دبیر انجمن لوازم خانگی: ركورد تولید لوازم خانگی شكسته شد

دبیر انجمن لوازم خانگی: ركورد تولید لوازم خانگی شكسته شد

دبیر انجمن لوازم خانگی: ركورد تولید لوازم خانگی شكسته شد

به گزارش مدل کودک دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی اظهار داشت: گردش مالی صنعت لوازم خانگی در کشور با در نظر گرفتن ظروف چینی، کریستال و… ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است که برآورد می شود ۲ میلیارد دلار از آن قاچاق باشد.

به گزارش مدل کودک به نقل از مهر، عباس هاشمی امروز در نشستی خبری عنوان کرد: مهم ترین مشکل صنعت لوازم خانگی، تأمین مواد اولیه پتروشیمی از واحدهای تولیدکننده است؛ بعنوان نمونه تولیدکنندگان یخچال و فریزر در تولید قطعه ای بی اس به مواد اولیه پتروشیمی نیاز دارند که تخصیص فعلی جوابگوی نیاز تولید کنندگان یخچال و فریزر نیست، ازاین رو وزارت صمت باید با هماهنگی با متولیان پتروشیمی، مواد مورد نیاز این صنعت را تأمین کند.
هاشمی افزود: همینطور به علت نبود اطمینان از استمرار تأمین مواد اولیه پتروشیمی برای تولید، تولیدکنندگان لوازم خانگی نتوانستند قراردادهای صادراتی منعقد کنند.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اضافه کرد: تأمین ورق فولادی، مقاطع مسی و مقاطع آلومینیومی، همینطور تخصیص ارز برای قطعات و ماشین آلات وارداتی صنعت لوازم خانگی از دیگر مشکلات این صنعت است که البته در توافق با وزارت صمت مقرر شد این قبیل مواد اولیه در رینگ فرعی بورس و به صورت عرضه اختصاصی متناسب با سامانه بهین یاب در اختیار تولیدکنندگان لوازم خانگی قرار بگیرد.
قاچاق ۲ میلیارد دلاری لوازم خانگی در بازار ایران
وی همینطور در مورد قاچاق لوازم خانگی اظهار داشت: قاچاق پذیر بودن بعضی از کالاها، عدم تکافوی نیاز داخلی برای تقاضاهای موجود، سلیقه مشتری و انتقاع شبکه قاچاق همچون مهم ترین علل قاچاق لوازم خانگی است. از سویی دیگر پول هایی وجود دارد که باید در اقتصاد بچرخد ازاین رو وارد سیستم قاچاق می شود و به تولید صدمه می رساند.
هاشمی خاطرنشان کرد: گردش مالی صنعت لوازم خانگی با در نظر گرفتن ظروف چینی، کریستال و … ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است که برآورد می شود ۲ میلیارد دلار از آن قاچاق باشد.
افزایش تولید لوازم خانگی در ۱۰ ماه امسال
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همینطور در مورد میزان تولید لوازم خانگی، عنوان کرد: طی ۱۰ ماه سالجاری یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه یخچال تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸، رشد ۳۰ درصدی داشته است.
وی اضافه کرد: همینطور در این زمان ۸۸۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی تولید شد که رشد تولید ۵۳ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه رقم زد. ۸۵۴ هزار دستگاه کولر آبی هم تولید شد که در مقایسه با ۱۰ ماه سال قبل از رشد ۱۱.۹ درصدی برخوردار بوده است.
هاشمی خاطرنشان کرد: باید اشاره شود که وضعیت تولید لوازم خانگی طی دو سال گذشته بسیار صعودی بود و میزان تولید سالجاری در ۱۰ سال قبل بی سابقه بوده است؛ توسعه ظرفیت های کشور، تغییر سهم بازار و خروج برندهای خارجی همچون عوامل رشد تولید بوده اند. البته ما علاقه مند به حضور خارجی ها هستیم و معتقدیم بدون همکاری با کشورهای دیگر، جلوی پویایی گرفته می شود اما با عنایت به خروج الزامی خارجی ها از کشور، سازندگان مجبور به تعامل با قطعه سازان شدند و خیلی از توانمندی قطعه سازان هم ظهور کرد و خیلی از قطعاتی که قبلاً وارد می شد در داخل تولید شد، البته واضح است که همه مواد را نمی توان تولید کرد ازاین رو امیدواریم با رفع تحریم ها تعاملات افزایش یابد اما این دفعه بازگشت خارجی ها باید مشروط و هوشمند باشد.
لزوم راه اندازی دپارتمان قطعه سازی صنعت لوازم خانگی
هاشمی در ادامه اظهار داشت: صنعت لوازم خانگی با تأمین مواد اولیه در شرایط کنونی از ظرفیت لازم برای تأمین نیاز داخل برخوردار است، به صورتی که حتی می تواند به قطب لوازم خانگی در منطقه تبدیل گردد که البته برای رسیدن به این هدف باید در روابط اقتصادی، تعرفه های ترجیحی و انتقال پول تسهیل گری های لازم صورت گیرد.
وی اضافه کرد: برای تعمیق ساخت داخل و توسعه پایدار صنعت لوازم خانگی، دپارتمان قطعه سازی صنعت لوازم خانگی را راه اندازی کردیم، چونکه با عنایت به اجزا و قطعات مورد نیاز باید از شبکه مطمئن تأمین قطعات برخوردار باشیم که این شبکه می تواند کشور را از وابستگی ها در این صنعت برهاند و از تبعات تنش های احتمالی بر صنعت لوازم خانگی جلوگیری کند.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: در اینباره با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهمنامه ای امضا کردیم تا حوزه قطعه سازی صنعت لوازم خانگی را با شرکتهای دانش بنیان مرتبط نماییم ضمن این که در ذیل این تفاهمنامه کانون دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی ایجاد می شود که به شکلی ارتباط صنعت با دانشگاه است.
هاشمی همینطور خاطرنشان کرد: با اینکه توزیع مویرگی محصولات لوازم خانگی از راه نمایندگی ها در شرایط کنونی ادامه دارد، اما این سامانه نیازمند بازبینی است تا محصولات لوازم خانگی به شکل مدرن توزیع شود؛ یعنی علاوه بر این که هر شرکت فروش مستقیم خویش را دارد بزودی صنایع لوازم خانگی زیر پوشش انجمن، به صورت متمرکز محصولات خویش را عرضه می کند که در آن اولویت با حضور پررنگ نشان های تجاری ایرانی خواهد بود.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~