مشاوره شغلی چیست؟ حلقه گم شده مسیر رضایت شغلی

مشاوره شغلی چیست؟ حلقه گم شده مسیر رضایت شغلی

مشاوره شغلی چیست؟ حلقه گم شده مسیر رضایت شغلی

به گزارش مدل كودك تاكنون دقت كرده اید كه بیشتر افراد حدود یك چهارم زندگی را در محل كار می گذرانند؟ این یعنی یك شغل نامناسب كه تمایلی به آن نداریم، می تواند یك چهارم از زندگی مان را هدر دهد!

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، همه افراد دوست دارند شغل مناسبی داشته باشند ولی چیزی که اغلب آنها نمی دانند این است که هر موفقیتی قرار نیست به همین زودی ها به دست بیاید. با عنایت به همین موضوع، آنها سریعاً پس از چند بار ارسال رزومه و شرکت در چند آزمون استخدامی، تسلیم می شوند!
این تسلیم شدن به معنای انتخاب همان شغل نامناسب و هدر دادن قسمتی از زندگی است. البته بماند که داشتن یک شغل بد معایب بسیار بیشتری دارد. در این مقاله می خواهیم در مورد مشاوره شغلی، یعنی همان چیزی که می تواند شما را به شغل دلخواهتان برساند صحبت نماییم. بعد از آن هم یک مجموعه باتجربه فعال در این حوزه را به شما معرفی خواهیم کرد. مشاوره شغلی چیست؟
یادتان هست زمانی که کودک یا نوجوان بودیم و از ما در مورد شغل آینده مان سوال می کردند، چه جواب هایی می دادیم؟ جوابی که می دادیم اول از همه نسبت به علاقه مان تعیین می شد، در درجه دوم نسبت به درآمد شغل و در نهایت اگر کمی هم باهوش بودیم، نسبت به شرایط و راحتی شغل.
باید بدانید مشاور شغلی چیزی است که کمک می نماید با عنایت به همین معیارهای گفته شده در بالا و البته ظرفیت خودمان، شغل مورد نظر را انتخاب کنیم!

جزئیات و اهمیت مشاوره شغلی
اولین قدم از یک مشاوره شغلی حرفه ای، انتخاب و تعیین علایق و استعداد شماست. در این جلسات به کمک مشاور، شما اطلاعات بیشتری از خود واقعی تان به دست آورده و می فهمید که واقعاً برای چه شغلی مناسب هستید؟
بعد از اینکه زمینه فعالیت دلخواهتان را انتخاب کردید، نوبت به ساخت رزومه می رسد. در مرحله دوم، شما باید شبیه یک رزومه نویس حرفه ای، بتوانید خودتان را به خوبی معرفی کنید. در اصل باید به شکلی رزومه بنویسید که کارفرمای آینده شما پس از خواندنش با خودش بگوید: اگر این فرد را استخدام نکنم یکی از بهترین فرصت ها برای مجموعه ام را از دست داده ام.
البته نگران نباشید، در مشاوره های شغلی عادی رزومه نویس های ماهر این کار را برای شما انجام می دهند. علاوه بر این در یک مشاوره شغلی حرفه ای، مهارت رزومه نویسی به شما آموزش داده می شود تا در آینده احتیاج به نگرانی باردیگر بابت آن نداشته باشید.
در نهایت و در قدم دیگر، شما باید برای مصاحبه آماده شوید. چه بخواهید بعنوان یک نیروی عادی وارد شرکت شده و چه بخواهید بعنوان یک نیروی عالی رتبه کارتان را شروع کنید، شما باید در جلسه یا جلسات مصاحبه عالی ظاهر شوید. این چیزی است که در فرایند مشاوره شغلی به خوبی برایش آماده می شوید.
چه زمانی باید سراغ مشاوره شغلی برویم؟
اما چه زمانی باید سراغ مشاوره شغلی برویم؟ اصلاً چه کسانی باید به سراغ شرکت های فعال در این حیطه رفته و از آنها کمک بگیرند؟
۱. نخستین افرادی که شدیداً به مشاوره شغلی نیاز دارند، آنهایی هستند که در شرایط فعلی از شغلشان ناراضی اند. اینها همان افرادی محسوب می شوند که در حال نابود کردن یک چهارم از زندگی شان هستند.
۲. دسته دوم، آنهایی هستند که به خوبی متوجه شده اند باید شغلشان را عوض کنند، اما هنوز اعتماد به نفس کافی برای انجام این کار را نداشته و ترس و استرس دارند.
۳. دسته سوم دانشجویان هستند که در مورد ادامه تحصیل به شک افتاده اند. آنها دائماً از خودشان در مورد بازار کار و شرایط شغلی فعلی، شرایطی که می تواند با ادامه تحصیل به دست بیاید و … از سوال می کنند.
۴. و در نهایت دسته چهارم هم افراد بلندپروازی هستند که فکر می کنند در موقعیت شغلی فعلی، خیلی جای رشد و گسترش ندارند، بنابراین می خواهند وارد مسیرهای جدید و قابل رشد شوند.
آیا مشاوره شغلی فقط برای کارمندان مناسب است؟

یکی از سوالات رایجی که دائماً در مورد مشاوره شغلی پرسیده می شود، این است که آیا این جلسات صرفا برای کارمندان و افراد علاقمند به مشاغل کارمندی مناسب است؟
جواب منفی است، همانطور که پیشتر اشاره شد، نخستین قسمت و بخش از مشاوره شغلی، تعیین سلیقه و استعداد فرد برای انتخاب یک شغل است. حالا در این شرایط، مشاوران با تجربه و حرفه ای با تحقیقاتی که انجام می دهند، امکان دارد به این نتیجه برسند که به منظور زندگی کارمندی مناسب نیستید و شما را برای رسیدن به مسیر یک شغل آزاد و راه اندازی کسب و کار راهنمایی کنند.
آیا مسیر روبرو برای من روشن می شود؟
دقیقاً هدف اصلی مشاوره شغلی، روشن کردن مسیر دراز مدت برای فرد است. در این فرایند و جلسات، مشاور با شناخت نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف شما تشخیص می دهد که برای رسیدن به هدف مورد نظر که امکان دارد یک شغل کارمندی یا یک کسب و کار باشد، چه چیزی نیاز دارید؟ چه مسیری را باید طی کنید و در این راه باید چه مهارت ها و دانش هایی را یاد بگیرید.
آیا پس از شرکت در جلسه مشاوره شغلی به هدفم می رسم؟
این سوال دقیقاً مانند این است بگوییم که آیا پس از ثبت نام در باشگاه بدنسازی، به وزن دلخواهم می رسم؟ چه در باشگاه و چه در فرایند مشاوره های شغلی، بهترین مسیر توسط مربی و مشاور برای شما ترسیم می شود. مسیری که واقعاً متناسب شماست و برای قدم برداشتن در آن بهانه هایی مثل زمان کم و شرایط مالی نامناسب و… وجود ندارد.
در ادامه اگر به خوبی مسیر گفته شده را طی کنید، می توانید به سرعت به هدف دلخواهتان برسید. اما اگر قصدتان آوردن بهانه های مختلف و عمل نکردن باشد، اتفاق خاصی نمی افتد. پس بهتر است پیش از رفتن به یک جلسه مشاوره شغلی، تکلیفتان را با خودتان روشن کنید؛ ببینید آیا شرایط فعلی آنقدر ناراحت تان می کند که پس از اولین نشست مبادرت به شروع حرکت در راه ترسیم شده کنید یا نه! مشاوره شغلی رسا
در آخر می خواهیم «رسا» را بعنوان یک مجموعه باتجربه و موفق برای مشاوره شغلی به شما معرفی نماییم. دلیل معرفی رسا در جایگاه یک شرکت معتبر، آموزش ها و رفتار متفاوت آنهاست. همانطور که خودشان هم در صفحات وب سایتشان اشاره کرده اند، این تیم قرار نیست یک سبد پر از ماهی در اختیار شما بگذارد، بلکه مقرر است ماهیگیری را یادتان بدهد. بدین سان و با آموزش ها و راهنمایی های آنها می توانید در آینده و حتی پس از رسیدن به شرایط شغلی دلخواه که الان منتظر آن هستید و با عنایت به آموزش های قبلی برای رفتن به جایگاه های بالاتر اقدام کنید.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~