مدیرعامل صندوق بازنشستگی كشوری اعلام كرد پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی زنان و مردان به ۵۵ و ۵۷ سال

مدیرعامل صندوق بازنشستگی كشوری اعلام كرد پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی زنان و مردان به ۵۵ و ۵۷ سال

مدیرعامل صندوق بازنشستگی كشوری اعلام كرد پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی زنان و مردان به ۵۵ و ۵۷ سال

مدل کودک: به گزارش مدل کودک، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، از تدوین سند استراتژیک ۴ ساله صندوق بازنشستگی کشوری منطبق بر برنامه های توسعه کشوری و پیشنهاد رسیدن سن بازنشستگی به ۵۷ سال تا پایان برنامه هفتم اطلاع داد.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، نعمت الله ترکی در نشستی خبری که بمناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان برگزار شد، به بیان چالش های امروز صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت و اظهار نمود: یکی از ناترازی های امروز صندوق بازنشستگی کشوری، افزایش سن و سابقه قابل قبول برای احراز بازنشستگی است. حداقل سن بازنشستگی در دنیا ۶۰ سال است. ما کمتر به آن توجه کرده ایم و میانگین سن بازنشستگی ما هم اکنون حدودا ۴۸ سال است.

وی توضیح داد: سن بازنشستگی احتیاج به اصلاحات دارد. یکی از برنامه های ما هم که در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد دادیم اصلاحات سنجه ای این امر است. پیشنهاد دادیم تا پایان برنامه هفتم سن بازنشستگی به ۵۵ و ۵۷ سال برسد چونکه نرخ امید به زندگی در کشور ما خوب افزایش پیدا کرده اما فاصله سن بازنشستگی ما که ۵۰ سال است تا امید به زندگی که ۷۶ سال است، بسیار زیاد است.

اصلاح شرایط بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور، چالش صندوق بازنشستگی

تغییر روش محاسبه مستمری بازنشستگان، مشکل دیگر پیش روی صندوق

ترکی اصلاح شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور را دیگر چالش این صندوق معرفی نمود و اضافه کرد: تعدد این آمار خود چالشی برای نظام بیمه ای است. باید بازبینی برای مشاغل سخت و زیان آور داشته باشیم که طبق آن برخی با ۲۰ سال سابقه بازنشسته می شوند. تغییر روش محاسبه مستمری بازنشستگان هم از دیگر چالش های ما است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در قسمت دیگر سخنان خود از تدوین سند استراتژیک ۴ ساله صندوق بازنشستگی کشوری منطبق بر برنامه های توسعه کشوری اطلاع داد و اظهار داشت: برای نخستین بار این سند استراتژیک را منطبق با برنامه های توسعه ای تدوین کردیم چونکه باید پیش نویس سند استراتژیک صندوق بازنشستگی را تدوین نماییم تا بتوانیم همگام با برنامه هفتم پیش رویم. در این سند مأموریت صندوق را شفاف اعلام کردیم. مأموریت صندوق بازنشستگی کشوری مشارکت در تأمین حقوق و آتیه مشترکین آن از راه عرضه خدمات بیمه ای بازنشستگی بین نسلی است.

وی در رابطه با چشم انداز صندوق توضیح داد: چشم انداز و مأموریت صندوق بازنشستگی کشوری در سند آمده است که طبق آن چشم انداز ما شفافیت سازمانی، پایداری مالی ترمیم شده و بازدهی اقتصادی بهبودیافته است.

مطالبه ۹ همتی فرهنگیان، رسته قضایی و اعضای هیات علمی و مقامات از محل همسان سازی حقوق ها

پیگیری پرداخت مطالبات امسال؛ برای معوقات هم فکری دیگر می نماییم

ترکی در پاسخ به سوالی در مورد مطالبات فرهنگیان بازنشسته، توضیح داد: همسان سازی حقوق ها تا نیمه اول سال ۹۹ برای کل مجموعه های خدمات کشوری، رسته قضایی، هیات علمی و مقامات انجام شده است. مطالبات مجموعه های خدمات کشوری که شامل آموزش و پرورش هم می شود، قضایی، اعضا هیات علمی و مقامات برای شش ماهه سال ۹۹، سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ حدود ۹ همت و به حق است.

وی ادامه داد: پیش از ما پیگیری کردند و تا برج نهم سال ۱۴۰۱ در مورد متناسب سازی حقوق ها به جای پول نقد به افراد سهام آلومینیوم جنوب دادند. از برج ۱۰ که من آمدم تا روز بیست و هشتم برج ۱۲ سال ۱۴۰۱ پیگیری کردم و ابلاغ و موافقت نامه با سازمان برنامه بستم اما امسال آن سهام هنوز به فروش نرفته است. توافقی را با سازمان برنامه پیگیری می نماییم تا اگر بشود همسان سازی پرداخت حقوق مطالبه گران را از اول ۱۴۰۲ انجام دهند و برای معوقه به نسبت آن دو سال فکر دیگری نماییم. مثلاً میتوان سهام را برداشت و پولش را داد. تلاش می نماییم آن ۹ همت نقد شود.

به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، ترکی با اشاره به اینکه صندوق بازنشستگی کشوری حدود ۱۸۵ شرکت و ۵ هلدینگ دارد، توضیح داد: طبق چشم انداز سند استراتژیک ۴ ساله صندوق بازنشستگی کشوری باید یک بازبینی در زمینه هلدینگ ها و شرکتهای خود داشته باشیم. برنامه عملیاتی برای این شرکت ها نوشته ایم. در این برنامه عملیاتی می گوییم که تا پایان این سند استراتژیک ۴ ساله حداقل باید تکلیف ۱۲۰ شرکت را روشن نماییم. در واقع به این سمت می رویم که کدام یک از هلدینگ ها یا شرکت هایمان در جهت برنامه توسعه کشور برایمان بهره وری دارد.

تعیین تکلیف شرکتهای زیان ده

مبارزه با فساد؛ در اولویت

وی افزود: برخی شرکت هایمان زیان ده هستند که این شرکت ها در قسمت ساماندهی اولویت ما محسوب می شوند. چهارشنبه همین هفته جلسه برای تعیین تکلیف این شرکت ها داریم. برخی باید انحلال شوند. برخی شرکت ها سوده هستند اما سود آنچنانی که در جهت تأمین منابع صندوق باشد را برایمان ندارند با این وجود نمی شود اینها را حذف نمود. باید این شرکت ها در چارچوب واگذاری پیش ببریم. در این خصوص با معاونت تعاون وزارت رفاه تفاهمنامه ای نوشتیم. در استان هرمزگان و بوشهر واگذاری را به صورت پایلوت شروع می نماییم چونکه نگه داشت این شرکت ها تاثیری برای صندوق ندارد اما در عین حال حذف شدنی هم نیستند.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری، اضافه کرد: فعالیت بعدی ما بحث ادغام برخی شرکت ها است. برخی شرکتها موازی کاری زیادی دارند؛ مثلاً در حوزه گردشگری همه شرکت ها مستقل هستند اما همه یک کار را انجام می دهند. تعداد این ها خود عارضه است، میتوان اینها را تجمیع کرد تا یک شرکت واحد شوند و هزینه ما کاهش پیدا کند. در واقع رویکرد اصلی سند برنامه راهبردی که تدوین می نماییم اینست که صندوق بازنشستگی کشوری از حوزه بنگاه داری به سمت سهام داری برود. فساد ستیزی هم در اولویت نخست ما است.

ترکی در رابطه با فعالیتهای اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری توضیح داد: حدود دو میلیارد دلار طرح و پروژه برای پتروشیمی ها تعیین کرده ایم و در صنایع فولاد باید زنجیره کاملی داشته باشیم. قرار شد معدن آهن را به صورت مشارکتی در مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری سرمایه گذاری نماییم تا تأمین خوراک و مواد اولیه صنعت فولاد باشد. سرمایه گذاری دیگر ما در قسمت گردشگری می باشد. سهام تمام مراکز ایرانگردی و گردشگری ما در سطح کشور که در نزدیک به ۵۶ نقطه فعالیت می نمایند، برای شستا و صندوق بازنشستگی کشوری است. اگر اینها را پالایش نماییم نقش کلیدی خواهد داشت. خدمات ما در گردشگری در چارچوب تسهیلات است. به بخش کشاورزی و صنایع غذایی هم ورود کردیم. در این هفت ماه کار را با نزدیک به ۱۴ همت در استان های مختلف و در مراکز ایجاد کشت و صنایع غذایی شروع کردیم.

پرداخت بموقع حقوق ها

وی در رابطه با فعالیتهای این صندوق در حوزه اجتماعی هم خاطرنشان کرد: در حوزه اجتماعی نخستین گام ما حفظ عزت و کرامت و منزلت بازنشستگان است. در تأمین معیشت حتما باید دغدغه داشته باشیم. تلاش کردیم حقوق بازنشستگان این صندوق را در هفت ماه اخیر منظم پرداخت نماییم و تاریخ آن بیست و هشتم هر ماه باشد. کسوراتی را هم باید همزمان بابت وام هایی که با تضامین ما گرفته بودند کم می کردیم. تلاش کردیم فاصله کسر کسورات بیشتر از یک ماه نباشد و هم اکنون میتوان گفت حدودا به روز هستیم و حقوق و کسورات به روز پرداخت و کسر می شود.

حذف بیمه اکمل بازنشستگان

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری، با اشاره به اینکه بحث نظام بهداشت، سلامت و درمان بازنشستگان برایمان مهم می باشد، اظهار داشت: نظام بیمه و بیمه تکمیلی بازنشستگان این صندوق را سال جاری در قانون بودجه بهبود دادیم. با بیمه آتیه حافظ قراداد منعقد شده است اما در مورد این بیمه تلاش کردیم نارضایتی هایی که نسبت به سال ۱۴۰۱ گاها وجود داشت را کم نماییم تا به مشکل بر نخوریم. تعرفه بیمه آتیه حافظ امسال در ۱۴ آیتم شامل بستری، ویزیت، کمک به دندانپزشکی، عینک، سمعک و… است. منابع سال جاری به نسبت سال قبل خوب است. قبلا یک بیمه “اکمل” هم وجود داشت که ما آنرا حذف کردیم و تعیین کردیم که یک بیمه تکمیلی با سرانه پرداختی ۲۰۵ هزار تومان داریم و بیمه های قبلی حذف شدند.

بدهی بابت بیمه تکمیلی نداریم

برنامه ریزی برای اجرای بیمه «تکافل»

ترکی با اشاره به اینکه دو بخش بیمه تکمیلی آتیه حافظ برای بازنشستگان این صندوق بدون سقف است، اضافه کرد: علاوه بر این که بیمه سلامت برای بیماری های خاص امسال اقدامات خوبی انجام داد و این بیماران تا سقف ۵۰ میلیون تومان می توانند از بیمه سلامت استفاده نمایند و پرداختی نداشته باشند؛ ما هم در صندوق به مراکز خود اعلام کردیم و درحال جمع آوری آمار هستیم که اگر عزیزان علاوه بر این مشکلات، مشکلات خاص دیگری دارند مستقیم و بدون سقف درمان شوند. امروز که صحبت می نماییم با کل مراکز درمانی حوزه بیمه تکمیلی خود حدودا تسویه حساب کرده ایم و هیچ بدهی نداریم. تا امروز ۷۵۰ هزار نفر از بیمه خدمت گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه تعیین کردیم بیمه آتیه حافظ باید با کل مراکز درمانی و بهداشتی شامل مراکز خصوصی و تأمین اجتماعی قراداد داشته باشد، تصریح کرد: صندوق بازنشستگی کشوری یک بیمه “ملت” دارد. در صدد هستیم به سمتی رویم که در چارچوب بیمه “تکافل” که بیمه اسلامی است، بیمه ملت را اجرا نماییم. هم اکنون شرکتهای بیمه اگر مشکلی پیش آید، خدماتی عرضه می دهند، سوال اینست که اگر مشکلی پیش نیامد چه؟. به صورت پایلوت درحال کار بر روی این امر هستیم تا از سال ۱۴۰۳ بیمه ملت خویش را برای بازنشستگان پوشش دهیم و سهام دار آن هم تمام بازنشستگان شوند.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری در قسمت دیگر سخنان خود به این مورد هم اشاره نمود که تعداد مواردی که بازنشسته و همسر او فوت شده است و صندوق بازنشستگی به فرزندان این افراد پرداختی دارد، کم نیست.

انعقاد قراردادهایی برای اشتغالزایی فرزندان بازنشستگان

ترکی به اهمیت اشتغال فرزندان صندوق بازنشستگی کشوری هم اشاره و خاطرنشان کرد: در این خصوص دو تفاهمنامه داریم. با سازمان فنی و حرفه ای تفاهمنامه نوشتیم برای افرادی که احتیاج به حرفه آموزی دارند. عزیزان از راه حوزه اجتماعی ما به این مراکز معرفی شده و آموزش می بینند و در نهایت ما در چارچوب حرفه آموخته آنها ملزم به عرضه تسهیلات و تعریف شغل برایشان هستیم. همینطور امروز هم تفاهمنامه ای با بنیاد برکت بستیم. این بنیاد ظرفیت هایی برای اشتغال سازی دارد. تفاهمنامه کلی ما با اینها اینست که اولویت اول اشتغال سازی برای فرزندان بازنشستگان باشد و بعد از آن دیگران هم بتوانند از این خدمات استفاده نمایند.

معرفی مراکز فروش لوازم خانگی برای تهیه جهیزیه فرزندان بازنشستگان

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری در رابطه با وام ضروری بازنشستگان کشوری هم توضیح داد: سال قبل تسهیلات وام های ضروری حدود ۱۵ میلیون تومان بود و سال جاری حدود ۳۰ میلیون تومان شد. حدودا ماهی به ۳۵ هزار نفر سقف وام را پرداخت می نماییم. در جهت تهیه لوازم خانگی برای جهیزیه فرزندان بازنشستگان هم طرحی داریم تا مراکزی را معرفی نماییم و بازنشستگان در چارچوب کارت اعتباری با رفتن به آن مراکز خرید کنند. ۱۳ رشته ورزشی هم برای بازنشستگان تعریف کردیم که مقرر است برایشان جشنواره برگزار گردد. بحث مقام آوری نیست و صرفاً بحث ما ترویج فرهنگ ورزش همگانی است.

وی ضمن اشاره به این که حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر بازنشسته و زیر پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند، اظهار نمود: صندوق بازنشستگی کشوری دو وظیفه عمده بر عهده دارد؛ بخش اول تأمین معیشت افراد از راه تأمین حقوق و مستمری است. بخش اعظم این تأمین معیشت از سه محل کسور شاغلین، فعالیتهای اقتصادی صندوق و بودجه عمومی کشور تأمین می شود.

ترکی اظهار داشت: در مورد کسور شاغلین ناترازی به وجود آمده است. یعنی از محل کسور بیمه ای فرد شاغل، پایه ای برای تأمین منابع مالی کسانی که زیر پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند تأمین می شود. این افراد در واقع تأمین کننده اولیه هستند اما به خاطر ورود و خروج نیروی انسانی در دستگاه ها یک ناترازی بوجود آمده است.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری، در عین حال تصریح کرد: اگر احساس می نماییم چالشی در قسمت تأمین منابع بوجود آمده است باید بدانیم که این چالش ها در ارتباط با یک دهه نیست و شاید پنج یا شش دهه است. وقتی می گوییم تمامی صندوق های بازنشستگی فعالیت بین نسلی دارند به این مفهوم است که ما اجازه نداریم امروز دستورالعمل و بخشنامه ای صادر نماییم که امورات فعلی ما بگذرد و در عین حال نسل های بعدی هم تحت تأثیر قرار گیرند. چالش های امروز ما هم در ارتباط با دهه های گذشته است.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~