گل اسمی خوشایند با عوارضی خطرناک

گل اسمی خوشایند با عوارضی خطرناک

گل اسمی خوشایند با عوارضی خطرناک

به گزارش مدل کودک، برپایه اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، مصرف کانابیس در صدر مصرف مواد مخدر در جهان قرار گرفته است، بگونه ای که از میان ۲۹۶ میلیون مصرف کننده مواد مخدر در جهان، ۲۱۹ میلیون نفر مصرف کننده کانابیس هستند.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، بر مبنای مطالعات شیوع شناسی که در دهه ۹۰ در مورد سوء مصرف مواد مخدر در ایران انجام شد ماده مخدر «گل» یا «ماریجوانا» جز ۱۰ ماده مخدر مصرفی در ایران و در رتبه ۶ و ۷ قرار داشت و این درحالیست که طبق اعلام فرزانه سهرابی- معاون پژوهشی موسسه کادراس، امروزه مصرف ماده مخدر گل بعد از تریاک و شیشه در کشور در رتبه سوم قرار گرفته است.
گزارش های جهانی هم حکایت از افزایش مصرف کانابیس در دنیا دارد بگونه ای که تهمینه باهری- مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اخیرا به ایسنا گفته که به صورت کلی تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر ظرف یک دهه گذشته در مقایسه با دهه گذشته حاکی از افزایش ۲۳ درصدی مصرف مواد مخدر در جهان است، این درحالیست که مصرف کانابیس در صدر مصرف مواد مخدر در جهان قرار دارد.
برپایه گزارشات جهانی، ۲۹۶ میلیون نفر در جهان مواد مخدر مصرف می کنند که از این تعداد ۲۱۹ میلیون نفر مصرف کننده کانابیس هستند، اما گل و شیشه چه موادی هستند و مصرف آنها چه عوارضی دارد؟.
گل؛ اسمی خوشایند با عوارضی خطرناک
گل، حشیش، گراس و ماری جوانا اسامی مختلف از قسمت های مختلف یک گیاه با اثراتی حدودا مشابه علف هستند. حشیش یا گل در دسته
مواد توهم زاست که از گیاه شاه دانه به دست می آید. هر قسمت از گیاه شاهدانه دارای اثرات توهم زایی است اما در گل، اثرات توهم زایی ۷ برابر بیشتر است که این ناشی از دست کاری های ژنتیکی در گیاه است.
در این بین، افزایش اشتها، قرمزی چشم ها، خنده های جنون آور و توهم از اثرات و عوارض مصرف این ماده است.
گل؛ بخش های مسئول آرام بخشی مغز را فلج می کند و خود جایگزین آن می شود، ازاین رو با مصرف نکردن این ماده، فرد گرفتار اضطراب شدید، بی قراری، وحشت زدگی، تپش قلب شدید و… می شود. یعنی اگر ماده یک ساعت دیرتر از موعد به فرد برسد آغاز به پرخاشگری می کند و شخص به «سندرم بی انگیزگی» مبتلا می شود. این افراد نسبت به تحولاتی که در اجتماع رخ می دهد بشدت بی تفاوت هستند.
مصرف شیشه و عوارض آن
مت آمفتامین یا شیشه هم ماده محرک بسیار اعتیادآوری است که سیستم اعصاب مرکزی یعنی مغز و نخاع را شدیدا تحت تأثیر قرار می دهد. شیشه اثرات روحی و روانی دارد و با این که فرد ابتدا برای کاهش تنش و اضطراب از آنها استفاده می نماید، اما به مرور زمان باعث تخریب قسمتهایی از مغز می شود.
در ابتدا سوء مصرف شیشه سبب می شود که تجربه های لذت بخش با شدت بیشتری احساس شوند. فرضا اگر شما از شنیدن یک موسیقی لذت می برید و محو آن می شوید شخصی که از آن ماده محرک بهره برده است روی نت های آن موسیقی پا می گذارد و همراه با آن به پرواز در می آید؛ قدرت تمرکز و اعتماد بنفس در چنین فردی بشدت بالا می رود، خطر را از خود دور می داند.
یکی از رفتارهای پر خطر بعد از مصرف شیشه رفتارهای جنسی پرخطر است که احتمال مبتلا شدن به ایدز را بیشتر می کند.
اثرات مصرف شیشه بر روی مغز و عوارض آن
مصرف شیشه سبب ایجاد توهم و هذیان در فرد مصرف کننده می شود. مصرف این مواد سبب تغییر نوروترانسمیترها یا میانجی های شیمیایی در مغز و باعث توهم و هذیان در فرد می شود. فرد با این توهمات، دست به اعمال غیرعادی می زند و امکان دارد احساس کند بال دارد، پرنده است و از پنجره خویش را پایین بیندازد.
ایجاد بدبینی شدید، بی خوابی، بی قراری، اضطراب، پرخاشگری، کاهش اشتها و کاهش شدید وزن، کاهش حجم عضلات، ایجاد وسواس شست
و شو، مشکلات کبدی و ریوی از دیگر عوارض مصرف شیشه هستند.
درمان مصرف شیشه
درمان مواد محرک همچون شیشه از مشکل ترین درمان های سوء مصرف مواد است و احتیاج به تیم مجرب دارد. بر مبنای مدت، مقدار، نوع و روش مصرف امکان دارد فرد احتیاج به درمان دارویی یا بستری و یا به صورت درمان سرپایی داشته باشد. اختلالات روانپزشکی بیمار باید توسط روان پزشک آشنا به درمان سوء مصرف مواد بررسی و تحت درمان قرار گیرد به دنبال درمان یا همزمان باید آموزش خانواده، آموزش مهارت های بهبودی اولیه و جلوگیری از بازگشت و رفتار درمانی صورت گیرد.
نقش خانواده در جلوگیری از مصرف مواد مخدر
اما برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر توسط افراد، «خانواده» یکی از مهم ترین عوامل در پیشگیری شمرده می شود، چونکه والدین موثرترین افراد زندگی کودکان هستند و از آغاز زندگی او به فرد دسترسی دارند، آنها مهم ترین الگوی رفتاری فرزندان هستند و سوم آن که بهترین زمان برای پیشگیری اولیه از مصرف مواد، سالهای زندگی فرد در خانواده یعنی از کودکی و نوجوانی است.
چند مهارت اساسی برای سالم نگهداشتن فرزندان از اعتیاد و استقامت و ثبات خانواده
ارتباط خوبی با فرزندانمان برقرار نماییم و آنرا حفظ کنیم
به جای نصیحت و موعظه، احساسات فرزندانمان را درک نماییم و به آنها احترام بگذاریم. این مورد بسیار بدیهی در اغلب خانواده ها به علل مختلف همچون ساعات طولانی کار هر یک از والدین فراموش می شود.
والدین باید تلاش کنند هر روز حداقل دقایقی را جهت گفتگو با هر یک از فرزندان اختصاص دهند. همینطور ضمن ایجاد شرایط مناسب از فرزندانشان بخواهند پرسش هایشان را مطرح کنند و راجع به دیدگاه ها، اهداف، علائق و آرزوهای خود صحبت کنند.
گوش کردن فعال را تمرین کنیم
برای گوش کردن فعال مهم می باشد که وقتی فرزندان می خواهند صحبت کنند، فعالیتهایی مثل تماشای تلویزیون، خواندن روزنامه یا کار منزل را قطع کنند. رویشان را به سمت او برگردانند و با ارتباط چشمی مناسب به وی نشان دهند که به قول هایش توجه دارند.
سوال کردن و نظرخواهی را فراموش نکنیم
وقتی کودک فکر می کند به نظراتش اهمیت داده می شود، در گفتگوها و اظهارنظرها مشارکت می کند. از همین رو هم در مورد مسائل روزمره و هم در رابطه با تصمیمات خانوادگی نظرخواهی شود.
بیشتر تشویق نماییم تا انتقاد
یادآوری توانایی ها و صفات خوب کودکان به آنها کمک می نماید ارزش های خویش را بهتر بشناسند و اعتماد بنفس داشته باشند. تاکید بر صفات منفی و نقاط ضعف به صورت تکراری و با لحن سرزنش آمیز کمکی نخواهد کرد، بلکه فرزندان را از والدین دور می کند.
حواسمان به کنجکاوی کودکان باشد
خیلی از کودکان و نوجوانان نسبت به مواد مخدر کنجکاو هستند و برخی به خاطر ارضای حس کنجکاوی مواد مصرف می کنند. از همین رو ضروری است والدین راجع به موادی که امکان دارد فرزندانشان با آنها مواجه شوند آشنایی داشته باشند و با برقراری ارتباط مناسب، آنها را از عواقب مصرف مواد آگاه کنند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~