تور محرم چند؟

تور محرم چند؟

تور محرم چند؟

به گزارش مدل كودك در یزد تبلیغ شده با ۳۵۰ هزار تومان می توان برای سه روز در «مراسم عزاداری چند صد ساله سینه زنی و نخل برداری» شركت كرد و در بافت قدیمی این شهر گشت زد. «تور محرم» ادبیات تازه ای در گردشگری می باشد كه به برخی استان ها سرایت كرده است.
به گزارش ایسنا، سال ۱۳۹۵ كمیته گردشگری مذهبی ـ معنوی در یزد شكل گرفت. هدف آن آشنایی توریستهای خارجی با آیین های عزاداری با نگاهی «غیراقتصادی» بود و تورهای آن «رایگان» برگزار می شد؛ رویه ای تا حالا و تنها برای توریستهای خارجی ادامه داشته است. استقبالِ توریستهای خارجی از رویدادی كه آنرا كمتر دیده و شنیده اند، سبب شده است برخی آژانس های گردشگری در زمانی كه تمام سایت های تاریخی و گردشگری در كشور تعطیل می باشد، با شناسایی تكیه های تاریخی، سنت های عزاداری و محل برگزاری تعزیه ها، نگاه دیگری به محرم داشته باشند و محتوای آنرا با گردشگری درآمیزند.
در شهر یزد تورهایی با عنوان «محرم» تبلیغ شده كه قیمت سه روز حضور در مراسم عزاداری چند صد ساله (سینه زنی و نخل برداری) همراه با گشت در بافت قدیمی و اماكن تاریخی با اقامت در هتل سه ستاره یا بومگردی را از ۳۰۰ تا ۳۴۵ هزار تومان اعلام نموده اند.
هزینه تورهای زیارتی عراق كه به انگیزه مراسم خاص روزهای تاسوعا و عاشورا در شهر كربلا برگزار می گردد هم به مرز ۴ میلیون تومان رسیده است. این قیمت به سفر هوایی یك هفته ای متعلق می باشد و نرخ سفر زمینی آن از مرز ۲ میلیون تومان گذشته است.
در تهران هم تورهایی با عنوان «محرم گردی» طراحی شده كه هزینه آن برای یك روز، بیشتر از ۵۰ هزار تومان تعیین شده كه مقصد آن تكیه های تاریخی و محله های قدیمی تهران است. بوشهری ها هم با معرفی مراسم سینه زنی با سنج و دمام، سفر به این استان را در تعطیلات محرم، تبلیغ می كنند. سیستان و بلوچستان هم با مشاركت معاونت گردشگری در تعطیلات پیش رو تور آشناسازی با آیین های عزاداری همراه با روایت تاریخ این منطقه را «رایگان» برای فعالان گردشگری برگزار كند تا سال های بعد همچون یزد شاهد حضور توریست در ماه محرم باشد.
با وجود اجرای آیین های عزاداری به شیوه هایی خاص و سنتی در شهرهای دیگر اما هنوز این تابو شكسته نشده است و آمیختگی «محرم» با «گردشگری» نامأنوس دانسته می شود. با این شرایط، ظرفیت محرم در گردشگری درحالی نادیده گرفته شده كه تنها فرصت ممكن برای مشاركت و مواجهه با برخی آیین ها و سنت های مذهبی، به خصوص «تعزیه» است؛ آیین هایی كه بیشتر ریشه ای تاریخی دارند و تركیبی از فرهنگ ایرانی و اسلامی است اما در هر زمان و مكانی قابل دسترس نیستند.
محمدحسین ایمانی خوشخو، عضو انجمن علمی گردشگری ایران كه چند دوره همایش گردشگری و معنویت را برگزار كرده به استناد تحقیقی كه انجام داده است، می گوید: دریافتم خیلی از آیین ها در حوزه محرم برای گردشگران به مراتب جذاب تر از رویدادهای سایر كشورها است، ولی ما از این قضیه غافلیم و یك سری موانع برای خود درست می نماییم كه در نتیجه آن، دیگران نمی توانند از این جذابیت ها بهره ای ببرند.
این استاد دانشگاه معتقد است: همه آیین هایی كه ما فكر می نماییم قدیمی شده است و یا به شكل محدود فقط ایرانیان می توانند از آن استفاده كنند برای توریستهای خارجی كه طالب دیدن رویدادهای جدیدی هستند، یك جاذبه به شمار می آید.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~