درباره این روزهای صندوق اعتباری هنر

درباره این روزهای صندوق اعتباری هنر

درباره این روزهای صندوق اعتباری هنر

مدل کودک: صندوق اعتباری هنر یا همان صندوق پشتیبانی از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران نامی آشنا برای اهالی فرهنگ و هنر، خصوصاً در چند سال اخیر است. شاید در نگاه نخست این صندوق جایی برای پیگیری و انجام بیمه تامین اجتماعی فعالان فرهنگی و هنری بنماید و چه بسا نگاه و رویکرد اولیه در راه اندازی این مجموعه جز این نبوده است. اما این نه آنست که می پنداریم.
به گزارش مدل کودک به نقل از ایسنا، سید محمد طباطبائی حسینی – کارشناس فرهنگ و هنر، دبیر پیشین شورای عالی هنرمندان، شاعران و نویسندگان و مدیرعامل پیشین مؤسسه هنرمندان پیشکسوت – با بیان این مطلب در یادداشتی، افزوده است:
نگاهی حتی گذرا به عملکرد صندوق اعتباری هنر خصوصاً در چهار سال اخیر نشان از ورود این مجموعه به عرصه های تازه حمایتی دارد. این نکته البته مانع نگاه به ضعف ها و نقدهای وارد به صندوق نیست. اما نتیجه این نگاه گذرا، اگر منصف باشیم، سبب خوشی و امیدواری است از آن جهت که در روزگار وانفسای امروز، هنوز جایی هست که بتوان به آن امیدوار بود. بااینکه بطور معمول امیدواری به اینگونه مراکز به سبب وابسته بودن به ساختار دولتی چندان پایدار نمی ماند اما از طرف دیگر برخی از تصمیمات مدیریتی و کارهای صورت گرفته در صندوق اعتباری هنر در دوره اخیر چنان بوده که با تغییر دولت نمی توان از انجام آنها شانه خالی کرد.
مهمترین وجه تمایز صندوق اعتباری هنر در این دوره را نه فقط می توان، بلکه باید تلاش در راه برقرای عدالت فرهنگی در خدمات این مجموعه دانست، چنان که برای این ادعا مصداق های مشخص و واضحی موجود است. سفرهای کاری و حضور گروه مدیریتی صندوق اعتباری هنر در استانها با هدف ارتباط مستقیم و بی واسطه با هنرمندان عضو صندوق در شهرستان ها یکی از همان مصداق هاست. در طول چهار سال اخیر ۲۵ سفراستانی به ۲۳ استان و بیش از ۲۰۰ شهرستان و دیدار با هنرمندان و بررسی مشکلات آنها، بدون هیچ نوع تشریفات و بهره برداری رسانه ای، رفتار مدیریتی قابل توجه و تقدیر است. یکی دیگر از این مصداق ها را باید اختتام گرفتن ارائه تسهیلات به هنرمندان شاخص، فقط برمبنای معروف بودن آنها، عنوان نمود. تسهیلات در دوره اخیر برمبنای گره گشایی از مشکلات هنرمندان و نیز در راه کارآفرینی در حوزه فرهنگ و هنر بوده است.
شاید ارائه آمار دقیق از طرف صندوق اعتباری هنر درباب تعداد و چگونگی ارائه تسهیلات به هنرمندان بتواند این مساله را ملموس تر نشان دهد. بااینکه به زعم نگارنده اطلاع رسانی در حوزه های گوناگون از طرف صندوق یکی از حوزه هایی فعالیتی این مجموعه است که می توان نقدهای مختلفی برای آن تعریف کرد.
سامان دهی دو طرح تکریم و مستمری هنرمندان با همراهی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور را نیز باید در ردیف کارهای قابل توجه صندوق ارزیابی کرد. در این دو طرح، خصوصاً در طرح تکریم هنرمندان، بااینکه اشکال هایی هنوز وجود دارد اما جهش میزان حمایتی این طرح در کنار نظم و سامان دهی آنرا نمی گردد نادیده گرفت. افزایش بیش از ۳ برابری طرح تکریم در تعداد مشمولان و میزان حمایت و نیز ساختارمند شدن آن برمبنای بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از با اهمیت ترین تصمیم ها و اقدامات بوده است.
اجرای طرح هنر کارت یکی دیگر از اقدامات صندوق در دوره اخیر بوده است، پروژه ای شکست خورده (هنرکارت قبل از این دو بار رونمایی و افتتاح شده و در نطفه خفه شده بود) که در وضعیت کرونا به خوبی احیا شد و مورد استفاده قرار گرفت. ارائه کمک معیشتی دوران کرونا به هنرمندان که با پیگیری های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بااینکه با موانع متعدد، انجام شد فرصتی فراهم نمود تا هنرکارت احیا شود. شاید را ساده تر آن بود که این کمک معیشتی از همان مسیر معمول به حساب هنرمندان واریز شود اما راه سخت تر برگزیده شد تا ماندگار شود. حالا هنرمندان دارای هنرکارت در آینده هم می توانند مطالبه حمایت های حتی بیشتر از مسیر این طرح را مطالبه کنند. در این مساله البته لازم است صندوق اعتباری هنر نسبت به اطلاع رسانی شفاف اقدام نماید تا هرگونه سوال پاسخ داده شود.
در کنار آنچه گفته شد اما باید به دو نکته بی توجه نبود؛ انتظار هنرمندان از صندوق برای تسهیل امور مربوط به بیمه تکمیلی و نیز پاسخگویی سریع به سوال و درخواست های اعضا. در مورد دوم البته ناگفته نماند که سامانه پاسخگویی تلفنی صندوق از مدتی پیش به صورت آزمایشی فعال گردیده است.
به هر روی نگارنده بر این باور است که در دوره وانفسای مدیریتی، درست در زمانی که باید با چراغ همی گشت گرد شهر و جایی را پیدا کرد که بشود از برآیند ضعف و قوت ها به آن امیدوار بود، فعالیت صندوق اعتباری هنر در دوره اخیر را باید مورد توجه قرار داد و به روال امروز که فقط ایرادها دیده می شود رفتار نکرد چنان که حضرت حافظ می گوید:
«نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند»

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~