در تشریح اقدامات یك ساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صالحی: دغدغه یوزپلنگ ایرانی داریم اما

در تشریح اقدامات یك ساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صالحی: دغدغه یوزپلنگ ایرانی داریم اما

در تشریح اقدامات یك ساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صالحی: دغدغه یوزپلنگ ایرانی داریم اما

مدل كودك: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما دغدغه یوزپلنگ ایرانی داریم كه باید هم داشته باشیم اما دغدغه این كه موسیقی اقوام كه بخشی از فرهنگ ما در فنا است، نداریم؛ در حالیكه این ریشه های عمیقی كه از دست می دهیم، دیگر در عمق كشت نمی گردد و سطحی است.

به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، سیدعباس صالحی درباره اقدامات و عملكرد یك ساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان كرد: شفافیت به اعتماد كمك می نماید و ما این مسئله را به صورت جدی در این وزارتخانه دنبال كردیم. بنابراین در دبیرخانه این وزارتخانه اقداماتی برای دسترسی آزاد به اطلاعات صورت گرفته است.

هر چه حاكمیت در اتاق شیشه ای زندگی كند، امن تر است

او افزود: در حیطه حمایت ها و مجوزها وارد فضای شفاف شدیم تا به اتاق شیشه ای نزدیك تر شویم. هر چه حاكمیت در اتاق شیشه ای زندگی كند، امن تر است. مردم در دیواره های شیشه ای از حاكمیت دفاع می كنند. ما در توزیع جغرافیایی بخصوص فرهنگ دچار بی عدالتی هستیم و برای نزدیك شدن به عدالت رویكردهایی انجام داده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این كه در دنیا، ایران را با فرهنگ و هنر می شناسند، اضافه كرد: تاریخ كشور ما با فرهنگ و هنر معنا پیدا می كند. می توان به ظرفیت های فرهنگ و هنر بعنوان یكی از گزینه های اقتصادی فكر كرد. دیپلماسی فرهنگی و هنری از نكات قابل توجهی است كه به آن امید بسته ایم. می توان خروج از انزوا را با فرهنگ و هنر جواب داد و به وسیله آن در بسته را بشكنیم و دیوارها را بشكافیم. به همین منظور اقداماتی در این زمینه صورت گرفته یا در حال انجام می باشد.

صالحی كه در برنامه «نگاه یك» كه شامگاه شنبه سوم شهریور ماه از شبكه یك سیما پخش گردید، درباره كمبود كاغذ و گرانی آن هم بیان كرد: شاید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه ۷۰ متولی كاغذ بود و كاغذ وارداتی را عرضه می كرد اما این وزارتخانه از دهه ۸۰ و پس از هدفمندی یارانه ها در سیاستگذاری این بخش نقشی نداشت. حدود ۴۰۰ هزار تن كاغذ مصرف داریم كه بخشی از آن در آموزش و پرورش، بخشی به صورت آزاد و بخش دیگری را در نشر و مطبوعات مورد نیاز است.

دفاع از كاغذ بعنوان كالای اساسی

او اعلام نمود: در انتها سال قبل ما از كاغذ بعنوان یكی از كالاهای اساسی دفاع كردیم و در مقطعی كه قیمت دلار ۳۲۰۰ و امروز كه ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان است، بعنوان كالای اساسی قرار گرفت. مسیری كه در حوزه كاغذ از جانب متولیان حركت می كند، ثبت سفارش از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت و ثبت ارز در بانك مركزی است. به همین منظور ستاد و كارگروهی شكل گرفت. وقتی قیمت كاغذ دو برابر و نیم و در مطبوعات سه برابر می شود، روی قیمت تمام شده محصولات اثر می گذارد. نشریات و مطبوعات با تغییر قیمت دچار التهاب می شوند و باید به آنها حق داد اما همه بحث ها به این داستان برنمی گردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همینطور درباره سرانه مطالعه توضیح داد: گاهی دربار سرانه مطالعه به شكل اغراق آمیز صحبت می گردد. به صورت متوسط بحث ۱۳ دقیقه مطالعه در روز را برای كتاب داریم كه شامل روزنامه و مجله نمی گردد و اگر بخواهیم با آمار خواندن مطالب در فضای مجازی مقایسه نماییم این رقم بالاتر می رود. با این وجود آن چه مورد نظر است نشان دهند فاصله با بعضی از كشورها است كه این مورد می تواند علت شناسی خودش را داشته باشد و می توان درباره علت های آن مفصل صحبت كرد. یكی از این عامل ها این است كه ما خیلی سریع از فرهنگ شفاهی وارد فرهنگ تصویری شدیم.

صالحی با بیان این كه دوره فرهنگ مكتوب و خواندن در كشور ما طولانی نبود و كمتر نهادینه شد، اظهار داشت: از نظر ساختاری هم فضایی داریم كه باید برنامه های بیشتری پیش ببریم. سال قبل ۹۹ هزار عنوان كتاب چاپ اول داشتیم كه این تولید تناسبی با حوزه شبكه های توزیعی و مطالعه ما ندارد. در این زمینه اقدامات متعددی صورت گرفته است. بحث باشگاه های كتابخوانی را برای كودك و نوجوان داشتیم و هم اكنون حدود ۸ هزار باشگاه با ده ها هزار عضو داریم. مشابه این كار را در مهدكودك ها شروع كردیم تا روزهای دوشنبه كتابخوانی صورت بگیرد.

كودكان و نوجوانان ۷۶ درصد كتابخوان ها

او با بیان این كه حدودا ۷۶ درصد كتابخوان ها در بخش كودك و نوجوان است، اضافه كرد: این كه كتابخوانی را از دوران كودكی جدی نماییم به كم كردن فاصله تاریخی كمك می نماید. بحث مروج كتابخوانی را داریم كه به یك شبكه هنری تبدیل شدند. پویش و كمپین كتابخوانی سبب شده تا ۱۳۰۰ روستا در این حوزه به شكل مدنی پایتخت كتاب در ۱۵۰ شهر كنار هم قرار گرفته و كار كنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره یارانه مطبوعات هم توضیح داد: اقدام خوبی كه از دولت قبل شروع شده و در این دولت ادامه دارد، شفافیت در بخش یارانه مطبوعاتی است. در سامانه یارانه مطبوعاتی، یارانه های توزیع شده، مشخص است. می توان ۵۰ میلیارد تومانی كه در سال قبل به چه مطبوعاتی داده شده را با رجوع به سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دید. همینطور ۲۰ میلیارد یارانه ای كه ۱۰ میلیارد آن پرداخت شده و مابقی آن در حال پرداخت است، مشخص است.

صالحی درباره شفافیت مالی در وزارتخانه هم بیان كرد: در سال ۹۷ كلیت حمایت های مالی از ناحیه توسعه منابع به افراد و موسسات انجام و پرداخت شده است كه در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل رویت است. معاونت های مختلف موظف شده اند پس از ۴۵ روز از جشنواره ها، هزینه كردهای آن را اعلام كنند. مجوزها یكی از حوزه هایی هستند كه مردم باید آگاه باشند این مجوزها به چه كسانی داده شده است. بنابراین اعلام كردیم كه این مورد در چند ماه آینده صورت گیرد. همینطور در بخش نامه ها اعلام كردیم كه قراردادهای مالی عرضه شوند. اطلاعات مربوط به مدیران، معاونان و مدارك تحصیلی و سوابق آنها در وزارت فرهنگ و ارشاد روی خروجی وبسایت این وزارتخانه قرار گرفته است. امكان دارد خطاهایی هم در این زمینه داشته باشیم اما این حس كه مردم شفاف ببینند را به وجود می آورد.

توضیحاتی درباره پول های آلوده ای كه وارد فرهنگ شده اند

او در پاسخ به پول های آلوده ای كه گفته می گردد وارد فضای فرهنگی شده اند، هم اظهار نمود: فرهنگ و هنر حوزه ای است كه باید بخش خصوصی حتما وارد آن شود و اگر بخواهیم این فضا را با نگاه دولتی هدایت نماییم، ناكارآمد خواهیم ماند. باید اصل ۴۴ را در فرهنگ جدی بگیریم. نگاه ما این است كه مردم بخشی از عملیات حوزه فرهنگ باشند و بدون آنها این حركت جلو نخواهد رفت. سال قبل در حوزه سینما ۱۰۰ سالن ساخته شد. امسال هم حدود ۱۹ سینما ساخته و حدود ۱۰ سینما هم بازسازی شده است. این ارتقا فضای سینمایی به بركت بخش خصوصی است.

سرمایه گذاران فرهنگی رغبت مالی ندارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۰۰ هزار اجرای تئاتر و بیش از پنج میلیون تماشاگر در این حوزه داشتیم كه بخشی از آن به تماشاخانه های خصوصی برمی گردد. در سال ۱۳۹۲ كل فروش سینما ۳۰ میلیارد تومان و سال قبل ۱۸۴ میلیارد تومان بوده است. امسال در چهار ماهه اول سال این رقم ۱۰۶ میلیارد تومان بوده كه نسبت به سال قبل كه ۷۵ میلیارد تومان بوده است، بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است. اگر زیرساخت ها پدید آمده است، عملا رونق خوبی در سینما هم داشته ایم.

صالحی افزود: اگر بخش فرهنگ و هنر رسانه گرفتار انحصار از ناحیه سرمایه گذاران خاص شود، بخش خصوصی را تلف می كند و اگر می خواهیم اقتصاد سالم داشته باشیم باید مراقب باشیم انحصار پدید نیاید. سرمایه گذار مالی در بخش فرهنگ و هنر رغبت مالی ندارد بنابراین باید مواظبت نماییم بخش خصوصی را پر رقابت نماییم.

او شفاف سازی در حوزه اقتصادی را یكی از عناصری دانست تا در این حوزه به سمت پولشویی نرویم و اضافه كرد: شفافیت را باید از خودمان شروع نماییم تا بخش خصوصی هم آن را انجام دهد. من باید بعنوان بخش دولتی حمایت های خودم را داشته باشم تا از بتوانم از بخش خصوصی هم توقع داشته باشم شفاف عمل كند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این كه وزارت فرهنگ و ارشاد نقدهای موجود را می پذیرد، اظهار داشت: ما با آنچه باید باشیم، فاصله قابل توجهی داریم. قسمت پر لیوان را دیدن می تواند كمك نماید مسیری كه طی می نماییم را با امیدواری بیشتری حركت نماییم. در خلال ۴۰ سال در حیطه های مختلف هنر اتفاقات خوبی افتاده است. به تعبیر مقام معظم رهبری رویش هایی داشتیم كه اندك نبودند. نیمه خالی در حوزه كیفیت بیشتر است اما آن چه در این ۴۰ سال داشته ایم كم نیست. پس از انقلاب اسلامی آن چه از فضای سینما داشتیم چه بود؟ فیلم هایی كه ریشه در تاریخ و هویت ما داشتند، محدود بودند اما حالا از ۹۰ فیلمی كه تولید می شود، ۲۰ فیلم قابل دفاع هستند.

صالحی اظهار داشت: امسال برای اولین بار تصمیم گرفتم فیلم های جشنواره فیلم فجر را نبینم تا گفته نشود نگاه من در داوری فیلم ها تاثیر داشته است و فقط فیلم «تنگه ابوغریب» را دیدم. این كه جنگ به صورت حسی و با استفاده از پرده سینما به نسل چهارم كه آن را از نزدیك ندیده بودند، منتقل شود قابل تامل است.

سواد هنری هم لازم است

او در بخش دیگری از صحبت هایش به سواد هنری اشاره نمود و اظهار داشت: این كه جامعه سواد بهداشتی داشته باشد مهم می باشد اما در حوزه فرهنگ هم سواد هنری لازم است تا جامعه درگیر این شوند كه فیلم خوب چیست؟ صدا و سیما، مطبوعات و جامعه رسانه ای باید سواد فرهنگی و هنری را بالا برند. باید ادبیات اقتباسی را در حوزه هنر فعال نماییم. فولكلور و قصه های ایرانی قابل توجه هستند. موسیقی كلاسیك و موسیقی اقوام ایران پر هویت هستند. من در سفر به زنجان با مسلم عسگری دیدار كردم كه بیش از ۱۰۰ نوار ثبت و ضبط كرده بود. خیلی از این فرهنگ ها در فنا هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این كه برای این وضعیت باید چه كرد، توضیح داد: هنرمند باید با جامعه خودش ارتباط عمیق تری برقرار كند. كمك نماییم هنرمندان فضاهای ایرانی را بیشتر لمس كنند. در حوزه موسیقی ارتباط هنرمندان با فضای داخلی ایران بیشتر شود.

صالحی درباره بهبود فضای كسب و كار اعلام نمود: بهبود كسب و كار فرهنگی در حوزه اقتصادی فرهنگ نیازمند پیگیری است. در این بخش مشاغل فرهنگی و هنری را تعریف كردیم. سند اجرایی فرصت های شغلی فرهنگ و هنر را تعیین و به سازمان برنامه و بودجه داده ایم. در تكالیف برنامه ششم توسعه بحث لایحه نظام جامعه صنفی فرهنگ و هنر و بیمه بیكاری مطرح گردیده است. تلاش كردیم مجوزها كاهش پیدا كند. ۲۷ مجوز در تركیب برنامه ای لغو و فرآیندها را كوتاه كردیم. لایحه مالكیت معنوی كه در دولت قبل آماده شدف بود با رابطه خوبی كه با كمیسیون فرهنگی داریم و رفت و آمدهایی كه داشتیم دنبال كردیم و امیدواریم تا آخر امسال در صحن مجلس مطرح و به نتیجه برسد.

بودجه وزارت ارشاد نیم درصد بودجه كل كشور است

او با بیان این كه فضایی كه در فرهنگ و هنر كشور است، از نظر تعداد افراد قابل توجه است، اضافه كرد: یك و نیم میلیون فارغ التحصیل رشته هنر پس از انقلاب داشتیم. ۳۴۰ هزار دانشجوی رشته هنر در دانشگاه های مختلف داریم. دایره وسیعی از خانواده فرهنگ و هنر در كشور داریم؛ در حالیكه بودجه امور فرهنگی، تربیتی و گردشگری دو نیم درصد كل بودجه كشور است و بودجه وزارت ارشاد هم حدود نیم درصد از بودجه كل كشور است كه این رقم پایینی برای چنین خانواده محترمی به حساب می آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۰ دقیقه ای كه به زمان این برنامه افزوده شد به سوالی درباره وضعیت پوشش مردان و زنان در ایران پاسخ داد: زندگی جدید و مدرن با خودش هژمونی دارد و اثر خودش را می گذارد و این مورد مختص یك كشور نیست. ما باید در كشورمان بحث زیاد شدن طراحان لباس را دنبال نماییم تا رقابت با كیفیتی در این حوزه اتفاق بیفتد. این امر در حال جلو رفتن است. طراحان ایرانی قابل توجه هستند و نیاز است انجمن طراحان هم مثل انجمن های مشابه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فعال شود.

او بیان كرد: این حوزه باید بتواند برای ذائقه های متفاوت با قیمت های مناسب برای توده های مختلف مردم لباس طراحی كند. باید از جریان موسسات و انجمن طراحان مد و لباس حمایت های تسهیلاتی مناسبی شود تا كالاهایشان را با قیمت مناسب تری عرضه كنند. ما داریم لباس هایی با سبك های سنتی طراحی می نماییم اما گروهی هم هستند كه سلیقه مدرن دارند.

صالحی همینطور درباره شعار «ایران، تهران نیست» هم اظهار داشت: در یك سال اخیر به هفت استان سفر كردم كه توافق نامه هایی با استان دارها امضا كردیم تا چه كارهایی داشته باشند. در هفت استان ۴۲۲ میلیارد تومان برای نقشه فرهنگی سه ساله تنظیم كردیم كه با عنایت به بودجه محدودی كه داریم، رویكردهایمان ادامه دارد.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~