ورق گالوانیزه چیست؟ كاربردها بعلاوه فرمول محاسبه وزن ورق

ورق گالوانیزه چیست؟ كاربردها بعلاوه فرمول محاسبه وزن ورق

ورق گالوانیزه چیست؟ كاربردها بعلاوه فرمول محاسبه وزن ورق

ورق گالوانیزه همان ورق فولادی است كه یك لایه از فلز روی، بر روی آن قرار گرفته و استفاده از این فلز روی ورق فولادی سبب افزایش استقامت و قدرتش شده و از آن در مقابل زنگ زدگی محافظت می كند.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، ورق گالوانیزه یکی از محصولاتی است که در قرن اخیر، انقلاب جدیدی در دنیای صنعت ایجاد کرده است. در واقع یکی از دلایلی که دنیای امروز نسبت به صد سال یا چند صد سال پیش تا این حد پیشرفته کرده، این است که امروزه علم به ما کمک می نماید مواد اولیه ای که اجدادمان از آنها استفاده می کردند را قوی تر کرده و نقاط ضعف شان را از بین ببریم.
با توجه به اهمیت این محصول، در این مطلب مقرر است نخست به این مساله بپردازیم که ورق گالوانیزه چیست؟ و اینکه چه کاربردی دارد، با مزایایش آشنا شده و یک سری اطلاعات دیگر هم در مورد آن به دست بیاوریم. با ما همراه باشید.
ورق گالوانیزه چیست؟
ورق گالوانیزه دقیقاً همان ورق فولادی است که یک لایه از فلز روی، بر روی آن قرار گرفته است. در واقع استفاده از این فلز روی ورق فولادی موجب افزایش استواری و قدرتش شده و از آن در مقابل زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند. به پروسه قرار دادن فلز روی بر ورق فولادی هم گالوانیزه کردن می گویند.
کاربرد گالوانیزه
ورق های گالوانیزه در صنعت و ساختمان کاربرد دارند، اما در ادامه می خواهیم به شکل دقیق تر کاربرد آنرا توضیح دهیم. این محصول در موارد زیر استفاده می شود؛
* صنایع اتومبیل سازی
* صنایع کشاورزی و ساخت ماشین آلات آن
* صنایع لوله سازی
* صنایع حمل و نقل انبوه
* ساخت یخچال های خانگی و غیر خانگی
* ساخت انواع تانک های ذخیره آب کوچک و بزرگ
* در ساخت پانل های ساندویچی (ساختمان)
* صنایع کاغذ
* ساخت تابلوهای راهنمایی جاده ای
* ساخت لوله های آب
* ساخت لوله های بخاری
* صنایع گلخانه ای و…
مزایای ورق گالوانیزه چیست؟
اما مزایا و خاصیت های ورق گالوانیزه چیست که اینطور در صنعت انقلاب به وجود آورده و محبوب شده است؟!
هزینه ساخت پایین
از گذشته یکی از اشکالات فلزات مخصوصاً آهن و فولاد، مقاومت پایین شان در مقابل رطوبت و بطور کلی خوردگی و زنگ زدگی بود. در این بین راهکارهای زیادی برای حل این مشکل وجود داشت و البته دارد. اما گالوانیزه کردن فولاد هم اکنون به صرفه ترین راهکاری است که این فلز را در مقابل زنگ زدگی مقاوم کرده و استواری آن را بیشتر می کند.
مقاومت بالا
همانطور که قبل تر گفته شد، راهکارهای مختلفی برای افزایش مقاومت فولاد در مقابل خوردگی وجود دارد. اما موضوع مهم دیگری که سبب شده جذابیت ورق های گالوانیزه افزایش پیدا کند، این است که این ورق های مقاوم شده به کمک روی، نسبت به دیگر انواع فلز از مقاومت بیشتری برخوردار می باشند و عمری بین ۲۰ تا ۳۰ سال در محیط های مرطوب دارند.
توان بالا
ورق فولاد با آنکه مقاومت بالایی دارد، اما باز هم می توان میزان توانش را افزایش داد. در واقع در پروسه گالوانیزه کردن، فلز روی به صورتی با پر کردن فضاهای خالی ورق فولادی، گرفتن گوشه ها و … توان آن را بیشتر می کند.
آماده سازی سریع
برخلاف انواع مواد اولیه دیگر، ورق های گالوانیزه در مدت زمان کوتاهی جهت استفاده در صنعت و ساختمان آماده شده و از نظر زمانی هم موجب صرفه جویی می شوند.
بازرسی آسان
با توجه به اینکه ورق گالوانیزه رنگی اغلب در صنایع و ساختمان استفاده می شوند، مقدار توان و مقاومت آنها حساسیت بالایی دارند. مزیت این نوع ورق این است که برای تست کردن و بازرسی مقاومت و سلامتش در اغلب مواقع نیاز به انجام آزمایش های سخت و هزینه بر نیست و عملاً با بررسی چشمی، می توان سلامت آنرا قضاوت کرد.
محبوب ترین نوع ورق گالوانیزه
شاید نتوان بطور دقیق در مورد محبوب ترین نوع ورق گالوانیزه صحبت کرد، اما در هر حال، امروز ورق های رنگی گالوانیزه محبوبیت زیادی چه در صنعت و چه در ساختمان سازی دارند. کاربرد اصلی آنها البته در ساخت ورق های شیروانی است که روی سقف خانه ها و ویلاها نصب می شوند. این ورق ها علاوه بر اینکه زیبایی خاصی داشته و دست سازنده را در انتخاب طرح باز می گذارند، به خوبی در مقابل رطوبت مقاومت می کنند.
به همین دلیل است که در شهرهای شمالی کشور آنها را زیاد مشاهده می کنید و احتمالاً تا الان هم به ندرت شده خانه ای را ببینید که به کمک ورق گالوانیزه رنگی مسقف شده و ورق آن، زنگ زده باشد!
آموزش محاسبه وزن ورق
در نهایت و بعنوان بخش آخر این مقاله، می خواهم به شما نحوه محاسبه وزن ورق را آموزش بدهم. محاسبه کردن وزن ورق گالوانیزه کار دشواری نیست و فقط با داشتن مساحت و چگالی آن، به آسانی به دست می آید. فرمول آنهم به این صورت است:
طول ورق * عرض ورق * ضخامت ورق * چگالی = وزن ورق
نکته ۱: طول و عرض را به واحد متر و ضخامت ورق را به میلی متر بنویسید.
برای محاسبه آنلاین وزن ورق می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید: https: //www.iranforming.com/محاسبه-وزن-ورق-و-میلگرد/
نکته ۲: برای محاسبه وزن ورق، چگالی استیل، آهن و انواع ورق گالوانیزه را حدود ۸ در نظر می گیرند. این یعنی باید برای به دست آوردن عدد نهایی، طول و عرض به واحد متر و ضخامت به واحد میلی متر را ضرب در عدد ۸ ورق کنید.
کلام آخر
در این مطلب درباره اینکه ورق گالوانیزه چیست توضیحاتی ارائه شد و انواع مختلف آن و کاربردهایشان را معرفی کردیم. سپس به اینکه استفاده از این نوع ورق چه مزایایی دارد پرداخته شد و در نهایت پس از یک توضیح کوتاه در مورد ورق گالوانیزه رنگی، فرمول محاسبه وزن ورق را هم یاد گرفتیم.
همچنین اگر مایل هستید مطالب کاربردی بیشتری در زمینه آهن و فولاد بخوانید می توانید به وبلاگ ایران فرمینگ در لینک زیر یک سری بزنید تا با آگاهی بیشتری این محصولات فولادی را خریداری کنید. https: //www.iranforming.com/مقالات-آهن-و-فولاد/
اگر نیاز به مشاهده قیمت ورق گالوانیزه، آشنایی بیشتر با انواع و حتی دریافت مشاوره در خرید این محصول دارید، ایران فرمینگ انتخاب خوب و مناسبی به نظر می آید.
شماره های زیر آماده مشاوره و پاسخ گویی به سؤالات شما هستند؛
۰۲۱۵۵۵۰۸۲۷۸
۰۹۱۲۱۱۲۷۷۸۷
۰۹۱۲۰۴۱۴۱۰۰
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~