انواع آجر نسوز و كاربردهای آن

انواع آجر نسوز و كاربردهای آن

انواع آجر نسوز و كاربردهای آن

امروزه وجود محصولی به نام آجر نسوز کمک کرده تا متخصصان این حوزه بتوانند نمای ساختمان های مختلف را با استفاده از آجر نسوز طراحی نمایند.

به گزارش بازرگانی مهر، ساختمان های قدیمی که با نمایی از آجر سرخ پوشانده شده اند همیشه حس و حال خاصی دارند. امروزه وجود محصولی به نام آجر نسوز کمک کرده تا متخصصان این حوزه بتوانند نمای ساختمان های مختلف را به سبک و سیاق گذشته با استفاده از آجر نسوز طراحی نمایند و زیبایی خاصی به آن ببخشند.
آجر نسوز از ساختار خاصی برخوردار می باشد که آنرا کمی با آجرهای قدیمی متفاوت کرده و میتوان از آن علاوه بر زیباسازی فضای داخلی ساختمان، جهت زیباسازی فضای بیرونی هم استفاده نمود. ما در این مطلب تلاش داریم کمی به ساختار تولید اجر نسوز پرداخته و انواع مختلف آن مانند آجر شاموتی و همینطور آجر نسوز آلومینی را معرفی کرده و موارد استفاده از آنرا ذکر نماییم.
در آخر هم مجموعه دیرگداز اهواز را به شما معرفی خواهیم کرد که پیشینه زیادی در تولید این دسته از محصولات دارد و می تواند انواع آجر کوره را برای مصارف مختلف در اختیارتان قرار دهد.

آجر نسوز چیست و چگونه تولید می شود؟
آجر نسوز یا آجر نسوز صنعتی که به آن آجر کوره هم گفته می شود، به شکلی از آجر گفته می شود که با استفاده از نوعی خاک که به خاک چینی و نسوز مشهور است ساخته شده و ساختار متراکم و البته ظریفی دارد. این خاک که از کانی های نسوز معدنی به دست آمده سبب می شود تا آجر نسوز علاوه بر استقامت بالای ساختاری در مقابل دما و حرارت هم از دوام بسیار خوبی برخوردار باشد به صورتی که می تواند خواص فیزیکی و شیمیایی خویش را در این شرایط حفظ نماید. روش تولید آجر نسوز صنعتی به این صورت است که ابتدا سنگ های آسیاب شده که به خاک نرم تبدیل گشته اند، قالب زده شده و در دمای بالای ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۳ روز پخته می شوند. آجرهای نسوز به طور عمده در سایزهای مختلفی با ابعاد ۷ در ۳۲ سانتی متر، ۵.۵ در ۲۶ سانتی متر و یا ۱۰ در ۲۰ سانتی متر تولید می شود که میتوان در موارد مختلف برای نماسازی از آن استفاده نمود. نکته مهم دیگری که در مورد آجرهای نسوز میتوان ذکر کرد این است که در رنگ های متنوعی تولید می شوند و این رنگ هم بستگی به مواد تشکیل دهنده آن دارد. بعنوان مثال آجر نسوز آلومینی رنگ زرد روشنی دارد و آجر شاموتی هم دارای رنگ زرد مایل به قهوه ای می باشد که در ادامه بیشتر به معرفی این دو نوع آجر کوره ای خواهیم پرداخت.
معرفی انواع آجر نسوز یا آجر کوره
همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، آجر نسوز انواع گوناگونی دارد که هر کدام می توانند در موارد مختلفی کاربرد داشته باشند.
آجر آلومینی: این محصول نوعی از آجر کوره می باشد که مقدار آلومینی که در آن به کار رفته میزان بالایی دارد و از موادی همچون کائلن، بوکسیت کلسینه و خاک رس با میزان خلوص بالا تولید می شوند و بدین سان از ناخالصی بسیار کمتری برخوردار می باشد. این نوع آجر در دمای ۱۲۰ تا ۱۸۰۰ درجه سانتی گراد ایجاد می شود.
از آجر آلومینی علاوه بر نماسازی و زیباسازی فضاهای مختلف میتوان برای پوشاندن جداره درونی کوره های ذوب فولاد و همینطور پوشش جدار کوره های سیمان و شیشه بهره برد چونکه همان گونه که پیش تر هم اشاره کردیم این نوع آجر آلومینی از مقاومت بالایی در مقابل حرارت برخوردار می باشد.
آجر شاموتی: شاموت یک کلمه آلمانی است و به این جهت که برخی موادی که در تولید این آجر نسوز به کار می رود، از قبل پخته شده و باردیگر با موادی خام مخلوط می شود، که به آن آجر نسوز شاموت می گویند. در واقع خاک رس، پلاستیک، کائولن، بنتونیت و خاک نسوز از قبل پخته شده و با سایر مواد خام مخلوط می شود. از خصوصیت های آجر شاموتی میتوان به سایزها و رنگ های مختلف آن اشاره نمود که برای فضاهای متعدد میتوان از آن استفاده نمود. همچون موارد کاربرد این محصول علاوه بر استفاده در نماهای داخلی و بیرونی میتوان برای داخل شومینه، صنعت ذوب آهن، کوره های ریخته گری فولاد، کوره های ذوب فلزات و غیره بهره برد چون در مقابل حرارت می توانند مقاومت بالایی از خود نشان دهند. اما این دما تا میزان خاصی می تواند استقامت آنرا حفظ نماید.
از جمله مزایای استفاده از آجر نسوز شاموتی میتوان به مواردی همچون مقاومت بالا، سازگاری با محیط زیست و قابلیت عایق بودن در مقابل سرما و گرما اشاره نمود. عموماً رنگ آجر نسوز شاموتی همان گونه که پیش تر هم گفتیم، دارای رنگ زرد کم رنگ تا قهوه ای روشن می باشد.
مزایای استفاده از آجر نسوز کوره؟
عموماً از آجر نسوز کوره که دو نمونه آن مانند آجر نسوز آلومینی و آجر شاموتی را معرفی کردیم، میتوان در موارد مختلفی بهره برد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت، اما مزایای استفاده از آجر نسوز کوره شامل موارد زیر می شود. آجر نسوز از ماندگاری بالایی برخوردار می باشد. قابلیت استفاده باردیگر دارند. آلاینده ای ندارند و برای محیط زیست مشکلاتی را به وجود نمی آورند. در مقابل آفات متعدد و آتش مقاوم هستند. استفاده از آجر کوره نسوز کمک به کاهش مصرف سوخت های فسیلی می کند. این محصول کمک می نماید تا تغییرات دما در ساختمان ها به حالت تثبیت درآید به همین برای استفاده از دستگاههای گرمایشی و سرمایشی کاهش یافته و کمک می نماید تا مصرف انرژی پایین بیاید. از آجر نسوز کوره میتوان در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده نمود. آجر نسوز به سبب برخورداری از رنگ های مختلف دست سازنده را برای اجرای نماهای مختلف و متنوع باز می گذارد.
با قرارگیری در مقابل نور آفتاب یا باد و باران و … تغییر رنگ نمی دهند. استفاده از آنها برای نماهای داخلی و بیرونی احتیاج به استفاده از نگهدارنده ندارد. امکان چسباندن آن تنها با استفاده از ملات امکان دارد. در نمای ساختمان هایی که با استفاده از اجر نسوز ساخته شده نه تنها هزینه کمتری برای ساخت به کار رفته بلکه از استقامت و دوام بالایی هم برخوردار می باشند. آجر نسوز کوره به طور عمده دارای ابعاد و اشکال هندسی خاصی است که میتوان در جایگاه های مختلف و بویژه برای ساخت نماهای منحنی و … استفاده نمود. با معماری ایرانی سازگار است و میتوان خیلی از نماها را به سبک کلاسیک و قدیمی طراحی و اجرا کرد.
کاربرد آجر نسوز
اگر مزایای بسیار زیاد استفاده از آجر نسوز توانسته باشد شما را برای بکارگیری این محصول قانع کرده باشد این مورد را هم باید بدانید که از این محصول میتوان در جایگاه ها و فضاهای مختلف صنعتی و غیر صنعتی برای زیباسازی استفاده نمود. ما در ادامه به چند مورد از کاربردهای آجر نسوز اشاره خواهیم کرد. در ساخت دیواره داخلی و بیرونی شومینه نماسازی ساختمان های مختلف استفاده از آجر برای دکورسازی و استفاده در دکوراسیون داخلی خانه و محیط های کاری جهت استفاده در ساخت کف پوش و دیوار پوش های آجری ساخت دیواره های داخلی کوره های ذوب آهن ساخت کوره هاییی که در آنها آلیاژهای غیر آهنی تولید می شود. برای استفاده در صنعت شیشه سازی و ساخت کوره های تولید شیشه
هنگام خرید آجر نسوز به مواردی باید توجه کرد؟
از آنجا که آجر نسوز کوره در مدلهای مختلفی مانند آجر نسوز رستیک، صخره ای، آجر نسوز لعابی، کوره ای و مشکی و سفید تولید می شود و دست شما را جهت استفاده در فضاهای مختلف باز خواهد گذاشت، ازاین رو خرید آجر نسوز مناسبی که بتواند برای مورد مصرف شما مناسب باشد و خواسته شما را برآورده نماید احتیاج به داشتن اطلاعات بسیاری است. نکاتی که با توجه کردن به آن می توانید آجر نسوز مناسبی خریداری کنید را در موارد زیر خلاصه کرده ایم. توجه کنید خرید آجر نسوز را جهت استفاده در چه منطقه جغرافیایی در نظر دارید، چونکه بعضی از آنها می توانند در مقابل رطوبت و یخ زدگی و دمای بالا مقاومت زیادی از خود نشان دهند. آجر نسوز نباید شکستگی و یا لب پریدگی داشته باشد. جذب آب و رطوبت آن باید کمتر از ۲ درصد باشد. اگر آجر نسوزی که می خرید برای نماهای گرد و مدور مقرر است مورد استفاده قرار گیرد، لازم است در تحدب و تقعر آن هیچ نوع پیچیدگی وجود نداشته باشد. مقدار نمک محلول در آجر نسوز نباید بالاتر از ۱ درصد باشد چونکه بدین سان گرفتار شوره زدگی نخواهد شد.

شرکت دیرگداز اهواز
همان طور که در این مطلب به نحوه ساخت و همینطور کاربردهای استفاده از آجر نسوز اشاره کردیم، متوجه شده اید که تا چه اندازه دست شما جهت استفاده از اجر نسوز باز است و می توانید از این محصول در صنایع مختلف و همینطور در ساخت نمای سازه های مختلف و یا طراحی دکوراسیون داخلی استفاده نمائید، ازاین رو می توانید با خرید آجر نسوز در مدلها و رنگ های مختلف مانند آجر نسوز آلومینی و آجر شاموتی، از این محصول در فضاهای متعدد استفاده نمائید. شرکت دیرگداز اهواز یکی از شرکتهای فعال در این حوزه است که به مدت سی سال است در حوزه ساخت و تولید انواع آجر کوره فعالیت دارد.
علاوه بر آجر نسوز از دیگر محصولات این مجموعه میتوان به الیاف نسوز و بتن نسوز و … اشاره نمود. برای آنکه بتوانید با سایر محصولات گروه تولیدی دیرگداز اهواز آشنا شوید، پیشنهاد می نماییم سری به سایت این مجموعه به آدرس الکترونیکی www.dirgodazco.com بزنید. در سایت این شرکت توضیحات کاملی در مورد هر محصول عرضه شده که می توانید جهت خرید آجر نسوز و یا استفاده از آن اطلاعات کاملی را به دست آورید. همینطور برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید از متخصصان این مجموعه کمک بگیرید و برای خرید اجر نسوز مناسب اقدام نمائید.
این مطلب یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع:

مدل کودک

تولید, جامعه, خانواده, کودک, مد و فشن

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~