تعلیم و تربیت مهم ترین زیرساخت توانمندسازی دانش آموزان معلول

تعلیم و تربیت مهم ترین زیرساخت توانمندسازی دانش آموزان معلول

تعلیم و تربیت مهم ترین زیرساخت توانمندسازی دانش آموزان معلول

به گزارش مدل کودک، رئیس سازمان بهزیستی کشور از امضای تفاهمنامه این سازمان با آموزش و پرورش استثنایی کشور در جهت توسعه فعالیتهای آموزشی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی موردنیاز گروههای دارای معلولیت اطلاع داد.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، علی محمد قادری در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به نقش آموزش و پرورش استثنایی برای حدود یکصد هزار دانش آموز که مسیر رشد و تعالی را در این مدارس طی می کنند اظهار داشت: امید است بتوانیم با همدلی و هم افزایی میان دو مجموعه بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی مسیر روشنی را برای خانواده های آنها و برای اثربخشی خدمات آموزش و پرورش استثنایی برای این دسته از افراد داشته باشیم.
وی ادامه داد: امروز می خواهیم در راه گفتمانی و ایجاد رابطه حرفه ای میان دو دستگاه که با فرصت کم مقرر است بالاترین خدمت را داشته باشند و همینطور خدمات موثر، مستمر و به هنگام در اختیار افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها قرار گیرد، گام برداریم.
در ادامه این مراسم طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور هم در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه توفیق خدمت به قشری از جامعه را داریم که نیازمند توجهات خاص هستند، اظهار داشت: امید است بتوان خدمت بی منتی را برای افراد فراهم نمود.
وی ضمن اشاره به این تفاهمنامه و روز جهانی افراد دارای معلولیت، با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور یکی از کلیدی ترین دستگاههای کشور در زمینه رفاه و توسعه عدالت اجتماعی در کشور است، اظهار نمود: قریب به ۷ میلیون نفر زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و معلولان هم بخش مهم این گروه هدف هستند.
طریفی حسینی اضافه کرد: اگر بخواهیم حضور فعال اجتماعی معلولان و توانمندسازی آنها را داشته باشیم و حیات فعال و پویایی برای آن فراهم نماییم، لازمه آن اینست الزامات و ضروریات این کار از قبل فراهم گردد. تعلیم و تربیت مهم ترین زیرساخت و الزامی است که باید برای آنها فراهم نماییم.
طریفی حسینی ضمن اشاره به این که توانمندسازی و تبدیل شدن این افراد به عضو فعال و موثر جامعه از رهگذر آموزش و پرورش می گذرد، اظهار داشت: بنابراین ما در آموزش و پرورش برای این افراد سرمایه گذاری می نماییم.
وی با اشاره به اینکه مهم ترین ساحت عدالت اجتماعی، عدالت تربیتی است، تصریح کرد: سال جاری در کنار شعار جهانی روز معلولان در آموزش و پرورش هم شعاری تحت عنوان توسعه عدالت تربیتی و توجه به تفاوتهای فردی انتخاب کردیم. ما از منظر تعلیم و تربیت به مقوله معلولیت نگاه می نماییم.
وی اعتقاد دارد که تعلیم و تربیت برای افراد دارای معلولیت فرصتی فراهم می آورد که بتوانند به صورت همه جانبه ظرفیتها و استعدادهای خویش را به منصه ظهور برسانند و تبدیل به یک عنصر فعال در جامعه شوند و از این طریق در رشد و توسعه کشور نقش آفرین باشند. با این نگاه سازمان آموزش و پرورش استثنایی طی این سه دهه توانسته خدمات قابل توجهی به دانش آموزان استثنایی در همکاری با دستگاههای مختلف عرضه نماید.
در تفاهمنامه همکاری مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنائی و سازمان بهزیستی کشور در جهت اجرای قانون پشتیبانی از حقوق افراد دارای معلولیت آمده است: نظر به لزوم توسعه فعالیتهای آموزشی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی مورد نیاز گروههای دارای معلولیت و اهمیت تقویت ارتباط های بین بخشی در جهت گسترش کمی و کیفی این خدمات است.
خدمات مورد احتیاج به موارد ارجاعی از جانب طرفین و بر مبنای ضوابط درون سازمانی تدوین و اجرای طرح ها و پروژه های مشترک در جهت تسهیل دسترسی کودکان دارای معلولیت در مناطق روستایی و صعب العبور به تحصیل در مدارس عادی و پذیرا، تبادل داده های حاصل از عرضه خدمات تشخیصی و مداخلات توانبخشی به کودکان و دانش آموزان دارای معلولیت، همکاری معلمین دانش آموزان دارای معلولیت در مناطق روستایی با تسهیل گران برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR، همکاری در شناسایی، جذب و آموزش افراد دارای معلولیت جا مانده از تحصیل همچون تعهدات مشترک این تفاهمنامه است.
بر طبق این تفاهمنامه همینطور همکاری در تهیه متناسب سازی و بومی سازی محتوا و رشته های آموزش ویژه افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها، ارجاع نوآموزان و دانش آموزان دارای معلولیت به مراکز بهزیستی در مناطقی که آن سازمان دارای مرکز توانبخشی است. در اختیار گذاردن منابع آموزشی برای آماده کردن کودکان دارای معلولیت جهت پذیرش موفق در مدارس آموزش و پرورش استثنائی، ارجاع فارغ التحصیلان مدارس استثنائی به کارگاه های تولیدی و مراکز پشتیبانی شغلی بهزیستی همچون تعهدات سازمان آموزش و پرورش استثنائی است.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~