در گزارش مدل كودك مطرح شد صدور شناسنامه گارانتی برای ۵۰۰ شركت

در گزارش مدل كودك مطرح شد صدور شناسنامه گارانتی برای ۵۰۰ شركت

در گزارش مدل كودك مطرح شد صدور شناسنامه گارانتی برای ۵۰۰ شركت

به گزارش مدل كودك مدیركل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت با اشاره به اینكه برخی تولیدكنندگان برای ثبت اطلاعات در این سامانه مقاومت می كنند، اظهار داشت: برای بیشتر از ۵۰۰ شركت تولیدی و واردكننده، شناسنامه گارانتی صادر شد.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، در سالیان اخیر با عنایت به وفور کالاهای تقلبی و قاچاق در بازار، مصرف کنندگان کالا معمولاً جهت استفاده از خدمات بعد از فروش کالای خریداری شده، گرفتار سردرگمی شده و در نهایت هم بدون اینکه بهره ای از این خدمات ببرند، متضرر می شوند و به مرور زمان مفهوم گارانتی برای خریداران کالا بی اعتبار شده است.
حضور ردپای شرکت های صوری در آشفته بازار خدمات بعد از فروش و افزایش روز افزون کارت های گارانتی فاقد اعتبار در سطح بازار، مسؤلان ذی ربط را بر آن داشت تا برای آخر دادن به این معضلات، تصمیمات جدی اتخاذ کنند.
در همین راستا، راه‎اندازی «سامانه جامع گارانتی» در تیرماه سال ۹۷، بر مبنای تفاهم نامه همکاری میان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان پشتیبانی از مصرف کننده، در دستورکار قرار گرفت و بر مبنای بند (۲) از ماده «۲» این تفاهم نامه، سازمان حمایت ملزم به نظارت بر عرضه خدمات بعد از فروش با استفاده از «سامانه های الکترونیکی» شد. البته قبل از انعقاد تفاهمنامه مزبور هم در مواد ۳ و ۴ قانون پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان، بر نقش سازمان حمایت در مورد نظارت بر عرضه خدمات بعد از فروش تاکید شده بود.
بر اساس اظهارات حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آبان ماه سال گذشته، آخرین فرصت سازمان حمایت جهت راه اندازی سامانه جامع گارانتی تا آخر سال ۹۸ بوده است؛ بدین منظور در گفتگو با سید جواد احمدی مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، از آخرین وضعیت راه اندازی سامانه جامع گارانتی جویا شدیم.
برخی تولیدکنندگان زیر بار نمی روند.
سید جواد احمدی مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سامانه جامع گارانتی مطابق آنچه که در مصوبات مربوط به پیاده سازی آن مقرر شده است، دارای ۳ بخش مجزا است، اظهار داشت: هم اکنون شرکت های واردکننده کالا، همکاری و همراهی مناسبی برای تکمیل این سامانه دارند اما متأسفانه شرکت های تولیدی بعضاً مقاومت هایی در این حوزه از خود بروز می دهند.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت با اشاره به اینکه «ثبت شناسنامه گارانتی واحدهای تولیدی و وارداتی» نخستین پازل تشکیل‎ دهنده این سامانه از مجموع بخش های سه گانه آن است، اظهار داشت: بخش ثبت شناسنامه گارانتی از آغاز آذرماه سال قبل شروع به کار کرده و عملیاتی شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه از زمان عملیاتی شدن سامانه جامع گارانتی تلفن همراه، لوازم خانگی، تایر خودرو و محصولات آی‎تی، مشمول ثبت شناسنامه گارانتی شده اند، تصریح کرد: در مرحله بعد، لوازم یدکی خودرو هم مشمول ثبت شناسنامه خواهند بود.
احمدی عنوان کرد: تابحال برای بیشتر از ۳۰۰ شرکت واردکننده تلفن همراه، ۷۲ شرکت تولیدکننده و واردکننده لوازم خانگی، ۸۳ شرکت واردکننده تایر خودرو و ۷۴ شرکت تولیدکننده و واردکننده محصولات آی تی (کامپیوتر و ملحقات) شناسنامه گارانتی صادر گردیده است.
سامانه جامع گارانتی در حال تکمیل است
احمدی دو بخش دیگر این سامانه را «اعتبارسنجی گارانتی» و «ارزیابی شرکت های عرضه دهنده گارانتی» عنوان نمود و اضافه کرد: این دو بخش توسط پیمانکار جدیدی که برای سامانه در نظر گرفته شده، در حال تکمیل و راه اندازی است.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات سازمان حمایت تاکید کرد: بخش های دوم و سوم این سامانه ارتباط و همبستگی با بخش اول آن ندارد، ازاین رو نگرانی از بابت فرایند ثبت شناسنامه گارانتی واحدهای تولیدکننده و واردکننده وجود ندارد.
وی ابراز امیدواری کرد: با عنایت به برگزاری جلسات توجیهی و اتمام حجت های صورت گرفته با شرکت های تولیدی و همینطور اجبار قانونی دریافت و نصب شناسه کالا و کد رهگیری در کالاهای مختلف، در نهایت کلیه تولیدکنندگان نسبت به ثبت شناسنامه گارانتی خود در این سامانه اقدام خواهند کرد.
احمدی در انتها با اشاره به اینکه نیازها و خواسته های سازمان حمایت در صدور تأییدیه خدمات بعد از فروش کالاهای سرمایه ای و مصرفی بادوام توسط شناسنامه گارانتی به صورت کامل برقرار خواهد شد، بیان نمود: سامانه مستقر شده در سازمان حمایت به خوبی ظرفیت آنرا دارد که برای ساماندهی هر چه بهتر گارانتی در بازار، نقش آفرینی کند.
به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، «استعلام آسان گارانتی و اصالت کالا»، «نظارت مستمر بر خدمات بعد از فروش»، «رهگیری و شناسایی کالای قاچاق»، «دادن فرصت مقایسه به مشتری با رتبه بندی و اعتبارسنجی شرکت های عرضه دهنده گارانتی» همچون مزایای راه اندازی سامانه جامع گارانتی به حساب می آید.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~