در آیین جهانی نوروز ظریف نشان نوروز را به محمد میرشكرایی اهدا كرد، تشویق چند باره ظریف توسط حاضران

در آیین جهانی نوروز ظریف نشان نوروز را به محمد میرشكرایی اهدا كرد، تشویق چند باره ظریف توسط حاضران

در آیین جهانی نوروز ظریف نشان نوروز را به محمد میرشكرایی اهدا كرد، تشویق چند باره ظریف توسط حاضران

به گزارش مدل كودك «نشان نوروز» برای اولین بار، به «محمد میرشكرایی»، تهیه كننده پرونده ثبت جهانی نوروز اهدا شد.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، آئین جهانی نوروز پنج شنبه ۹ اسفند در سالن همایش های برج میلاد و با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی و شهیندخت ملاوردی، با همراهی تعدادی از سفرهای كشورهای خارجی مقیم ایران برگزار گردید. در این مراسم وزیر امور خارجه نشان نوروز را به محمد میرشكرایی اهدا كرد.
میرشكرایی پس از گرفتن این نشان در سخنانی كوتاه بیان كرد: افتخار می كنم پژوهنده فرهنگ نوروز هستم و سال های جوانی ام را در این راه گذاشته ام. من وهمه همكارانم برای این ثبت جهانی سعی كردیم.
وی افزود: نوروز جشنی است كه امروز همه به آن مفتخرند و فكر می كنند برای جهانی پر از نوروز دو واژه «مردمان نوروز» و «جهان نوروز» اصطلاحاتی است كه در اثر تلاش همه همكارانم بوجود آمد.
حجت الله ایوبی، رئیس كمیسیون فرهنگی یونسكو كه سخنرانی خویش را به اشعار شاعران كشورهای مختلف از نوروز مزین كرد، اظهار داشت: ما افتخار می نماییم كه از سرزمین نوروز و گرما، روشنایی و آفتابیم. مردمان سرزمین نوروز مردم لبخندند. آئینی كه در فرهنگ این مردمان جایی دیرینه دارد. ما منتظران نسیم و نور هستیم. ما مردمانی هستیم كه می بخشیم با اینكه فراموش نكنیم.

او با اشاره به اینكه نوروز سفره رنگین الهی است، اظهار نمود: جهان نوروز مختصاتی دارد كه عاشق گرما و نور و خورشید است. مختصاتی كه در ادبیات ما هم موج می زند. ما سرزمینی هستیم كه هر سوی آن، مردمان بزرگی مانند شمس تبریزی، فروسی و اقبال لاهوری ایستادند و از مرزهای فرهنگی این سرزمین حمایت می كنند.

ایوبی اظهار داشت: مردان سیاست همیشه از زبان سیاست استفاده می نمایند اما مردان حوزه فرهنگ مجازند افزون بر زبان عقل، از زبان فرهنگ هم استفاده كنند. اگر قرار بود زبان ما فقط زبان سیاست باشد باید پنج سال نوروز را تعطیل می كردیم اما می توانیم از سال آینده و توسط كمیسیون ملی یونسكو هر سال نوروز را باشكوه تر برگزار نماییم و حتی سال آینده همه كشورهایی كه امسال نتوانستند در این مراسم باشند را به صحنه بیاوریم.
رئیس كمیسیون فرهنگی نوروز با اشاره به این كه در جهان نوروز حرف ها یكی است و آن حرف دل است، حضور ظریف وزیر امور خارجه در این آئین فرهنگی را نشان از احترام او به نوروز دانست و از حضور سفرای كشورهای دارنده آئین نوروز و همكاری هایشان برای برگزاری این آئین تشكر كرد.

علی درویش پور، مدیرعامل برج میلاد هم در سخنانی برای خیرمقدم اظهار داشت: نوروز در سه هزار سال گدشته نه كمرنگ شده و نه از بین رفته است، این یعنی قدم مبارك آن پس از سال ها هنوز می تواند خیلی از كشورها را در كنار یكدیگر بنشاند.
او با اشاره به خصوصیت های هر كدام از كشورهای همسایه ایران كه این فرهنگ را هنوز در خود دارد، اظهار نمود: همه ما فراتر از جغرافیای محدود كشورهایمان این آئین را پاس می داریم. آئینی كه می تواند بهانه ای برای همدلی ها باشد.

در حاشیه؛
*در زمان حضور ظریف در سالن و همینطور در زمان سخنرانی وی، او بارها توسط حاضران تشویق شد. تشویق ها به اندازه ای بودند كه ایوبی رئیس كمیسیون یونسكو در زمان سخنرانی خود و وقتی بیتی از مولانا درباره ی نوروز خواند كه «ظریف» یكی از كلمات این بیت بود، و با تشویق حاضران مواجه گردید، با خنده تصریح كرد این كلمه از ابتدا در داخل شعر قرار داشته و وی آنرا در شعر قرار نداده است.
*در فهرست سخنرانان “نوروز جهان” نام منصور غلامی هم ثبت شده بود اما حجت الله ایوبی رئیس كمیسیون یونسكو ابتدای سخنرانی خود اعلام نمود كه به خاطر ایجاد فرصت بیشتر برای هنرمندان و به احترام این عزیزان سخنرانی نمی كند.

*در میانه ی برگزاری این آئین، تكتم گردانی و نمایشی از سفره هفت سین توسط دو گروه، دقایقی بر روی سن اجرا شد. علاوه بر آن گروه های مختلف هنرمندان از كشورهای همسایه مانند آذربایجان و افغانستان قطعاتی از آئین نوروز را اجرا كردند.
با آخر اجرای عارف جعفری یكی از هنرمندان كشور افغانستان، حجت الله ایوبی رئیس كمیسیون یونسكو در تهران، با حضور روی سن و تشكر از آنها برای اجرایشان، خطاب به جعفری و گروه اش گفت؛ به زبان شعر دعایتان می كنم:
«خدایا مطربان را انگبین ده / برای ضرب دست آهنین ده
چو دست و پای وقف عشق كردند / تو همشان دست و پای راستین ده»
*تمبر «نوروز جهان» هم توسط ظریف و مونسان و وزیر علوم و تحقیقات و فناوری رونمایی و به امضا رسید.
*همچنین رونمایی از ربات نقاش توسط ظریف و وزیر علوم انجام شد، این ربات را چند دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر اختراع كرده بودند كه برای نمونه تصویر ظریف و مونسان كه قبل از آن، توسط ربات كشیده شده بود، به آنها اهدا شد. برپایه توضیح این ربات تصاویر را برپایه برنامه ریزی انجام شده، می گیرد و به سرعت می كشد.
*در حاشیه ی مراسم هم در فضای بیرونی سالن همایش ها چند میز به منظر نمایش صنایع دستی برگزار شده بود، اما صنایع دستی خاصی در معرض نمایش قرار نگرفته بود.
*حضور برخی مدعوین با فرزندان كوچكشان، به علت تولید سرو صدای بلندی كه خوانندگان در زمان اجرای آئین های سنتی خود داشتند، سبب به وجود آمدن صداهای ناهمگونی از گریه نوزادان در این میان شده بود.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~