یك متخصص روانشناسی كودك و نوجوان مطرح كرد آغاز مراحل تربیت جنسی کودکان از دوران شیرخواری

یك متخصص روانشناسی كودك و نوجوان مطرح كرد آغاز مراحل تربیت جنسی کودکان از دوران شیرخواری

یك متخصص روانشناسی كودك و نوجوان مطرح كرد آغاز مراحل تربیت جنسی کودکان از دوران شیرخواری

به گزارش مدل کودک، یک متخصص روانشناس کودک و نوجوان ضمن اشاره به این که والدین علاوه بر وظیفه تأمین پوشاک و غذای فرزندان شان، باید به صورت صحیح آگاهی و تربیت جنسی فرزندان شان را هم بالا برند، اظهار داشت: مراحل تربیت جنسی از دوران شیرخواری شروع می شود، چونکه روح و ضمیر ناخودآگاه در این مرحله بسیار آگاه است.
گوهریسنا انزانی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به چرایی اهمیت تربیت جنسی، خاطرنشان کرد: انسان ها دارای ابعاد مختلف جسمی و روحی هستند که هر یک از این ابعاد بر دیگری اثرگذار است، اظهار نمود: رشد ابعاد مختلف جسمی و روحی باید به صورت همزمان با یکدیگر رخ دهد و آموزش در هر مرحله باید متناسب با آن مرحله باشد. دراین میان، مسائل جنسی به صورت قابل ملاحظه ای ابعاد زندگی افراد را تا انتهای عمر تحت تأثیر قرار می دهند، چونکه هدف از تربیت جنسی، رشد و تکامل فردی و ایجاد نسل سالم می باشد.
وی با اشاره به اینکه والدین تنها وظیفه تأمین پوشاک و غذای فرزندان شان را ندارند و باید آگاهی و تربیت جنسی را به صورت صحیح به فرزندان شان منتقل کنند، اظهار داشت: برپایه تحقیقات صورت گرفته، والدین کمبود اطلاعات ندارند، بلکه نمی دانند باید چگونه این اطلاعات را به فرزندانشان منتقل کنند. بعضی از والدین به علت حیا و برخی دیگر به علت ترس از نتایج منفی، از دادن اطلاعات در زمینه تربیت جنسی به فرزندان شان خودداری می کنند. این درحالیست که اگر این آموزش ها در سنین مناسب در اختیار فرزندان قرار نگیرد، آنها از منابع دیگری اطلاعات کسب می کنند و همین مساله، منجر به صدمه دیدن آنها خواهد شد.
این روانشناس کودک با اشاره به اینکه مهم ترین قسمت تربیت در کودکان، تربیت هویت یعنی هویت جنسی است، اظهار داشت: ضروری است تربیت جنسی توسط والدین آگاه به فرزندان آموزش داده شود.
انزانی در ادامه ضمن اشاره به مراحل تربیت جنسی، اظهار داشت: مراحل تربیت جنسی از دوران شیرخواری شروع می شود، چونکه روح و ضمیر ناخودآگاه در این مرحله بسیار بسیار آگاه است. معمولا کودکان تا حوالی ۳ سالگی نسبت به اعضای بدن خود کنجکاوند.
این روانشناس کودک و نوجوان ضمن اشاره به این که تربیت جنسی از سنین خاصی شروع می شود، اظهار داشت: از آنجاییکه غریضه جنسی در وجود همه کودکان وجود دارد، والدین باید پیش از دوران تکوین نطفه به فکر تربیت جنسی فرزندان شان باشند و مانند انگیزه های دیگر مثل تشنگی و گرسنگی در راه صحیح آن گام بردارند. ماکارن کو- روانشناس هم تربیت جنسی را مستلزم توانایی فوق العاده، نزاکت خاص و تیزهوشی بسیار زیاد می داند که باید با سن و رشد فرزند هماهنگ باشد و از آنجاییکه کودکان تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند ضروری است هر فرزندی، آگاهی لازم را از راه والدین کسب کند.
انزانی ضمن اشاره به پیش شرط های تربیت جنسی کودکان، توضیح داد: والدین در ابتدا باید با مراحل رشد جنسی کودک آشنا باشند و بدانند که چگونه برخورد سازنده داشته باشند. همینطور با عنایت به خصوصیت های روانشناختی و زیست شناختی کودکان، توجه نمایند که آموزش زودرس و شتاب زده به همان میزان صدمه رسان است که آموزش با تاخیر، پنهانکاری و نادیده گرفتن صدمه رسان خواهد بود.
وی افزود: در صورتیکه والدین به سوالات و کنجکاوی کودکان واکنش مناسب نشان دهند و با عنایت به ظرفیت و درک کودک، به دور از مخفی کاری و سرکوب بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، خطر اختلالات جنسی کودکان کاسته می شود. کنجکاوی کودکان در ابتدا جنبه شناختی دارد؛ در واقع آنها به دنبال یادگیری مطالب جدید هستند تا آگاهی خویش را بالا برند و این درحالیست که عمدتا والدین از این مساله می ترسند و آنرا سرکوب می کنند. بنابراین ضروری است والدین بدانند که از سنین کودکی بخصوص دوران مهد کودکِ فرزندان با کنجکاوی آنها مواجه خواهند شد. پس والدین ضمن کاهش ترس های خود، تلاش کنند بدون خشم با فرزندان ارتباط برقرار کنند و با سوال های بازپاسخ، یعنی از کجا، چه چیزی شنیدن، در حد ظرفیت و شناخت، اطلاعات مناسبی در اختیار فرزندان قرار دهند. برپایه مطالعات انجام شده، کودکانی که اطلاعات و آگاهی مناسبی داشته اند توانسته اند بیشتر از بقیه کودکان از خود مراقبت کنند.
این روانشناس ضمن اشاره به برخی اقدامات برای تربیت جنسی، افزود: والدین در ابتدا باید رعایت نمایند که محل خواب و استراحت خویش را از فرزندان شان جدا کنند. برای فرزندان مرز بگذارند و آنها را آگاه کنند که اجازه ورود به اتاق خواب والدین را ندارند. از شوخی های نامناسب در مقابل کودکان اجتناب کنند. پوشش متناسب داشته باشند. برای استحمام کودک، والد همجنس با کودک این کار را انجام دهد. فیلم هایی که کودکان تماشا می کنند، متناسب با سن کودکان باشد.
وی افزود: والدین در شستشوی کودکان مراقبت کنند. از پس از سنین ۳٫۵ سالگی، کودکان درگیر کنجکاوی هستند و به همین دلیل، در بازی ها هیچگاه دو کودک هم سن را با یکدیگر تنها نگذارند. به حس های کودکان توجه نمایند. بیشترین صدمه ای که کودکان تجربه می کنند از سمت اعضای خانواده است و بیشترین لمس ها و صدمه ها در اعضای خانواده اتفاق می افتد. همینطور والدین دقت کنند که آموزش ها تدریجی و آهسته صورت گیرد و قرار نیست همه جزئیات گفته شود. البته والدین نباید دروغ بگویند. پاسخ ها باید به زبان ساده و متناسب با سن کودک باشد. شوخی، مسخره کردن، خندیدن و… نباید وجود داشته باشد و آگاهی باید طوری بیان شود که کودک احساس گناه نکند، بلکه احساس ارزشمندی کند.
انزانی در انتها اظهار داشت: با توجه به این که صدمه ها از سمت اعضای نزدیک خانواده بیشتر است ضروری است والدین در رابطه با لمس های خوب و بد هم خودشان آگاه باشند و هم آنرا از سن سه سالگی به کودکان آموزش دهند و تحت هیچ شرایطی آنها را با اعضای خانواده تنها نگذارند تا کودکان بتوانند راجع به این موضوعات با والدین صحبت کنند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~