در گزارش مدل كودك مطرح شد ورود روزانه بیشتر از هزار ماشین لوازم خانگی قاچاق به كشور

در گزارش مدل كودك مطرح شد ورود روزانه بیشتر از هزار ماشین لوازم خانگی قاچاق به كشور

در گزارش مدل كودك مطرح شد ورود روزانه بیشتر از هزار ماشین لوازم خانگی قاچاق به كشور

مدل كودك: یك مقام مسئول با اشاره به اینكه هم اكنون حدود ۹۰ درصد كالاهای موجود در بازار لوازم خانگی قاچاق است، اظهار داشت: حجم قاچاق در صنعت لوازم خانگی، به روزی هزار الی سه هزار ماشین رسیده است.
حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی اظهار داشت: در شرایط كنونی، تولیدكنندگان تا سه برابر بیشتر از ظرفیت خود، توان تولید جهت تامین نیازهای بازار را دارند اما با وجود این، عواملی همچون «كمبود نقدینگی و سرمایه در گردش» و «قاچاق رسمی» از معضلات چرخه تولید در صنعت لوازم خانگی است.
وی اضافه كرد: با وجود شرایط تحریمی و نوسانات نرخ ارز، در زنجیره تامین و تولید لوازم خانگی خللی وارد نشد و با وجود اینكه نوسانات ارزی، افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی را به دنبال داشت اما هیچ اثری بر كیفیت، كمیت و تامین قطعات در این صنعت نداشته و تولید طبق روال قبل انجام می شود.
قاچاق روزانه بیشتر از هزارماشین لوازم خانگی
سخنگوی انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی با اشاره به سهم قاچاق لوازم خانگی عنوان كرد: هم اكنون حدود ۹۰ درصد بازار لوازم خانگی، قاچاق بوده و مردم نیز به این كالاها به راحتی و حتی بوسیله شبكه های اجتماعی دسترسی دارند.
این نماینده بخش خصوصی مهمترین راه برای جلوگیری از ورود لوازم خانگی قاچاق به كشور را كنترل مبادی رسمی دانست و اشاره كرد: از آنجاییكه لوازم خانگی قاچاق سهم عمده ای از بازار را در بر می گیرد در صورتیكه مبادی ورودی و مرزهای رسمی كشور كنترل نشود باید بازار را به دقت رصد كرد تا از توزیع كالای قاچاق جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینكه قاچاق رسمی لوازم خانگی عمدتاً بوسیله مرزهای آبی كشور صورت می گیرد، اظهار داشت: برمبنای آمار و اطلاعات موجود، حجم قاچاق لوازم خانگی به روزی هزار تا سه هزار ماشین( وانت بار، نیسان و…) رسیده كه از چهار بندر تجاری به مراكز استان ها وارد كشور می شود.
سهم عمده مبادی رسمی در قاچاق لوازم خانگی
سخنگوی انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی با اشاره به ممنوعیت دوساله واردات لوازم خانگی اشاره كرد: متاسفانه با وجود این، برخی برندهای خارجی كالاهای خودرا به شكل قاچاق و عموماً بوسیله بنادر جنوب و مرزهای استان های غربی وارد می كنند.
وی درانتها با بر شمردن شیوه های عمده قاچاق لوازم خانگی به كشور اظهار داشت: ته لنجی، مناطق آزاد و گمركات از مهم ترین شیوه های قاچاق بوده و در این میان سهم كوله برها ناچیز است.
به گزارش مدل كودك به نقل از مهر، طبق اعلام رسمی دفتر طرح و برنامه وزارت صمت در سال ۹۲، آمار هزینه ایجاد شغل در صنعت تولید لوازم خانگی معادل ۱۱۹ میلیون تومان برآورد شده بود كه با احتساب نرخ تورم، این هزینه در سال ۹۶، معادل ۱۸۴میلیون تومان محاسبه شده است.
از طرفی باتوجه به اعلام رسمی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز در سال ۹۶، ارزش لوازم خانگی قاچاق شده به كشور معادل ۱.۲ میلیارد دلار بوده كه با این حساب می توان نتیجه گرفت كه تعداد شغل های از دست رفته در سال ۹۶ به سبب قاچاق لوازم خانگی، حدود ۲۶ هزار شغل است.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~