نگاهی به كشوری كه بالاترین آمار ازدواج كودكان را دارد معضل ازدواج كودكان در نیجریه بیشتر فرهنگی است تا مذهبی

نگاهی به كشوری كه بالاترین آمار ازدواج كودكان را دارد معضل ازدواج كودكان در نیجریه بیشتر فرهنگی است تا مذهبی

نگاهی به كشوری كه بالاترین آمار ازدواج كودكان را دارد معضل ازدواج كودكان در نیجریه بیشتر فرهنگی است تا مذهبی

مدل كودك: بالاترین آمار ازدواج كودكان در جهان مربوط به نیجریه، كشوری با كمترین میزان توسعه یافتگی در جهان است و در حالیكه برخی تمایل دارند این معضل اجتماعی را به مذهب این كشور نسبت دهند، شواهد حاكی از این است كه این اتفاق بیشتر بعد فرهنگی دارد.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، سالانه شمار قابل توجهی از كودكان زیر ۱۸ سال در كشور نیجریه مجبور به ترك تحصیل و ازدواج می شوند این در شرایطی است كه بنا بر اعلام كنوانسیون بین المللی حقوق كودك، ازدواج كودكان غیرقانونی و در زمره ازدواج های الزامی است.
ماریا ادریسی، فعال حقوق بانوان و مدل محجبه و مسلمان در گزارشی در گاردین، از شواهد خود در سفرش به نیجریه سخن می گوید:
«اخیراً از كشور نیجریه بازدید كردم، كشوری كه بیشتر از ۹۸ درصد از جمعیت آنرا مسلمانان می سازند. در نیجریه از هر چهار دختر زیر ۱۸ سال سه نفر متأهل هستند. این آمار نیجریه بیشترین نرخ ازدواج كودكان را دارد كه دلیلهای اصلی این رویداد، فقر، سنت و بی سوادی است.
از آنجائیكه نیجریه پنجمین كشور فقیر جهان است، خودم را در محاصره نشانه های فقر در این كشور دیدم. با خانواده هایی صحبت كردم كه از چگونگی تسلیم شدنشان برای ازدواج زودتر از موعد دخترانشان به سبب آنكه برای تأمین غذا و امنیتشان ناتوان بودند، سخن می گفتند. اینجا دختران نسبت به پسران متحمل رنج بیشتری هستند. تنها ۱۵ درصد از زنان نیجریه ای بین ۱۵ تا ۲۴ سال باسواد هستند. این رقم برای مردان این كشور ۳۰ درصد است.
ازدواج زودتر از موعد و الزامی به یك معضل همیشگی در نیجریه تبدیل گشته است. این كشور معاهده بین المللی در خصوص تعیین حداقل سن ازدواج در ۱۸ سالگی را امضا نموده است. با این وجود سن قانونی برای ازدواج دختران ۱۵ و برای پسران ۱۸ سال است. مذاكراتی در پارلمان برای اطمینان حاصل كردن از تبعیت قوانین ملی از معاهده های بین المللی صورت گرفته است كه تابحال به نتیجه نرسیده است.
حتی اگر قوانین تغییر كنند معضل ازدواج كودكان در یك شب حل و فصل نمی گردد. این مساله با فرهنگ نیجریه درآمیخته است. برای آنكه صریح صحبت كنم باید بگویم این مسئله مربوط به اسلام نیست بلكه یك معضل فرهنگی است.
برای آنكه هرگونه تغییری صورت بگیرد این تغییر باید در سطح جامعه صورت گیرد. اعتقادات اسلامی، به جوامع اهمیت حقوق بانوان و حفاظت از كودكان را می آموزد. امامان جمعه در این امر نقش حیاتی دارند. من شاهد صحبت های امامان جمعه درباب زنان و كودكان بوده ام. آنان همواره اشاره می كنند، قرآن مردان را از اختیار كردن زن به اجبار و والدین را از آزار زدن به كودكان به هر نحوی نهی می كند.
برمبنای گزارشی از یونیسف در سال ۲۰۱۷، كشورهایی كه بالاترین میزان ازدواج كودكان در آنها انجام شده است عبارتند از:
نیجریه با ۷۶ درصد، جمهوری آفریقای مركزی با ۶۸ درصد، چاد با ۶۷ درصد، بنگلادش با ۵۹ درصد، مالی با ۵۲ درصد، سودان جنوبی با ۵۲ درصد، بوركینافاسو با ۵۲ درصد، گینه با ۵۱ درصد، موزامبیك با ۴۸ درصد و هند با ۴۷ درصد

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~