آغاز طرح پشتیبانی از مادران آبستن و شیرده از سه شنبه

آغاز طرح پشتیبانی از مادران آبستن و شیرده از سه شنبه

آغاز طرح پشتیبانی از مادران آبستن و شیرده از سه شنبه

مدل کودک: به گزارش مدل کودک، براساس اعلام معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح «یسنا» برای حمایت غذایی از مادران آبستن و شیرده نیازمند از سه شنبه(۵ دی) شروع می شود این در حالیست که پیامک آغاز طرح به خانواده ها و مادران مشمول ارسال می شود و به صورت همزمان حساب های آنها «شارژ» می شود.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، علیرضا عسگریان ضمن تشریح اجرای طرح یسنا در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی، ضمن یادآوری کاهش میزان کالری دریافتی مردم در دهه ۹۰ اضافه کرد: میزان کالری مصرفی مردم از اواخر سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ کم شده بود بنابراین برای جبران این امر در دولت سیزدهم، تدوین بسته کلان در عرصه امنیت غذایی بود و در نخستین گام، طرح کالابرگ الکترونیکی با پوشش دهک اول درآمدی شروع شد اما با تسری آن به دهک های بالاتر، جمعیت تحت پوشش این طرح از هشت میلیون تا هشت و نیم میلیون جمعیت، به ۶۱ میلیون نفر افزوده شد.

عسگریان همین طور در ادامه به طرح دیگر دولت برای پوشش غذایی کودکان گرفتار سوء تغذیه، کوتاهی وزن و قد اشاره و در این زمینه هم اظهار داشت: طرح دوم دولت پس از اجرای کالابرگ، با شناسایی کودکان نیازمند جهت رفع سوءتغذیه آنها اجرا شد و اینطور یک طرح کلان، دقیق، که کاملا به هدف برخورد می کرد، آنها را پوشش می دهد که هم اکنون در میانه طرح هستیم.
وی همین طور طرح سوم دراین زمینه را پشتیبانی از مادران شیرده و دارای کودکان زیر ۲ سال خواند و افزود: مادران شیرده دهک اول درآمدی هشت استان تحت پوشش طرح امنیت غذایی قرار گرفتند به طوریکه دولت ماهانه ۴۰۰ هزار تومان حساب یارانه آنها را شارژ می کند؛ این یک کلیت از یک بسته است برای کل مردم، کودکان، نوزادان و مادران که بصورت هماهنگ در شبکه ملی اعتبار مدیریت می شود.

بگفته معاون وزیر رفاه، هشت استان مذکور شامل خراسان شمالی، خراسان جنوبی، هرمزگان، ایلام، فارس، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد می شود.
عسگریان با اعلان اینکه طرح کالابرگ شامل ۱۱ قلم استاندارد غذایی می شود حال آنکه طرح مربوطه به امنیت غذایی کودکان ۱۶ قلم کالای غذایی را تحت پوشش دارد اظهار داشت: به طرح کودکان سبزیجات و میوجات و دانه های روغنی هم اضافه شده؛ در مورد امنیت غذایی کودکان این دانه های روغنی بسیار اهمیت دارند چون که حاوی پروتئین و ویتامین هستند.
عسگریان با تأکید بر این که جدول خوراکی ها در طرح امنیت غذایی کودکان و مادران شیرده افزوده شد اظهار داشت: مثلاً همان یک قلم لبنیات حجمش در این سبد بالا رفته، چون قائل بر این هستیم که مادران و کودکان بیشتر نیازمند مصرف لبنیاتهستند، البته همان شیر و پنیر و ماست است که حجمش بیشتر شده؛ حجم میوجات، سبزیجات و لبنیات بالا رفته است. در گذشته مثلاً مجموع لبنیات شیر و پنیر و ماست به حدودا ۵.۵ کیلو می رسید و هم اکنون به هشت کیلوگرم رسیده؛ این جدول یک جدول استاندارد است.

احتمال تسری طرح امنیت غذایی مادران شیرده به ۱۶ استان

افزایش کمک هزینه پرداختی این مادران به ماهانه ۶۰۰ هزار تومان در صورت تأمین اعتبار

وی افزود: خیلی امیدوار هستیم که استانهای تحت پوشش طرح امنیت غذایی مادران آبستن و شیرده در طول این ماه افزایش یابد یعنی اخباری بدهیم در خصوص این که استانها دوبرابر شدند یا کل استانها زیر پوشش رفتند؛ شاید هم اگر منابع تأمین بشود، میزان کمک هزینه پرداختی آنها را از ۴۰۰ هزار تومان به سقف ۶۰۰ هزار تومان هم برسانیم.

معاون وزیر رفاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با تأکید بر این که شناسایی مادران دهک آول نیازمند طرح امنیت غذایی بر عهده وزارت بهداشت است اظهار داشت: این مادران پس از شناسایی به ما معرفی می گردند سپس وسع سنجی می نماییم و پس از تایید، به حساب سرپرست خانوارشان ماهانه ۴۰۰ هزار واریز می نماییم. البته این رقم
اعتبار است یعنی صرفاً برای خرید ۱۶ قلم کالای خوراکی است و امکان برداشت نقدی ندارد و قاعدتا این شارژ زمانی باز می شود که مادر ۱۶ قلم کالای خوراکی خریداری کند.

آغاز طرح پشتیبانی از مادران آبستن و شیرده از سه شنبه

ارسال پیامک به مادران مشمول و شارژ حساب ها

بنابر اظهارات عسگریان پیامک های طرح حمایت و امنیت غذایی مادران شیرده و دارای کودک زیر ۲ سال از روز سه شنبه به خانواده ها و مادران مشمول طرح ارسال می شود به عبارت دیگر مشمولان بوسیله پیامک می توانند متوجه بشوند که مشمول این طرح شده اند و بصورت همزمان حساب هایشان شارژ می شود.

امکان مشاهده میزان اعتبار و شارژ، بوسیله اپلیکیشن «شما»

عسگریان اشاره کرد: برای هر فرد و سرپرست خانواری که پیامک برود، می داند که واجد شرایط است و بلا فاصله می تواند شارژ اعتبار خودش را در اپلیکیشن و یا برنامه کاربردی «شما» ببیند. همین طور با هر بار خرید هم می توانند باقی مانده اعتبار را بوسیله همین برنامه کاربردی شما ببینند.
پیامک ها از سه شنبه، یعنی دوشنبه شب ارسال و سه شنبه هم واریز به انجام می رسد و مردم می توانند خریدشان را انجام بدهند.

شارژ حساب سرپرستان خانوار دارای کودک گرفتار سوءتغذیه؛ امکان برداشت نقدی وجود ندارد

تن سنجی کودکان تحت پوشش توسط وزارت بهداشت

قطع یارانه این کودکان در صورت عدم تغییر وضعیت تغذیه ای وی

وی همین طور با اشاره به طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان که حدود یک ماهی است که شروع شده است بیان کرد: ۱۴۰ هزار کودک با معرفی وزارت بهداشت تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند که حساب یارانه سرپرست خانوار هر کودک گرفتار سوء تغذیه شناسایی شده دهک یک تا پنج ماهانه یک میلیون تومان و به کودکان دهک های ششم و هفتم ماهانه ۶۰۰ هزار تومان بصورت اعتباری جهت خرید ۱۶ قلم کالا شارژ می شود. ما درمورد کودکان روز سه شنبه یک ماه جلوتر حساب سرپرستان را شارژ می نماییم، به جهت اینکه دست خانوار باز بشود؛ در روز سه شنبه مبلغ یک ماه جلوتر هم شارژ می شود یعنی اگر یک کودک این ماه یک میلیون به حسابش رفته، باردیگر در این ماه یک میلیون دیگر هم به حساب سرپرست خانوار می رود.
وی با اشاره به راستی آزمایی طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان اظهار داشت: امکان دارد بپرسد خب این پول را برای سرپرست خانوار واریز کردید و مبلغش دو میلیون تومان است؛ سرنوشت این پول چی می شود؟ این اعتبار است و هیچ جای دیگر مگر این ۱۶ قلم نمی تواند مصرف بشود (امکان برداشت نقدی وجود ندارد)، شما امکان دارد این دو میلیون تومان را بردارید بدهید حبوبات، بدهید به فرزندان دیگرش، نمی تواند این کار را بکند، چرا؟ چون وزارت بهداشت شش ماه دیگر تن سنجی می کند و فرزندی که نیازمند تغذیه مضاعف است بایستی ترازش تغییر کرده باشد و اگر وضعیت کودک تغییری نکرده باشد، حتما یارانه قطع می شود، فریز می شود ؛ سپس ما وارد گفتگو با این خانواده می شویم، اگر ترمیمی صورت بگیرد، بلا فاصله باز می شود.

عسگریان تصریح کرد: این طرح کودکان ۵ ماه تا ۵۹ ماهه را پوشش می دهد؛ امکان دارد بپرسید چرا ۵ تا ۵۹ ماه؟ چون آن حجم مغزی کودکان از زمان جنینی شکل می گیرد و حدودا تا ۵۹ ماهگی کامل می شود، این خیلی برای خانواده ها و برای ما مهمست که فرزندان مان دارای تغذیه سالمی باشند.

استقبال ۲۰ درصد یارانه بگیران از طرح کالابرگ الکترونیک

عسگریان در باره میزان استقبال مردم از طرح کالابرگ اظهار داشت: سه چهارماه اول اجرا، میزان مشارکت در طرح کالابرگ، حدود ۱۰۰ هزار نفر در ماه بود اما در این دو ماه اخیر حدود ۴ میلیون خانوار استقبال کردند یعنی با یک شیب تیز این میزان بالا رفته به طوریکه هم اکنون حدود ۲۰ درصد از مردم در طرح کالابرگ مشارکت دارند و از آن استفاده می نمایند.
وی متوسط دسترسی به فروشگاه های طرف قرار داد طرح کالابرگ را حدود ۲۰۰ متر اعلام نمود و اضافه کرد: تعداد شرکت های تعاونی روستایی بیشتر از یک هزار هستند که تا کنون ۵۰۰ فروشگاه به طرح متصل شده و امیدواریم مابقی هم متصل شوند، این در حالیست که هم اکنون حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار مغازه هم داوطلب و پشت صف اتصال هستند که در این خصوص بعد از بررسی های لازم از نظر فاصله دسترسی و وجود خلاء فروشگاهی حتما به طرح اضافه می شوند.
عسگریان با تأکید بر این که خانواری که یارانه دریافت می کند درصورتیکه مادر شیرده دهک اول داشته باشد و یا کودک گرفتار سوءتغذیه شناسایی شده، علاوه بر یارانه، حساب آنها بابت طرح امنیت غذایی مادر و همین طور کودک هم جداگانه شارژ می شود این در حالیست که مشمول یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی در صورت خرید کالا با پول یارانه هم می شوند اظهار داشت: این یک بسته کامل خانوادگی است برای پشتیبانی از خانواده ها و اجرای قوانین جوانی جمعیت.
معاون وزیر رفاه درمورد تمهیدات دولت برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال آینده هم اظهار داشت: به نظر من این طرح در ۱۴۰۳ هم ادامه پیدا می کند، چون در بودجه ۱۴۰۳ هم لحاظ شده است. در سال آینده هر سه تا طرح را داریم (کالابرگ، امنیت غذایی مادران شیرده و همین طور کودکان)؛ طرح کالابرگ از هفت دهک افزایش پیدا نمی کند و روی ۶۱ میلیون نفر متوقف می ماند. امنیت غذایی کودکان هم روی پوشش ۱۲۵ هزار نفر متوقف می شود اما اگر کودکی را وزارت بهداشت شناسایی کند، به این تعداد اضافه می شود اما درباب طرح یسنا و در مورد مادران خیلی امیدوار هستم که هم تعداد افراد تحت پوشش افزایش یابد و هم استان ها؛ این سه گانه طرح امنیت غذایی خانواده ها است که در سال پیش رو هم ادامه پیدا خواهدنمود.
وی در پاسخ به این که برخی مشمولان طرح کالابرگ مدعی هستند خرید را انجام می دهند اما به جای این که همان ماه از اعتبارشان کم شود، ماه های بعد این مبلغ ازشان کم می شود، آیا چنین چیزی وجود دارد؟ اظهارکرد: نه این طوری نیست، بالاخره امکان دارد آنجا مغایرتی وجود داشته، ماه بعد این مغایرت رفع شده؛ وقتی یک خریدی انجام می دهید این خرید بصورت اعتباری است، ساعت ۱۲ همان شب، ما با فروشنده ها کاملا صفر می کنیم
اما امکان دارد مغایرت هایی ایجاد شود، این مغایرت اگر خاطرتان باشد ابتدای طرح، بالای ۵ درصد بود، هم اکنون بطور قطع به زیر یک درصد و نیم درصد کاهش پیدا کرده، اما مغایرت هست. حتی طرح شاپرک که طرح زیرساخت خرید ایرانیان شمرده می شود هم دارای مغایرت است، فرقش این است که در شاپرک امکان دارد مغایرت ها مثلاً ۴۸ ساعته و یا۷۲ ساعته رفع گردد، اما ما مغایرت ها را آنلاین رفع می نماییم و این به نفع مشتری است.

وی با اعلان اینکه مردم برای رفع مغایرتها می توانند با شماره ۶۳۶۹ تماس بگیرند افزود: این سامانه تلفنی را حتما ارتقاء می دهیم.

در صورت استفاده از طرح کالابرگ، یارانه نقدی افراد حذف نخواهد شد

به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، در ادامه برنامه صبوری، کارشناس کالابرگ الکترونیکی در پاسخ به متداول ترین سوال مردم وآن این که آیا در صورت استفاده از طرح کالابرگ یارانه نقدی افراد حذف خواهد شد یا خیر؟ اظهار داشت: خیر، به هیچ وجه در صورت استفاده از طرح کالابرگ یارانه نقدی افراد حذف نخواهد شد. افراد یارانه نقدی را مثل گذشته می توانند دریافت نمایند.
وی همین طور درپاسخ به نحوه مشاهده میزان مانده اعتبار به عنوان یکی دیگر از سوالات مردم اظهارکرد: یکی از طریق ها، دریافت و نصب برنامه کاربردی «شما» است که می توانند با نصب این برنامه میزان مانده اعتبارخودشان را در قسمت «اعتبار شما» ببینند. با بهره گیری از همین برنامه کاربردی شما، افراد با مراجعه به قسمت «فروشگاه ها» می توانند با روشن کردن موقعیت مکانی گوشی همراه خودشان، فروشگاه هایی که نزدیک به آنها و متصل به طرح کالابرگ الکترونیکی است را به آسانی رویت کنند. یکی دیگر از طریق ها، کددستوری است، کد دستوری «یو اس اس دی ستاره ۵۰۰ ستاره ۱۴۶۳ مربع» است که با بهره گیری از این کد دستوری می توانند میزان مانده اعتبار خودشان و رمز موقت را دریافت نمایند البته برای زمانی که خریدشان به شکل نقدی است و کارت بانکی سرپرست خانوارهمراهشان نیست.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~