در آستانه چهل وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی تشریح شد خدمات درمانی رایگان تامین اجتماعی به بیمه شدگان

در آستانه چهل وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی تشریح شد خدمات درمانی رایگان تامین اجتماعی به بیمه شدگان

در آستانه چهل وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی تشریح شد خدمات درمانی رایگان تامین اجتماعی به بیمه شدگان

به گزارش مدل کودک، مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی توسعه ظرفیتهای درمانی و عمق بخشی به خدمات سلامت را ازجمله راهبردهای تحولی مورد توجه این سازمان در دولت سیزدهم اعلام نمود و اظهار داشت: بخش درمان سازمان تامین اجتماعی علاوه بر آن که بزرگترین خریدار راهبردی خدمات درمانی است، با دراختیار داشتن شبکه ای گسترده از ظرفیتهای درمانی ملکی، دومین تولیدکننده خدمات سلامت بعد از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، دکتر مهدی ناقوسی در آستانه ایام الله دهه فجر و چهل وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، اضافه کرد: هم اکنون شبکه درمان ملکی یا مستقیم سازمان تامین اجتماعی مشتمل بر ۴۰۴ مرکز درمانی ملکی در سراسر کشور است که ۸۴ مرکز شامل ۷۹ بیمارستان (۷۶ بیمارستان ملکی و ۳ بیمارستان هیات مدیره ای) و ۵مرکز جراحی محدود و ۳۲۰ مرکز نیز خدمات سرپایی رایگان به بیمه شدگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی ارائه می دهند.
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی، تعداد کل تخت های بیمارستانی کشور را بر طبق آمارهای رسمی بیش از ۱۵۱ هزار تخت فعال اعلام نمود و اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی با دراختیار داشتن ۱۱ هزار و ۵۹۳ تخت فعال بیمارستانی، بعد از دانشگاه های علوم پزشکی کشور، بیشترین تعداد تخت های بیمارستانی را در مراکز درمانی ملکی خود برای ارئه خدمات درمانی به بیمه شدگان در اختیار دارد که در سال ۱۴۰۱ در مجموع تعداد بستری شدگان در این مراکز بیش از یک میلیون نفر بوده است.
ناقوسی با بیان اینکه در برنامه توسعه بخش درمان سازمان تامین اجتماعی، علاوه بر راه اندازی مراکز جدید و توسعه ظرفیتهای موجود، ارتقای شیفت فعالیت ۱۰ مرکز برای هر سال پیش بینی شده که در دوسال گذشته برای ۲۰ مرکز انجام شده است، همین طور ایشان اضافه کرد: تعداد ۴۶ دستگاه آمبولانس جهت استفاده در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی خریداری شده که در مراحل نهایی تحویل به مراکز درمانی است. همین طور نیازسنجی دستگاه های با تکنولوژی پیشرفته (های تک) نیز در مراکز درمانی تامین اجتماعی انجام شده و ۳ دستگاه ام آرآی، ۱۵ دستگاه سی تی اسکن، یک دستگاه سی تی آنژیو، یک دستگاه آنژیوگرافی به همراه دو دستگاه سنگ شکن درحال تهیه است که خرید ۱۴ قلم از این تجهیزات بصورت متمرکز توسط شرکت تجاری تامین اجتماعی صورت خواهد گرفت که قراردادهای آن منعقد شده و مابقی توسط مدیریت های درمان استانها درحال انجام پروسه خرید است.
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: تعداد کل مراجعین سرپایی به مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۴۰ میلیون نفرمراجعه بوده که در مقایسه با سال پیش از آن رشد ۵/۱۷ درصدی داشته است. این میزان رشد در ویزیت سرپایی پزشکان معادل ۸/۱۶ درصد و در بخش خدمات تشخیصی-درمانی معادل ۲/۱۸ درصد بوده است.
وی همین طور اظهار داشت: در بخش خدمات بستری نیز کل بستری شدگان در مراکز ملکی سازمان در سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون نفر بوده که نسبت به سال پیش از آن رشد ۱/۱۱ درصدی داشته است. در این سال همین طور تعداد اعمال جراحی انجام شده در مراکز ملکی سازمان ۴۶۹ هزار و ۸۸۷ عمل و جمع کل تعداد سزارین و زایمان طبیعی انجام شده در این مراکز نیز ۱۰۶ هزار و ۲۴۸ مورد بوده است.
دکتر ناقوسی تعداد کل مراجعات سرپایی به مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی در شش ماهه ابتدای سال جاری را معادل ۶۷ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر با رشدی ۲/۴ درصدی در تعداد ویزیت سرپایی پزشکان و تعداد کل بستری شدگان در این مراکز در مدت مورد اشاره را ۴۳۳ هزار و ۴۱۸ نفر با رشدی ۷/۳ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل اعلام نمود و اظهار داشت: اجرای نظام ارجاع داخلی در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی یکی از مهم ترین برنامه هایی است که در بخش درمان مستقیم این سازمان درحال پیگیری است تا از ظرفیت این مراکز و نیز پزشکان فعال در این مراکز، استفاده حداکثری در راه ارائه خدمات به بیماران بیمه شده صورت گیرد.
وی ادامه داد: برنامه غربالگری افراد در معرض خطر سرطان برست (پستان) و سرطان دستگاه گوارش تحتانی با هدف شناسایی سریع بیماران و شروع سریع سیر درمان قبل از جدی شدن مشکل در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان درحال اجراست و در کنار آن باتوجه به اهمیت موضوع پیشگیری، طرح استقرار کلینیک دیابت و فشار خون نیز در مراکز واجد شرایط پیگیری شده و تا حالا تعداد کلینیک های فعال این طرح در مراکز درمانی تامین اجتماعی به ۲۱۰ کلینیک در آخر سه ماهه دوم سال ۱۴۰۲ رسیده است.
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی، برنامه استانداردسازی فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی بلوک های زایمان در مراکز منتخب با رویکرد قرارگرفتن سه مرحله زایمان (آمادگی برای زایمان، زایمان و بهبودی بعد از زایمان) در یک فضا را از برنامه های حوزه درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی معرفی نمود و اظهار داشت: باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری در حوزه فراهم آوردن زمینه های مناسب برای افزایش موالید، اجرای برنامه استانداردسازی فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی بلوک های زایمان در مراکز درمانی تامین اجتماعی سرعت گرفته و تا انتهای سال جاری این طرح در ۲۹ مرکز اجرا می گردد.
استانداردسازی بخش اورژانس بیمارستان های سازمان تامین اجتماعی از دیگر برنامه های درحال پیگیری در بخش درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی است. دکتر ناقوسی دراین زمینه اظهار داشت: در اجرای استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه اورژانس های بیمارستانی، تا انتهای سال ۱۴۰۱ استانداردسازی اورژانس در ۲۴ مرکز انجام شده و عملیات این طرح در ۹ مرکز دیگر در سال ۱۴۰۲ شروع شده که امیدواریم تا پایان این سال به پایان برسد.
وی در مورد سطح کیفی خدمات مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: در ارزیابی های اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۸ درصد از مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی دارای رتبه یک و یک برتر بوده اند و امسال نیز بیمارستان های حضرت فاطمه (س) نجف آباد استان اصفهان و دکتر غرضی سیرجان استان کرمان حائز رتبه درجه یک برتر و پیامبر اعظم (ص) کرمان، شهدای کارگر یزد، امام خمینی (ره) اراک و خلیج فارس استان هرمزگان کاندید درجه یک برتر و عالی هستند.
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی در مورد اقدامات انجام شده در حوزه جذب و نگهداشت پزشکان نیز اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ ضابطه تبدیل وضعیت پزشکان قراردادی به تصویب هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی رسید و در مرحله اول در سال مورد اشاره حدود ۵۷۰ نفر از پزشکان قراردادی، مشمول تبدیل وضعیت شدند و انتظار می رود با ابلاغ مصوبه جدید از هیئت امنای سازمان و کاهش سابقه موردنیاز برای تبدیل وضعیت پزشکان متخصص، تعداد بیشتری مشمول این ضابطه شوند و شرایط بهتری در جذب و نگهداشت پزشکان متخصص در مراکز درمانی داشته باشیم. علاوه بر این، برای حل مشکلات تامین نیروی انسانی در بخش درمان، امکان بکارگیری پزشکان متخصص بازنشسته تا سقف ۶۴ ساعت در هر ماه نیز فراهم شده تا بنا به نیاز هر مرکز، از ظرفیتهای موجود استفاده گردد.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ و با گرفتن مصوبات لازم از هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان، بازبینی دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد (پرکیس) پزشکان با لحاظ نیازهای مراکز درمانی و در اولویت قرار گرفتن مناطق محروم، انجام و جهت اجرا از شروع سال به مدیریت های درمان استانها ابلاغ گردید که می تواند نقش مؤثری در ارتقای کیفی و کمی خدمات درمان و جذب و نگهداشت پزشکان و در نهایت افزایش رضایتمندی مراجعان داشته باشد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~