است اما در مجموع رقم خسارت ها فاصله بسیاری با حجم جبران ها دارد.
تورم، رکود اقتصادی شدید و رشد منفی و تغییر نرخ ارز؛ چالش دوم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شرایط تورمی، رکود اقتصادی شدید و رشد منفی و تغییر نرخ ارز را چالش دوم و موثر بر فضای فرهنگ و هنر می داند و می افزاید: در این دوره حدودا از اواخر سال ۹۶ و از شروع سال ۹۷ این چالش بر فضای فرهنگ و هنر کشور موثر بوده و آثار قابل توجهی را بر حوزه فرهنگ و هنر گذاشته است. در عرصه تولید، بالا رفتن هزینه های تولید و خدمات را باعث شده است. کوچک شدن پروژه ها، گروه ها و اجرا ها همچون این تاثیرات است.
او همین طور بیان می کند: تورم، رکود اقتصادی و تغییر نرخ ارز در زمینه مصرف هم تاثیرات قابل توجهی داشته، که از یک طرف سبب کاهش سفارش های تولید شده و از سویی کاهش سبد تقاضا در زمینه فرهنگ و هنر را به همراه داشته است. طبقه متوسط جامعه بیشتر با حوزه فرهنگ و هنر ارتباط دارد و کوچک تر شدن طبقه متوسط اجتماعی عملاً بازار تقاضاهای کارهای فرهنگی را به شدت کاهش داده است.
وی در ادامه به حوزه سیاستگذاری و حمایتی اشاره می کند و می گوید: در این عرصه نیز اتفاقات زیادی افتاد و یک حوزه آن تاخیر پروژه های زیرساختی حوزه فرهنگ و هنر است و همین طور در زمینه بین المللی با تغییر نرخ ارز منابع ارزی افزوده نشد و عملاً قدرت تاثیرگذاری منبع مالی در کارهای بین المللی را به شدت کاهش داده است. بدین سبب این مساله منتهی شد که بسیاری از فعالیت ها کم و بسیاری از منابع انسانی تعدیل شود. تاثیرات در نقش حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابعاد مختلف یکی دیگر از این موارد است.
افول سرمایه و امید اجتماعی؛ چالش سوم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چالش سوم در زمینه فرهنگ و هنر کشور اشاره می کند و می گوید: روند افول سرمایه و امید اجتماعی سومین چالش در این حوزه می باشد. حوزه فرهنگ و هنر هم در تولید و هم در مصرف به امید اجتماعی نیاز دارد.
تاثیر مجاری غیررسمی نسبت به مجاری رسمی؛ چالش چهارم
وی در ادامه به چالش چهارم اشاره می کند و ادامه می دهد: تاثیر مجاری رسمی نسبت به مجاری غیررسمی از دیگر چالش ها بود. هرچه در دهه های اخیر جلوتر می آییم سهم مجاری غیررسمی بالاتر می رود. دو نوع مجاری غیررسمی داریم که شامل ماهواره و اینترنت می شود. این دو مجرا سهم قابل توجهی از مجراهای مصرف در زمینه های فرهنگی و هنری کشور به وجود آورده است.
او ادامه می دهد: بعنوان مثال میانگین مصرف ماهواره در کشور ۲۲ درصد است و آن هایی که ماهواره دارند روزانه دو ساعت و نیم از این مجرا استفاده می نمایند. اما مصرف اینترنت ۵۷/۷ درصد و همین طور در کشور ما در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال این مصرف متفاوت می باشد و به ۸۵/۵ درصد می رسد. بدین سبب دو مجرای غیررسمی بازار قابل توجهی برای مصرف حوزه های مختلف همچون موسیقی و فیلم به وجود آورده است. بدین سبب این میدان بازار قابل توجهی برای بحث های مقاومت و ایجاد مشکل برای بهبود کسب و کارهای فرهنگی فراهم نموده و می کند.
صالحی تاکید می کند: مجرای غیررسمی مصرفی را به وجود می آورد که کاربر با تنوع و همین طور قدرت انتخاب وسیع مواجه می باشد و این مصرف به صورتی رایگان است و این ها خیلی سنگین است برای حوزه مصرف محصولات فرهنگی کشور، برای اینکه کاربر با بازاری رایگان و با انتخاب حداکثری و مجموعه ای از انتخاب ها مواجه است؛ در صورتیکه در مجرای رسمی هم باید هزینه کند و هم اینکه قدرت انتخاب وسیعی ندارد و با دامنه ای از مقررات حاکم بر آن مواجه می باشد و این هم یکی از چالش های عمده این حوزه محسوب می شد.
مقاومت های سازمانی در مقابل تغییر؛ چالش پنجم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم مقاومت های سازمانی را دیگر چالش این دوره در زمینه فرهنگ و هنر برمی شمارد و می گوید: تعدادی از حوزه ها همراهی های جامع و کاملی در این عرصه نداشتند و وقتی مدیران و کارکنان با برخی تغییرها مواجه می شوند مقاومت هایی از خود نشان می دهند. همین طور وقتی روش و برنامه می خواست فضایی را فراهم آورد که نظارت مدیران عالی را آسان تر فراهم آورد و یا نظارت های همگانی را در پیش داشته باشد با مقاومت هایی مواجه می شد. بدین سبب دو عنصر مقاومت در مقابل تغییر و مقاومت در مقابل نظارت در فضای سازمانی بعنوان چالش دیگر بود.
مناسبات هزینه برنامه؛ چالش ششم
صالحی در ادامه می گوید: مناسبات هزینه برنامه چالش آخر بود. در ابتدای طرح کلان برنامه ها چند راه مطرح بود که برای اینکه به طرف برنامه های جدید برویم راه هایی را داشتیم. یکی از این مسیرها این بود که همه برنامه های قبلی را تعطیل نماییم و احساس من این بود که این کار با چالش های وسیعی همراه خواهد شد و مخالف نگاه حرکت در آرامش است که بعنوان یکی از رویکردهایی بود که به آن اعتقاد دارم. مسیر دوم که برمبنای آن مباحث را نیز دنبال کردیم این بود که ما کمی از برنامه های قبل بکاهیم و منابع جدیدی که به دست می آوریم برای تامین منابع برنامه های جدید به کار ببریم.
او تصریح می کند: رقمی را برای پشتیبانی از کلان برنامه ها در بودجه قرار دادیم که بتواند به کمک این بیاید که برنامه های جدید حمایت شود اما عملاً امکان آن پدید نیامد برای اینکه منابع جدید افزایش نیافت؛ برنامه های قبلی هم هزینه هایش بالا رفت؛ کاهش ها هم مقداری صورت گرفت اما به اندازه ای نبود که به کمک بیاید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم در آخر این گفت و گو می گوید: این تجربه نگاری بعنوان یک روایت از تجربه مدیریتی است که حتما ضعف هایی هم داشته ولی این ضعف ها هم بعنوان تجربه شمرده می شود. همین طور این تجربه ها قدرت هایی را هم به همراه داشته که می تواند برای مدیران آینده مورد توجه قرار بگیرد.
هفدهمین گفت وگوی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم در امتداد اجرای طرح تجربه نگاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لینک زیر قابل دسترسی است:
هفدهمین گفت وگوی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امتداد اجرای طرح تجربه نگاری
سیدعباس صالحی در شانزدهمین بخش از گفت وگوی خود در امتداد تجربه نگاری درباره کلان برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن می گوید و به مسائل مزمن این وزارتخانه اشاره می کند. او چاره ها را در گفت و گو می داند و البته تاکید دارد که در این بخش نیز گرفتار ضعف هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم همین طور در بخش پانزدهمین بخش گفت وگوی خود درباره کنوانسیون برن و چالش های پیوستن به آن سخن می گوید.
سیدعباس صالحی در چهاردهمین بخش گفت وگوی خود نیز درباره ارتقای محتوای تولیدات فرهنگی و هنری داخلی حرف می زند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~