هنرمندان با سیل همراه شدند

هنرمندان با سیل همراه شدند

هنرمندان با سیل همراه شدند

به گزارش مدل كودك هنرمندان از تاثیرگذارترین اقشار یك جامعه هستند كه می توانند موجی از همراهی را برای شرایط بحرانی كشور فراهم نمایند. با این وجود همواره این نگرانی هم وجود دارد كه هرگونه واكنشی از جانب آنها، صرفا وجه خودنمایی نگیرد و در نهایت هدف، تسریع كمك رسانی به صدمه دیدگان و مطالبه گری از مسئولان باشد.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، به دنبال وقوع سیل در مناطق مختلف كشور مانند گلستان شیراز، لرستان و … خیلی از هنرمندان به طرق مختلف در صفحه های مجازی خود هشدارهایی را برای مواجهه با این بلای طبیعی به اشتراك گذاشته اند و با سیل زدگان و حادثه دیدگان ابراز همدردی كردند.
در مطالب ارسالی توسط هنرمندان همینطور بر این نكته تاكید گردیده است كه مردم كمك های خویش را از راه جمعیت هلال احمر به نیازمندان برسانند و به افراد ناشناس اعتماد نكنند؛ در عین حال با عنایت به آنكه حضور افراد غیرمتخصص می تواند سبب كند شدن روند كمك رسانی شود، از مردم خواسته شده از حضور در منطقه های صدمه دیده اجتناب كنند.
وقوع سیل با روزهای آغازین سال نو همراه شد و مشغولیت های مردم و حتی اهالی رسانه، سبب شد آنطور كه باید و شاید از همان ابتدا خبر این فاجعه از گستردگی لازم برخوردار نباشد. اما با مرور زمان و سرایت سیل به دیگر استان های كشور و خصوصاً شیراز و لرستان عمق فاجعه بیشتر احساس شد؛ ضمن اینكه هنوز خیلی از استان ها در وضعیت اخطار قرار دارند و احتمال تلفات بیشتر هم وجود دارد.
در یادداشتی كه محمد فاضلی، جامعه شناس و از اعضای هیأت علمی جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی در بخشی از مطلب خود در كانال تلگرامی اش نوشته است، یادآور شده كه ما ایرانی ها باید به یاد داشته باشیم كه باآنكه در كشوری زندگی می نماییم كه كثیری از انواع حوادث طبیعی (نظیر زلزله، سیل، رانش زمین، و …) در آن رخ می دهد، اما هیچگاه به اندازه كافی از جانب نظام حكمرانی، سمن ها، دانشگاه ها و مردم برای آگاه سازی، مقاوم سازی، ارتقای تاب آوری و همه دیگر ملزومات كم تلفات تر و كم خسارت كردن این حوادث وقت و منابع كافی صرف نشده است. دانش بسیاری درباره سیل وجود دارد كه باید به مردم منتقل شود و مسئولین بدانند. اطلاع رسانی را به حداكثر برسانیم. نیمی از ایرانی ها از شبكه تلگرام استفاده می نمایند. این شبكه را در خدمت اطلاع رسانی سیل قرار دهیم.
بر این اساس حضور و همراهی هنرمندانی كه دنبال كننده بسیاری در فضاهای مجازی دارند می تواند تأثیر بسیاری بر عملكرد و تسریع كمك رسانی برای مردم صدمه دیده داشته باشد. آنها با عنایت به نفوذشان در اذهان عمومی می توانند با انتشار پیام هایی ضمن اطلاع رسانی از نحوه مقابله با این بلایا از وقوع صدمه های بیشتر جلوگیری نمایند.
با این وجود به نظر می آید جای خالی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی توسط هنرمندان حس می شود و اغلب آنها تنها به انتشار پیام هایی انتقادی به عملكرد مسئولین و یا همدردی با سیل زدگان بسنده كرده اند.
در ادامه ایسنا مروری داشته بر پیام هایی كه در این چند روز توسط هنرمندان و چهره های فرهنگی در واكنش به فاجعه سیل در كشور انتشار یافته است:

هدیه تهرانی _بازیگر سینما_ كه برای امدادرسانی به سیل زدگان در گلستان حضور دارد با راه اندازی كمپین #من_گلستانم به ضرورت توجه به وضعیت سیل زدگان پس از فرونشست آب اشاره كرده و در صفحه شخصی خود نوشته است: از آنجایی كه خودم شخصاً در گرگان مستقر هستم و امكان دسترسی و حضور مكرر در مناطق سیل زده را دارم، به همراه برخی از دوستان در حال ایجاد كمپینی برای كمك به هموطنان صدمه دیده ناشی از این حادثه هستیم، چون كه بعد از فرونشست آب، گل و لای و رسوبات باقی می ماند و خانواده های خسارت دیده و مستأصل كه نیاز به توجه و كمك جدی برای بازسازی زندگی خود دارند. ازاین رو تمركز كمك های كمپین مورد نظر بر همراهی و همیاری با این خانواده هاست تا بعد از فروكش كردن هیجانات رسانه ای، در گذشت ایام به فراموشی سپرده نشوند.
وی همینطور از مردم خواست تا كمك های غیرنقدی خود مانند آب شرب، سِت بهداشتی بانوان و نوزادان، كنسرو- خوراكی، مواد شوینده، ظروف یك مرتبه مصرف و لباس گرم و پتو را به مركز جمعیت هلال احمر گرگان؛ واقع در كمربندی روبروی میدان بار تحویل دهید.
امیرمهدی ژوله – طنزپرداز – هم در یكی از پست های اینستاگرامی خود از مردم خواسته تا از آخرین وضعیت مناطق سیل زده اطلاعاتی شامل بود و یا نبود كمك ها، حضور مسئولین، هلال احمر، مدیریت بحران و … برایش بنویسند.
وی همینطور از مردم خواسته است تا به علت نداشتن تخصص به آن مناطق نروند تا اخلالی در روند امدادرسانی صورت نگیرد و كمك های نقدی و غیرنقدی خویش را توسط هلال احمر به دست سیل زدگان برسانند.
هادی حجازی فر، بازیگر هم با انتقاد از شیوه مدیریتی مسئولان برای اخطار به مردم و رسیدگی به سیل زدگان، در بخشی از مطلب خود در اینستاگرام نوشت: اخطار كافی نیست. به والله كافی نیست. به قول خودتون اینجا مسیر اصلی ِخروجیِ شیراز به سمت اصفهان هست. هی میگید اخطار دادیم، شما كه احتمال خطر میدادین چرا جاده رو نبستید؟ بلی سیل همه جای دنیا هست و تلفات هم داره اما آخه در مسیرهای اصلی؟ نمیدونم. خدا صبر بده به خانواده های قربانیان. به مسافرانی كه با هزار مشكلات و به امید بهتر شدن حالشون سمت شیراز اومدن و در یك اتفاق قابل پیشگیری جانشون رو از دست دادند. امیدوارم دادستان های محترم كه معمولاً باید حافظ جان و مال مردم باشند در این دست مسائل هم حضور فعال داشته باشند و وكیل مدافع مردم و حق الناس باشند. كلافه و خسته شدیم به خدا، اما #نباید_عادت_كنیم
پریناز ایزدیار هم از شیوه مدیرت بحران و حضور نداشتن مسئولین استانی در زمان حادثه انتقاد نمود و به كمپین #من_گلستانم پیوسته است.
شهاب حسینی هم با حادثه دیدگان این بلای طبیعی ابزار همدردی كرده و از خدا طلب یاری كرد و نوشت: باز هم بلا. باز هم امتحانی دشوار. آیا حكمت آنرا می دانیم؟ نمی دانم. تنها اندوه و درد دل را می دانم. این دفعه برای هموطنان گلستانی ام كه شروع سال نو، اینچنین برایشان رقم خورد. خدایا مردمم پناهی جز تو ندارند. یاری شان كن كه تنها یاورشان تویی.
در فضای مجازی عكسی از عادل فردوسی پور هم انتشار یافته كه نشان داده است كه او هم در جمع مردم سیل زده گلستان حضور پیدا كرده است.
علی زند وكیلی كه خود از هنرمندان شیرازی است در آخرین پست اینستاگرامی خود فیلمی را از سیل در دروازه قرآن شیراز منتشر نموده و ضمن درخواست از مسئولین برای رسیدگی به اوضاع این منطقه با سیل زدگان مناطق مختلف ابراز همدردی كرده است.
پرویز پرستویی – بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون – از روزهای ابتدایی وقوع سیل در استان های شمالی در صفحه شخصی خود به این اتفاق واكنش نشان داده و در اینستاگرام نوشت: متأسفانه در آستانه سال نو تعداد زیادی از هموطنان ما در استان های شمالی كشور بخصوص مازندران و گلستان گرفتار سیل و آب گرفتگی شدند. اخبار رسیده حاكی از شرایط سخت و بحرانی برخی از سیل زده ها دارند. امیدوارم مسئولین با دریافت تدابیر لازم به سرعت به كمك هموطنان سیل زده بروند و از صدمه های بیشتر جلوگیری نمایند.
وی همینطور به همراهی نهادهایی مانند هلال احمر در نوشته های خود اشاره نموده است و همچون هنرمندانی است كه به كمپین #من_گلستانم كه هدیه تهرانی آغازگر آن بوده پیوسته است.
رضا كیانیان در صفحه اینستاگرام خود ضمن اشاره به این كه مردم می توانند كمك های غیرنقدی و نقدی خویش را از راه جمعیت هلال احمر كه در استان های سیل زده حضور دارند به سیل زدگان برسانند، نوشته است: مردم زیر آب در روز جهانی آب؛ دوم فروردین ماه روز جهانی آب بود، روزی كه اهمیت آب را به جهان یادآوری می كند. اما در كشور ما در همین روز كشاورزانی از كمبود آب و ورشكستگی آبی گله مندند و در سوی دیگر مردم دوست داشتنی شمال كشور كه هر سال در این فصل، میزبان هموطنان دیگر هستند، در معرض سیلی ویرانگر قرار گرفته اند.
او ادامه داده است: چه در این سو و چه در آن سو، ویرانگر اصلی نه خود طبیعت، بلكه انسان های سودجویی هستند كه با تخریب طبیعت، مثل سدسازی بی رویه، تجاوز به حریم رودخانه ها، شهرسازی بی ضابطه، كوه خواری و جنگل خواری، رودخواری تجارت درختان و منابع طبیعی و ساخت وسازهای بیجا، سیاست های نامناسب و برنامه های توسعه اشتباه و ناپخته هموطنان خویش را در سراسر ایران به خطر انداخته اند. كاش از خطاهایمان درس می گرفتیم و كاش این سیل آخرین قسمت كابوس آبی این سرزمین بود.
مهدی سلطانی هم به دنبال سیل گلستان در ایام گذشته بر توجه كارآمد و كمك مفید نهادهای مربوطه تاكید كرده و ضمن دادن اطلاعاتی درباره مناطق حادثه خیز از مردم خواسته تا كمك ها خویش را از راه هلال احمر به سیل زدگان برسانند.
پوران درخشنده هم در ایام اخیر درباره حادثه دیدگان سیل نوشته است: حادثه ناگوار سیل ویرانگر در استان گلستان و مازندران كه خسارات زیادی را به مردم ما در این منطقه زد حادثه ای ناباور و ناگهانی كه كمك فوری و سریع تر دولت و مسئولین را طلب می كند و ما مردم با تمام قوا دركنار شما خواهیم بود…
كمال تبریزی هم در واكنشی ضمن پیوستن به كمپین #من_گلستانم بیان كرد: با عنایت به حادثه سنگین سیل گلستان و ورود سامانه جدید بارشی و احتمال تخلیه كامل شهر گمیشان اعلام نیاز مبرم در كمك رسانی به هلال احمر شده است. اقلامی مانند پتو، چادر اسكان، آب شرب، انواع كنسرو، خرما، مواد غذایی خشك، شیر خشك و نوار بهداشتی مورد نیاز است ضمن اینكه نیازهای عاجل روزانه هم از راه تماس با هلال احمر به اطلاع كمك رسانان عزیز خواهد رسید لطف همگی مستدام.
تهمینه میلانی هم در واكنش به سیل استان فارس و دروازه قرآن شیراز نوشت: شهر محبوبم، شیراز! هولناك، دردناك و غم انگیز. دوستان عزیزم چند روز به اینترنت دسترسی نداشتم تا با مردم مصیبت دیده تركمن صحرا همدلی كنم و حالا كه اینترنت دارم با مردم كل ایران همدردی می كنم. وای وای وای بر ایران، با مسئولینی كه نه تنها جهت مقابله با حوادث طبیعی آماده نیستند، بلكه با اجازه دادن به تخریب جنگل ها، حفر چاه ها و در كل عدم رعایت استاندارهای ایمنی، فجایع قابل پیش بینی را عمق می بخشند. وای وای وای بر ما!
نیكی كریمی هم نسبت به این فاجعه طبیعی واكنش نشان داده و بیان كرده: هشدارها را جدی بگیرید و مسئولین فقط اخطار ندهند و جاده ها خطرناك را ببندند.
از دیگر هنرمندانی كه با انتشار پیام هایی نسبت به سیل اخیر واكنش نشان دادند، می توان به امیر جدیدی، مهران احمدی، نازنین بیاتی، مهراب قاسم خانی، شاهرخ استخری، پژمان جمشیدی، احسان علیخانی، احسان خواجه امیری، غزاله شاكری، كامبیز دیرباز، اشكان خطیبی، الهام پاوه نژاد، بهران افشاری، حبیب رضایی، حسن فتحی، داریوش فرضیایی، آزیتا موگویی، رضا میركریمی، مهدی سلطانی، آزاده صمدی، حبیب اسماعیلی، ویشكا آسایش، امیرشهاب رضویان، حبیب احمدزاده و … اشاره نمود.
اما سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به دنبال سیل در استان های شمالی همچون گلستان از هنرمن دان و نویسندگان كشور خواست تا سیل زدگان را یاری كنند.
وی در جدیدترین توئیت خود به دنبال حادثه سیل استان گلستان نوشت: «در بهاران مهر، كاشانه های ویران و دیدگان گریان هموطنان سیل زده در گلستان و مازندران منتظر یاری مان هستند. هنرمندان و نویسندگان كشور، پیشتازان این موج مردمی خواهند بود.»
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، در پنجمین روز از سال جدید، علاوه بر جاری شدن سیل در استان های گلستان و مازندران شاهد سیلاب همراه با خسارت شماری از رودخانه های جنوبی و مركزی كشور هستیم. بر این اساس در حالیكه همه افكار عمومی درگیر و پیگیر اخبار سیل شمال كشور و استان های گلستان، مازندران و… بودند، این دفعه سیل در نیمه جنوبی كشور خبرساز شد. شمار قربانیان سیل در شیراز تا لحظه مخابره این گزارش به ۱۷ تن رسیده است.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~