جایزه فیروزه به دنبال مدرن سازی كالاهای فرهنگی

جایزه فیروزه به دنبال مدرن سازی كالاهای فرهنگی

جایزه فیروزه به دنبال مدرن سازی كالاهای فرهنگی

به گزارش مدل كودك پنجمین دوره جایزه فیروزه با هدف نمایش كالاهای فرهنگی در حوزه های صنایع دستی، نوشت افزار، عروسك و اسباب بازی و… از امروز (۲۴ دی ) در فرهنگستان هنر واقع در خیابان ولیعصر شروع به كار كرد.
به گزارش مدل كودك به نقل از ایسنا، علی فریدونی دبیر جایزه فیروزه و مدیر كل دفتر مجامع، تشكل ها و فعالیتهای فرهنگی در معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره جایزه فیرزه، با اشاره به جزئیات این نمایشگاه كه امروز (۲۴ دی) در فرهنگستان هنر برگزار شد؛ اظهار داشت: در حوزه اسباب بازی، از بین ۴۰۰ اثر جدید، ۱۵۰ اثر به دبیرخانه جایزه فیروزه ارسال شده است. در بخش عرسك ۲۰۰ اثر و در بخش نوشت افزار ایرانی اسلامی، تعداد ۴۰۰ اثر به مرحله نهایی رسیدند.
همینطور در بخش هدایای فرهنگی ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است كه منتخب آنها به معرض نمایش گذاشته شده است. در قسمت استارت آپ های فرهنگی، ۸۰ مورد ثبت نام كردند كه ۴۰ استارت آپ در جهت اهداف جایزه به صورت حضوری رقابت خواهند كرد.

وی با اشاره به اینكه برای هر حوزه سه داور انتخاب شده است و از صاحبان آثار برگزیده تقدیر می شود، افزود: جایزه نفر اول هشت میلیون تومان، نفر دوم پنج میلیون تومان و نفر سوم سه میلیون تومان است. همینطور افراد برگزیده علاوه بر دریافت جایزه نقدی و لوح و تندیس به معاونت علمی ریاست جمهور بعنوان شركت های خلاق معرفی می گردند. همینطور در بخش جانبی نمایشگاه، كاهای فرهنگی استان های سستان و بلوچستان، گلستان و خوزستان به معرض نمایش گذاشته می شود.
دبیر جایزه فیرزوه با اشاره به اینكه مفهوم كالای فرهنگی عام و فراگیر است و همه بخش های جامعه با آن ارتباط دارند، اظهار داشت: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهد در كنار تمركز روی حوزه نشر و كتاب، در زمینه گفتمان سازی و ترویج تولید و مصرف كالاهای فرهنگی ورودی جدی داشته باشد كه در جایزه فیروزه این هدف مورد توجه قرار گرفته است.
موضوعات جایزه فیروزه
بر مبنای مطالعات كارشناسی صورت گرفته، قرار شد در جایزه فیروزه، روی نیازهای جامعه تمركز شود. نوشت افزار، عروسك و اسباب بازی، هدایای فرهنگی و استارت آپ های فرهنگی در اولویت موضوعی جایزه فیروزه قرار گرفته است. در دروه های قبل اسباب بازی و عروسك را نداشتیم كه سال جاری افزوده شد. تلاش می شود از راه این كالاهای فرهنگی در زمینه هوبت بخشی، تأمین نیازهای روان شناختی و جامعه شناسی از راه مولفه های بومی كشور، رونق تولید و توجه نیازهای زمانه از راه ترویج كسب و كارهای نوین با كمك استارت آپ ها اقدامات ترویجی صورت گیرد.

فریدونی تاكید كرد كه یكی از نیازهای اساسی در عرصه تولید و مصرف كالاهای فرهنگی، شبكه سازی و ایجاد ارتباط موثر بین بخش های مختلف تولید، عرضه و مصرف كالاهای فرهنگی است، اظهار داشت: برای این منظور شكل گیری مجمع ها، انجمن ها و اتحادیه ها و همینطور هماهنگی بین دستگاه ها و نهادهای مختلف متولی تولید و تبلیغ كالاهای فرهنگی مد نظر جایزه فیروزه است.
مدرن سازی كالاهای فرهنگی ایرانی
مدیر كل دفتر مجامع، تشكل ها و فعالیتهای فرهنگی در معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم مدرن سازی كالاهای فرهنگی خاطرنشان كرد: باید بتوانیم كالاهای كه در بعد سنتی و بومی و هویت دهی قوی هستند؛ به سمت مدرن سازی و انبوه سازی ببریم.
او در آخر تاكید كرد كه در پنجمین دوره از جایزه فیروزه، یك رقابت سازنده برای عرضه كالاهای فرهنگی ایرانی اسلامی شكل گرفته است برای همین تنوع آثار عرضه شده بالاست و از جانب دیگر تمایل به بازاریابی و شبكه سازی در میان شركت كنندگان دیده می شود.

این نمایشگاه تا ۲۹ دیماه در خیابان ولیعصر نرسیده به طالقانی پلاك ۱۵/۵۲ فرهنگستان هنر دایر خواهد بود.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~