تهدید کرونا برای هستی اجتماعی

تهدید کرونا برای هستی اجتماعی

تهدید کرونا برای هستی اجتماعی

عباس کاظمی با بیان اینکه ویروس کرونا نه تنها موجودیت زیستی آدمی را تحت تأثیر خود قرار داده است، می گوید: هستیِ اجتماعی ما هم زیر فشارهای سهمگین هراس پزشکی شده، و جدایی گزینی های اجتماعی تهدید شده است.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، این جامعه شناس و مدیرگروه مطالعات فرهنگی در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در یادداشتی با عنوان «زندگی پشت درهای بسته» که در ماه های ابتدایی شیوع کرونا در ایران منتشر نموده درباره تغییراتِ ارتباطات می نویسد: «در ایام قرنطینه و اینک علیرغم بازگشایی نسبی کسب و کارها، ارتباطات ما با اطرافیان مان به کلی تغییر کرده است، سطح تماسهای فیزیکی و اجتماعی به کمترین حد خود رسیده، آمد و شدهای خانوادگی محدود شده و تعاملات دوستانه به سیمای خاطره ای جذاب و دوست داشتنی تغییر شکل داده است. حیات اجتماعی و پویش های شهری ذیل چشمان نظاره گر و سراسربین ویروس به عبور و مرور ضروری تنزل یافته است. کافه ها و رستوران ها که نماد زندگی بیرونی هستند خالی از جمعیت شده اند و خیلی از آنها حتی تعطیل شده اند. تو گویی شهر و جنب وجوش های آن به روزگارانی تعلق داشته که آدمیانی دیگر در آن می زیستند.»
کاظمی با طرح پرسشی ادامه می دهد: «آیا شهر باید به انسان های ماسک دار، شکّاک، و مضطرب نسبت به یکدیگر عادت کند؟ آیا همچنان باید از اشیاء (دستگیره در، کیسه های خرید، و… ) بترسیم؟ و… پرسش مهم تر این خواهد بود که گونه بشر چگونه مقرر است جامعه و شهر را از درون خانه ها و ساختمان های محافظت شده اداره کند؟»
این جامعه شناس درباره تغییرات شیوه زندگی در روزهای قرنطینه این طور می نویسد: «در وضعیت کرونایی شده و بخصوص در روزهای قرنطینه، زندگی به دو شیوه خویش را از نو بازسازی کرده است: ابتدا از راه درب های بسته خانه ها و حتی این روزها پس از فروکش کردن بحران در پشت درهای بسته اتاق های کار! و شیوه دومی که زندگی کرونایی شده خویش را بازآفریده است، از راه قاب دوربین های موبایل ماست. هرچه بیشتر تعاملات ما با خانواده، دوستان و همکاران، پشت این قاب ها و چارچوب ها تجلی یافته است. زندگی روزمره که پیش از این از راه تعاملات فیزیکی سرشار از بروز احساسات و هیجانات رفتاری بود به میانجی گوشیهای هوشمند هرچه بیشتر جنبه ای تصویری یافته است.»
او می افزاید: «در پشت هیاهوی بی انتها سیاست گذاران دولتی و سفارش های پزشکان و آمارهای اعلام شده مرگ ومیر روزانه وزارت بهداشت آن چه به فراموشی سپرده شده است انسان و رابطه عاطفی شکننده اوست. رسانه ها و گفتمان پزشکی زده که انسان ها را به عدد تقلیل داده اند، هر روز تعداد مرگ و میر و تعداد افراد مبتلاشده را اعلام می کنند. عددهایی که ما با شنیدن و افزایش روز افزون شان وحشت می نماییم بدون آن که بیاندیشیم این ها عدد نیستند بلکه انسان هایی دارای خاطره، احساس و عواطف اند/ بودند.»
کاظمی در انتها بیان می کند: «برای مبلغان رسانه ای گفتمان پزشکی اهمیتی ندارد که مردگان چه کسانی بودند، آیا خانواده داشته اند؟ شغل شان چه بوده است؟ چه رنج هایی را پیش و در طول بیماری متحمل شده اند؟ و مهم تر از همه وابستگان شان چگونه مقرر است سنگینی غم و اندوه از دست دادن عزیزان شان را در فقدان روابط گرم دوستان و همکاران تاب آورند؟»

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~