گزارش مدل كودك فروش سهام عدالت باید شفاف شود

گزارش مدل كودك فروش سهام عدالت باید شفاف شود

گزارش مدل كودك فروش سهام عدالت باید شفاف شود

به گزارش مدل كودك بروز مشكلات مختلف بخصوص عدم شفافیت در فروش سهام عدالت سهامداران باعث نارضایتی بعضی از سهامداران شده است در این بین آزادسازی ۶۰ درصدی سهام بر مشكلات قبل بیشتر از پیش می افزاید.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، مشکلات فروش سهام عدالت همچون شفاف نبودن فرآیند آن و عدم اطلاع رسانی درباره مقدار فروش سهام به سهامداران، اعتراض تعداد زیادی از کسانی که درخواست فروش سهام عدالت داده اند را به دنبال داشته است.
۳۰ درصد از سهام عدالت بعد از مهلت بیشتر از یک ماهه ای که برای انتخاب روش آن در نظر گرفته شد برای کسانی که روش مستقیم را انتخاب کردند، آزاد شد و برای این کار دو مسیر ثبت فروش از راه بانک ها و یا ثبت نام در کارگزاری ها ارائه شد. بنا بر اعلام حسین فهیمی، سخنگوی سهام عدالت، بیشتر از ۲ میلیون سهامدار عدالت، سهامشان را به فروش رسانده اند اما فروش سهام ۶۰۰ هزار نفر از آنها به دلایلی هنوز انجام نشده است.
بانک ها چگونه سهام مردم را فروختند؟ / در صف فروش سهام را نفروختیم
مدیر عامل کارگزاری یکی از بانک ها، در زمینه نحوه فروش سهام عدالت، اظهار داشت: چون مدل فروش سهام عدالت، مدل تازه ای است، چاره ای که به آن رسیدیم این بود که بانک ها هر هفته اطلاعات ثبت نام کنندگان را به شرکت کارگزاری طرف قرارداد خود اعلام می کنند، کارگزاری هم فهرست اسامی را طی نامه ای برای شرکت سپرده گذاری ارسال می کند و شرکت سپرده گذاری پرتفوی سهامدار را معرفی می کند و سپس کارگزاری فروش را انجام می دهد. طبق قوانین و مقررات باید دو روز پس از فروش سهام، دارایی به حساب صاحبان سهام واریز شود اما چون تعداد مراجعات و رفت و برگشت ها زیاد است واریز وجه در این زمان مقدور نیست.
این مدیرعامل کارگزاری همینطور درباره قیمت فروش سهام عدالت، اضافه کرد: کارگزاری های بانکی باید با ناظر بورس و فرابورس در فروش سهام هماهنگ باشند ازاین رو از سمت سازمان بورس نظارت وجود دارد بعنوان نمونه در کارگزاری نمی توان سهامی که در صف فروش است را فروخت بلکه ما تنها سهام هایی که صف خرید هستند را می فروشیم و یا اگر سهم متعادل باشد حتما به قیمت بالاتر می فروشیم و مردم اطمینان داشته باشند که حساسیت زیادی وجود دارد که سهام با قیمت مناسب فروخته شود.
وی افزود: زمانی که سهامی را می فروشیم به شرکت سپرده گذاری اعلام می نماییم که این سهام به فروش رفته است. شرکت سپرده گذاری از راه سازمان خصوصی سازی، شماره شبا و کد ملی مالک سهام را به کارگزاری اعلام می کند و کارگزاری هم شماره شبا و کدملی را به بانک اعلام می کند. این فرآیند چندین روز زمان می برد. این مدل چون جدید است نامه نگاری هایی که بین این سازمان ها انجام می گیرد مدت زمان واریز وجه را طولانی می کند.
سکوت اختیاری شرکت سپرده گذاری مرکزی
سخنگوی سهام عدالت و مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با تهدید کارگزاران فروش سهام عدالت خبر از برخورد با بانک ها و کارگزاری هایی که وجه حاصل از فروش سهام مردم را واریز نکرده و یا کمتر از مقدار واقعی آن واریز کرده اند اطلاع داده بودند.
وی در این حوزه درگفتگویی تصریح کرد: کارگزاری های بورسی و کارگزاری های در رابطه با بانک ها تا آخر تیرماه فرصت دارند به هر مشتری جداگانه پاسخ دهند که مشکل تقاضای فروش ۳۰ درصد سهام عدالت آنها چیست و اگر کسی پاسخی ندهد، برخورد انضباطی با آن کارگزاری انجام می شود.
این بیانات در حالی است که طبق پیگیری های خبرگزاری مهر، یکی از کارگزاری های بزرگ کشور به پرداخت جریمه محکوم شد.
در ادامه با بیشتر شدن اعتراضات مردمی از بلاتکلیفی فروش سهام عدالت خبر از فراهم شدن امکان پاسخگویی کارگزاری ها از هفتم آبان عنوان شد. در اینباره شرکت سپرده گذاری مرکزی در اطلاعیه ای بیان نمود: با همکاری مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و سمات، مشکلات زیر ساختی برطرف و دسترسی های لازم به کارگزاران عرضه شده است تا معضل پاسخگویی این شرکت ها به سهامداران عدالت برطرف شود. در همین رابطه، سهامداران محترم سهام عدالت می توانند از روز هفتم مردادماه جاری برای پیگیری فرآیند فروش سهام خود به کارگزار ناظر خود «مراجعه» کنند.
مردم همچنان بلاتکلیف هستند!
شرکت سپرده گذاری به صدور اطلاعیه مذکور اکتفا کرد و در حالیکه به نظر می رسید سهامداران می توانند با رجوع حضوری، پیگیر وضعیت فروش سهام خود باشند، پیگیری های خبرنگار مهر از شرکت سپرده گذاری مرکزی از آن حکایت می کند که سهامداران از سه راه ۱- مرکز تماس کارگزاری یا ۲- چت آنلاین یا ۳- سامانه سهام عدالت برای پیگیری سهام خود اقدام نمایند.
این در حالی است که بررسی های میدانی خبرنگار مهر نشان داده است اولاً خیلی از کارگزاری ها چت آنلاین ندارند، دوما خطوط آنها هم به قدری شلوغ است که گزارش مشکل فروش سهام عدالت از این طریق هم منتفی به نظر می آید اما بعضی از کارگزاری ها امکانی را فراهم نموده اند که مبلغ واریزی به حساب هر فرد را نمایش می دهد که باید اولاً برای تمام کارگزاری ها ایجاد شود دوما تعداد سهام فروخته شده هم در آن جدول نمایش داده شود.
با وجود مشکلات فعلی، آزادسازی ۳۰ درصد دیگر از سهام چه ضرورتی دارد؟
با وجود این مشکلات، رئیس جمهور از آزادسازی ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت در عید سعید غدیر اطلاع داده است. وی در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: علاوه بر ۳۰ درصد سهام عدالت آزاد شده، ۳۰ درصد در عید غدیر و ۴۰ درصد دیگر در ۲۲ بهمن آزادسازی خواهد شد.
مدیر عامل سازمان بورس اوراق بهادار هم گفته است: مقرر شد کسانی که روش مستقیم را در آزاد سازی سهام عدالت انتخاب کردند بتوانند پس از عید سعید غدیر خم علاوه بر ۳۰ درصد قبلی، برای ۳۰ درصد دیگر و در مجموع ۶۰ درصد، حق فروش داشته باشند.
تصمیم به آزاد سازی ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت در حالی است که خیلی از سهامداران برای فروش همان ۳۰ درصد نخست هم با مشکل مواجهند و در حالیکه انتظار دارند وجه حاصل از فروش سهام ظرف ۴۸ ساعت بعد از ثبت سفارش به حساب بانکی شأن واریز شود اما بعد از یک الی دو ماه ارقامی قطره چکانی دریافت می کنند. بر این اساس ضروریست دولت قبل از آزادسازی ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت، مکانیزمی سریع و شفاف برای فروش سهام عدالت طراحی و پیاده سازی کند تا سهامداران برای فروش سهام عدالت گرفتار سردرگمی نشوند.

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~