وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: كرونا می تواند مناسك جدید ایجاد كند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: كرونا می تواند مناسك جدید ایجاد كند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: كرونا می تواند مناسك جدید ایجاد كند

به گزارش مدل كودك وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این كه توجه به معیشت نیازمندان مهمست ولی باید معیشت پایدار را مناسك سازی نماییم، بر لزوم استفاده از محرم و صفر اصرار كرد و اظهار داشت: امسال كرونا هم می تواند مناسك جدید ایجاد كند كه باید به آن توجه داشت.
به گزارش مدل کودک به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بامداد امروز هفتصد و چهل و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر و اعضای این شورا با دستور جلسه ارتقای فرهنگ تعاون و احسان انجام شد.
سیدعباس صالحی با تبریک دهه ولایت، اظهار داشت: توجه به معیشت نیازمندان مهمست ولی باید معیشت پایدار را مناسک سازی نماییم. از زمان انتشار کرونا موضوع رزمایش همدلی مومنانه هم شروع شد و در آستانه محرم و صفر باید این همدلی تداوم یابد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: انتشار کرونا در خیلی از مسائل کشور همچون موضوعات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی تاثیر گذاشته و محرم و صفر فرصت مناسبی است تا از آن برای رفع و کاهش بعضی از این مشکلات بهره ببریم، برای اینکه این دو ماه همیشه کانونی برای اتفاقات مهم سیاسی، اجتماعی و… کشور بوده و قدرت ذخیره دارد و در شرایط کنونی کشور می توان از آن بهره برداری نمود.
صالحی با اشاره به وجود پایگاه های مختلف تعاون و احسان در کشور، افزود: باید به این پایگاه ها توجه داشت. بعضی از این پایگاه ها کار را از قبل آغاز کرده اند مانند بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی، بسیج و…. گروه دیگر مانند هیئات، سمن ها، کانون های ورزشی و… هستند و گروه سوم افرادی هستند که بطور طبیعی در محرم و صفر خیرات و نذوراتی داشته اند و در این پایگاه ها فعال می باشند.
او اضافه کرد: در آستانه شروع سال تحصیلی هستیم و می توانیم در حوزه های معیشت، هدایا، لوازم بهداشتی و… از محرم و صفر برای رسیدگی به کودکان دانش آموز نیازمند بهره بیشتری ببریم و به طرف حوزه های پایدارتر در این حوزه برویم که چطور در ماه های محرم و صفر فرصت ها را به سمت معیشت های پایدارتر مانند تهیه مسکن و ایجاد شغل سوق دهیم و در این ماه ها هم دستگاه های اجرایی و هم گروه ها و افراد به این سمت روی آورند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال بیان کرد: برای رسیدن به این مسیر نیاز به موضوع سازی و ایده پردازی داریم و این ایده ها را می توان فرصتی دانست و امسال کرونا هم می تواند مناسک جدید ایجاد کند که باید به آن توجه داشت.
او سپس اظهار داشت: پس از معیشت پایدار، حوزه بهداشت ضلع دیگری است که باید در محرم و صفر به آن توجه داشته باشیم. به این معنا که ضلع دیگر تعاون محرم و صفر را بهداشت و درمان قرار دهیم. ضلع سوم هم فراغت و نشاط اجتماعی است که توجه به آن ضروریست.
صالحی تصریح کرد: بدین سبب سه ضلع معیشت پایدار، بهداشت و درمان و فراغت سه ضلع جدی حوزه تعاون و احسان در ماه های محرم و صفر است که لازم است دستگاه های مختلف ایده های خودرا در این حوزه عرضه کنند.
صالحی در بخش دیگری بر توجه به عزت مندی کسانی که از تعاون و احسان بهره مند می شوند تصریح کرد و اظهار داشت: تعاون و احسان باید با عزت مندی کسانی که از آن بهره می برند و همین طور عزت کشور همراه باشد. این احسان نباید با درماندگی کشور همراه باشد. بدین سبب مدل سازی این که در راه تعاون و احسان هم عزت کسانی که از آن بهره می برند و هم عزت کشور حفظ شود، ضروریست.
در ابتدای این جلسه سیدمحمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تبریک اعیاد، به برخی مناسبت های تقویمی در ایام گذشته اشاره نمود و اظهار داشت: مقام معظم رهبری همزمان با انتشار کرونا به فرهنگ همیاری و همدلی مومنانه تاکید زیاد داشته اند و این جلسه با این مورد تشکیل شده است.
در ادامه میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از شرایط اقتصادی پدیدآمده در بین دهک های لطمه دیده جامعه ارائه کرد.
در بخش دیگری وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات این سازمان همزمان با شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: این ویروس سالمندان و افراد در معرض خطر را بیش از دیگران با خود مواجه کرد.
او افزود: از بهمن سال قبل و همزمان با شیوع این ویروس کمیته جلوگیری از بیماری های واگیردار در این سازمان تشکیل شد.
قبادی اضافه کرد: ۲۵۳۱ مرکز ویژه معلولان، سالمندان، افراد دارای مشکلات روحی و روانی و حرکتی در کشور وجود دارد و در کنار آن خیلی از مراکز نگهداری از فرزندان بی سرپرست و افراد دارای اعتیاد که به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند وجود دارد که آنها هم در معرض این ویروس قرار دارند.
او با اشاره با آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در خانه های سالمندان سراسر جهان افزود: در بعضی کشورها همزمان با انتشار کرونا برای معلولان، برخی محدودیت ها به وجود آمد. ولی در سازمان بهزیستی کشور طبق شرایطی که پیش آمد پیشگیری های لازم صورت گرفت و مراکز قرنطینه شد. از پذیرش موارد جدید جلوگیری شد مگر با دستور قضایی و به صورت ایزوله و ایجاد تمهیدات بهداشتی لازم برای آنها.
قبادی اظهار داشت: ۱۵هزار مهد کودک تحت پوشش بهزیستی و همین طور مراکز توان بخشی همزمان با تعطیلی مدارس به علت انتشار کرونا تعطیل شد که شرایط سخت اقتصادی برای آنها به وجود آمد.
او افزود: در این ایام ۷۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شد که بعنوان کمک هزینه به ۱۹۱هزار خانوار دارای معلولیت شدید با حفظ کرامت در کارت های الکترونیک آنها واریز شد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و… کمک های خوبی به سازمان بهزیستی داشتند.
وی در بخش دیگری به در نظر گرفتن وام و بیمه بیکاری برای مجموعه های زیان دیده و مهد کودک های رو به تعطیلی از جانب ستاد مقابله با لطمه های اقتصادی ناشی از کرونا اشاره نمود.
قبادی در آخر اظهار داشت: کرونا فرصتی برای همدلی و انسجام در امور خیر و یک نهضت مردمی با هدف انسجام و ترغیب جوانان و اقشار مختلف جامعه برای انجام کارهای خیر است که باید از آن بهره کافی را برد.
در بخش دیگری از این جلسه عسگری و ترکمانی مجموعه اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در روزهای انتشار کرونا در چارچوب بسته های حمایتی و تولید و توزیع اقلام بهداشتی به مناطق کم برخوردار را ارائه کردند.
در بخش دیگری هم رضا پورحسین قائم مقام معاون سیما گزارشی از مجموعه فعالیت ها و گزارش ها و اخبار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد.
او اظهار داشت: از شروع انتشار کرونا این سازمان رزمایش های مومنانه و همدلی های مومنانه را اطلاع رسانی کرد و سعی کردیم منعکس کننده فعالیتهای میدانی در این حوزه باشیم تا از این طریق همدلی ها را مناسک سازی کرده و ترویج دهیم و اقشار مختلف جامعه را ترغیب به همدلی های مومنانه نماییم.
در بخش دیگری از این جلسه فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با اشاره به سیر شکل گیری این بنیاد و برخی اقدامات آن اظهار داشت: به وجهه اجتماعی این بنیاد باید توجه بیشتری شود.
او افزود: در این بنیاد تا دو سال آینده پروژه های نیمه تمام نخواهیم داشت و با سرمایه گذاری خود بنیاد به بهره برداری خواهند رسید که در این راه هم اشتغال ایجاد می شود و هم تولید افزایش می یابد.
فتاح اظهار داشت: قانون بازنشستگان را در بنیاد اجرایی کردیم و سن این بنیاد را از نظر مدیریتی کاهش دادیم تا از توانایی جوانان بهره بیشتری ببریم.
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اضافه کرد: در این بنیاد در حال تقویت فرهنگ قرض الحسنه هستیم برای اینکه به نظرم این فرهنگ در جامعه مغفول مانده و باید بیش از گذشته به آن دقت کنیم.
او با اشاره به برخی اقدامات این بنیاد در روزهای انتشار کرونا اظهار داشت: گروه های جهادی و ارزشی در این ایام کمک های بسیاری با هدف همدلی مومنانه به ما داشتند.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~