نگاهی به طرح لغو معافیت مالی از فعالیت های هنری هنر تجسمی فقط حراجی های پر از پول نیست!

نگاهی به طرح لغو معافیت مالی از فعالیت های هنری هنر تجسمی فقط حراجی های پر از پول نیست!

نگاهی به طرح لغو معافیت مالی از فعالیت های هنری هنر تجسمی فقط حراجی های پر از پول نیست!

مدل كودك: مدتی است كه انتشار متنی با عنوان «پیش نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» كه قسمتی از آن لغو معافیت مالیاتی كلیه كارهای فرهنگی و هنری را به دنبال دارد، نگرانی هایی را در بین اصناف گوناگون حوزه فرهنگ و هنر همچون عرصه هنرهای تجسمی به وجود آورده و گاهی واكنش هایی را نیز به دنبال داشته است.
طرح سوژه لغو معافیت مالی از كلیه كارهای هنری كه حوزه هایی همانند هنرهای تجسمی، موسیقی، تئاتر و سینما را دربرمی گیرد، تضاد میان دو رویكرد را در عرصه فرهنگ و هنر پُررنگ تر كرده است.
برخی اعتقاد دارند كه كارهای هنری همچون برگزاری حراج های هنری، كنسرتهای پاپ و تئاترهای مجلل و بزرگ آنقدر درآمدزایی دارد كه پرداخت مالیات را به امری الزامی تبدیل كند؛ و در مقابل عده ای دیگر اعتقاد دارند كه این خاصیت شامل تمام كارهای هنری نمی گردد و تصویب طرح لغو معافیت مالی صدمات بعضاً جبران ناپذیری را به بخش لطمه پذیر هنر وارد میكند.
در این میان گالری داران همچون صنف هایی هستند كه واكنشی صریح به این مساله نشان دادند و با انتشار اطلاعیه ای اعتراض خودرا اعلام و در قسمتی از بیانیه خود این پرسش را مطرح نمودند كه «آیا تنظیم كنندگان چنین لوایحی نمی دانند كه گالری ها و اندك نهادهای اقتصادی هنر طی این سال ها با خون دل و صرف هزینه های بسیار و بدون اندكی توقع از حمایت دولتی تنها به قوه ی عشق و ایمان به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی چرخ هنرآفرینی را گردانده اند و سهم مهمی در اشتغال زایی و رونق اقتصادی و فرهنگی در كشور داشته اند؟»
در همین راستا خبرنگار ایسنا در گفت و گو با دو مدیر گالری های «طراحان آزاد» و «شلمان» این پرسش را مطرح كرده است كه تصویب طرح لغو معافیت مالیاتی از كلیه كارهای هنری چه تاثیری بر فعالیت آنها در عرصه هنرهای تجسمی به دنبال دارد.
رزیتا شرف جهان، مدیر گالری «طراحان آزاد» دراین زمینه، اظهار می كند: هم اكنون در بخش های غیرتجاری گالری ها در مضیقه هستند؛ بعنوان مثال ممكنست بعضی از هنرمندان آثاری را تولید كنند كه قابل خرید و فروش نیست و آنچنان در بازار هنر جایگاهی ندارند، اما برای ما بخش مهمی است چون تجربی است و می تواند به خلق آثار جدید و نوین كمك نماید.
او ادامه می دهد: این در حالیست كه با عنایت به شرایط موجود، عدم حمایت دفتر هنرهای تجسمی و كمبود نهادهایی كه بتوانند هزینه های تولید این نوع آثار را پوشش بدهند، ما با كمبودی مواجه هستیم. در این میان طبیعتا اگر لغو معافیت مالیاتی هم اضافه شود، گالری ها مجبور می شوند توجه كمتری به این دست از آثار نشان دهند و برای جبران كمبود درآمد، بیشتر آثاری را به نمایش بگذارند كه درآمدهای مالی داشته باشند كه اساسا تاثیرات مخربی را به دنبال دارد.
این مدیر گالری خاطرنشان می كند: شاید الان یك دهه است كه تجارت هنر داریم و اگر مبالغ زیادی در این عرصه تبادل می شود طبیعی است كه مالیات هنر باید شامل آنها بشود؛ اما باید برای این مساله سقفی گذاشته شود. بعنوان مثال باید به این نكته توجه گردد كه بعضی از گالری ها صرفا روی تجارت هنر تمركز دارند و بعضی از گالری ها هم به جنبه های هنری نیز اهمیت می دهند؛ بدین سبب باید در این قانون توضیحاتی داده شود و تفاوت میان انواع كارهای هنری روشن و برمبنای آن این قانون اعمال شود.
همین طور سید علی مزارعی، مدیر گالری «شلمان» نیز بر این باور است كه «خرید و فروش هایی كه در عرصه هنرهای تجسمی و حراجی ها صورت می گیرد سبب شده كه این نگاه ایجاد شود كه این عرصه پُر از پول است؛ این در حالیست كه همیشه نخستین ركودها، در عرصه فرهنگ و هنر خودش را نشان میدهد.
او یادآور می شود: در سال های اخیر خیلی از همكاران، گالری تاسیس می كنند اما به سبب اینكه درآمد كافی ندارند و نمی توانند خرج و مخارشان را تامین كنند، تعطیل می كنند. مسلم است كه اگر طرح لغو معافیت مالیاتی از كارهای هنری اجرایی شود، مشكلات این صنف نیز بیشتر می شود و در نتیجه احتمال تعطیلی گالری ها نیز بیشتر می شود.
مزارعی درباره شرایط فروش نمایشگاه های هنری نیز توضیح می دهد: وضعیت فروش چندان خوب نیست و خریداران و مجموعه دارانی كه جدیدا وارد این عرصه شده اند دنبال كارهای امضادار هستند كه هم می دانند قیمت آنها بالا است و هم اینكه می توانند آنها را راحت تر بفروشند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~